Generating the impulse of open science with the creation, development and projections in the undergraduate and graduate nursing programs at the University of Buenos Aires: Commission of the research and knowledge management area

Authors

  • Carlos Oscar Lepez Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales. Facultad de Ciencias de la Salud. Ciudad Autónoma de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0003-3423-6049
  • Irene Amelia Simeoni Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires https://orcid.org/0009-0003-8239-0646
  • María Adriana Betancourt Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires https://orcid.org/0009-0007-3400-3858
  • José María Palacios Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0002-1663-250X
  • Noelia Noemí Palacios Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires https://orcid.org/0009-0004-2541-6042
  • Laura Mabel Bruno Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires https://orcid.org/0009-0000-3412-8000
  • Mónica Alicia De Nazzari Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires https://orcid.org/0009-0004-9850-9776
  • Carlos Andrés Sánchez Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires https://orcid.org/0009-0002-0685-1837
  • Rubén Alberto Gómez Turchiaro Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Médicas, Carrera de Licenciatura en Enfermería. Ciudad Autónoma de Buenos Aires https://orcid.org/0009-0006-2680-6223

Keywords:

NURSING, KNOWLEDGE MANAGEMENT, MANAGEMENT INDICATORS, RESEARCH, PLANNING.

Abstract

Introduction: research training is a priority in the quality training of professionals in the Nursing area at the University of Buenos Aires.

Objective: to describe the planning experiences of the Commission of the Research and Knowledge Management Area of the University of Buenos Aires in the research potentialization of the Nursing career.

Methods: a qualitative hermeneutic phenomenological phenomenological research study was carried out, focused on documentary and historical-logical analysis, complemented with literature review and data collection from the academic community.

Development: the purposes of the Commission, the agenda of objectives and operational activities and the procedures and mechanisms for their fulfillment were determined. The lines of research, criteria for the presentation of projects, incentives for research and scientific publication, and criteria for seeking funding were outlined. At the institutional level, the goals, advantages and opportunities for the success of the commission were identified, as well as the production indicators for monitoring the expected results.

Conclusions: with the foundation of the Commission, we aspire to the visibility and institutionalization of progress and partial and final results in the evolution of the interventions in the university community. To this end, goals and management indicators were established, planned both in the medium and long term. The established guidelines will result in the formation of a community of professionalized actors that dialogue in epistemic, methodological, statistical, knowledge management and science terms based on critical-reflective thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Canova-Barrios C, Lepez C, Manzitto G, Ortigoza A. La investigación y la publicación científica en enfermería en Argentina. Data Metadata. 2022 [citado 10/07/2023]; 1:27. Disponible en: https://ouci.dntb.gov.ua/en/works/4OkobAz4/

2. Geffner J. La ciencia en la Argentina [Internet]. Buenos Aires, Argentina: YouTube; 2011 [citado 10/07/2023]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=a6tQYNcZV00

3. Lepez CO. La educación superior argentina en la pandemia por COVID-19 y en la pospandemia. Salud, Cienc y Tecnol [Internet]. 2021 [citado 10/07/2023]; 1:16. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/16

4. González-Argote J, Álvarez D, Castillo-González W, Lepez C. Salud, Ciencia y Tecnología: espacio de comunicación científica con enfoque interdisciplina. Salud, Cienc y Tecnol [Internet]. 2021 [citado 10/07/2023]; 1:11. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/11

5. Quiroga SR. Acerca de la Ciencia, Comunicación y Acción. Sinergias [Internet]. Buenos Aires, Argentina; 2022 [citado 10/07/2023]. Disponible en: https://www.aacademica.org/sergio.ricardo.quiroga/221.pdf

6. de Franco MF, Arrieta X. Métodos de investigación cualitativa. Un análisis documental. Rev Encuentro Educ [Internet]. 2021 [citado 10/07/2023]; 28(1):[aprox 10 pp]. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.8169472

7. Organización Panamericana de la Salud. Política de la OPS sobre investigación para la salud [Internet]. Washington D.C; 2010 [citado 10/07/2023]. Disponible en: https://www3.paho.org/hq/dmdocuments/2010/RESEARCHpolicyBKLETSpa_web.pdf

8. Saldarriaga-Zambrano PJ, Bravo-Cedeño G del R, Loor-Rivadeneira MR. Algunas consideraciones sobre el pensamiento lógico: su impronta en la producción de nuevos conocimientos cientí­ficos. Dominio las Ciencias [Internet]. 2016 [citado 10/07/2023]; 2(3 Especial):58–71. Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/293

9. BIanchini G, Caymes-Scutari P, Ontiveros P, Rotella C, Salinas S, Tagarelli S, et al. Formación de docentes y alumnos de grado como investigadores científicos iniciales en las áreas de informática y ciencias de la computación. En: XXII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2020, El Calafate, Santa Cruz) [Internet]. El Calafate, Santa Cruz: Red de Universidades con Carreras en Informática; 2020 [citado 10/07/2023]. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/103151

10. Unzué M. Profesores, científicos e intelectuales : la Universidad de Buenos Aires de 1955 a su Bicentenario [Internet]. Buenos Aires: Argentina: Instituto de Investigaciones Gino Germani CLACSO; 2020 [citado 10/07/2023]. Disponible en: https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2020/06/Universidad-Unzue.pdf

11. Houssay B. Discurso en el homenaje al 80vo aniversario de su nacimiento, pronunciado en la Academia Nacional de Medicina el 10 de abril de 1967. En: Barrios Medina A, Paladini AC, editors. Escritos y Discursos del Dr Bernardo A Houssay. Buenos Air. Eudeba; 1989.

12. Peralta MP, Acevedo MI. Sinergias entre investigación e intervención en Trabajo Social. Perspect Rev Trab Soc [Internet]. 2020 [citado 10/07/2023]; 35(2020:149–80. Disponible en: https://ediciones.ucsh.cl/index.php/Perspectivas/article/view/2395

13. Mercader RC. Formar científicos en condiciones de adversidad. Cienc E Investig - - RESEÑAS [Internet]. 2017 [citado 10/07/2023]; 5(1):71–81. Disponible en: https://aargentinapciencias.org/wp-content/uploads/2018/01/Resenas/R-tomo5-1/4MERCADER-ceiRes-5-1-5.pdf

14. Lepez CO, Simeoni IA. State of the art and theoretical framework regarding student research in the regional and local context, with emphasis on health sciences and nursing students. Salud, Cienc y Tecnol [Internet]. 2023 [citado 10/07/2023]; 3:562. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/562

15. Daza de Caballero R. Cuidado y práctica de enfermería: Línea de Investigación. Index Enferm [Internet]. 2005 [citado 10/07/2023]; 14(50):57–60. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962005000200012&lng=es&tlng=es.

16. Universidad de Buenos Aires. Guía sobre filiación institucional y firma en publicaciones académicas y/o científicas: resolución (CS) No 6157/16. Argentina; 2016.

17. Rodríguez Fernández RM, Reyes Fernández N, Lahera Macías A, Aguilera García LO, Abreu Cuenca K. Repositorio institucional y alfabetización informacional: experiencias en la Universidad de Holguín. Ciencias la Inf [Internet]. 2019 [citado 10/07/2023]; 50(1):24–31. Disponible en: https://biblat.unam.mx/hevila/Cienciasdelainformacion/2019/vol50/no1/4.pdf

18. Gonzalez-Argote J, Lepez CO. Estrategias para elevar los estándares de calidad, normalización, visibilidad e impacto científico de la Maestría en Gerenciamiento Integral de Servicios de Enfermería. Salud, Cienc y Tecnol [Internet]. 2022 [citado 10/07/2023]; 2(2022):47. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/47

19. Organización Panamericana de la Salud. Formación doctoral en enfermería en América Latina y el Caribe. OPS. [Internet]. 2017 [citado 10/07/2023]. Disponible en: https://iris.paho.org/handle/10665.2/34312

20. Lepez CO. Experiencias pedagógicas en la producción de póster científicos en la carrera de Licenciatura en Enfermería. Rev Cien Méd Pinar Río [Internet]. 2020 [citado 10/07/2023]; 24(6): e4639. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4637/4397

21. Vivas DR. La dirección de tesis en clave pedagógico-didáctica. Una mirada desde las maestrías de la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER) y de la Universidad Nacional del Litoral (UNL) [Internet]. Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Humanidades y Ciencias; 2018 [citado 10/07/2023]. Disponible en: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8443/handle/11185/1087

22. Lepez CO, Eiguchi K. Managerial vision of the professional competencies of nursing graduates and their relationship with job placement. Data Metadata [Internet]. 2022 [citado 10/07/2023]; 1(2022):28. Disponible en: https://dm.saludcyt.ar/index.php/dm/article/view/66

23. Lepez CO, Eiguchi K. Labor market insertion, management and training by competencies: a current view in the Argentine context. Data Metadata [Internet]. 2022 [citado 10/07/2023]; 1(2022): 29. Disponible en: https://dm.saludcyt.ar/index.php/dm/article/view/67

24. Zetina Pérez CD, Magaña Medina DE, Avendaño Rodríguez KC. Enseñanza de las competencias de investigación: un reto en la gestión educativa. Atenas [Internet]. 2017 [citado 10/07/2023]; 1(37):1–14. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055147001

25. Lepez CO, Simeoni IA. Programa de tutorías de pares y seguimiento académico de estudiantes de la carrera de Licenciatura de Enfermería de la Universidad. Salud, Cienc y Tecnol [Internet]. 2023 [citado 10/07/2023]; 3(2023):541. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/541

Published

2023-11-30

How to Cite

1.
Lepez CO, Simeoni IA, Betancourt MA, Palacios JM, Palacios NN, Bruno LM, et al. Generating the impulse of open science with the creation, development and projections in the undergraduate and graduate nursing programs at the University of Buenos Aires: Commission of the research and knowledge management area. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 Nov. 30 [cited 2025 Aug. 19];27:e6215. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6215