Development of research skills in the training process of medical students

Authors

  • Guillermo Luís Herrera Miranda Especialista de Segundo Grado en Medicina Interna. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Francisco López Góvea Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Asistente. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Dania María Horta Muñoz Especialista de Primer Grado en Estomatología General Integral. Instructora. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Abstract

The necessity of increasing the quality of preparation for the research process of graduates in Medical Sciences is a matter of discussion in last academic courses, particularly medical personnel having the responsibility for taking on the work of Primary Health Care. In view of the insufficiencies of medical students on the research component during the training process, which bears on the ways the graduates perform, a descriptive and cross-sectional study was conducted. The objective was to determine the behavior of research skills in the training process of medical students during January-June 2009. The universe was comprised of all the students enroll at Medical College in Pinar del Rio. The sample was chosen at random, stratified and representative, that included the medical students enroll in all the academic years of medical studies, teaching staff and directors. A literature review and a documentary analysis of the syllabuses were carried out using empirical methods: survey, interview and the opinion of the experts. The instruments applied included a survey to the medical students and semi-structured interviews to professors. Concluding that the majority of the students consider the topics about methodology of research insufficient to develop skills, these topics respond to personal interest advised by the tutor. Student scientific activity represents the main identified way to develop research skills. Students consider the discipline of Methodology of Research very necessary in the syllabus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. González Pérez M. Currículo y Formación Profesoral. La Habana; 2007.Pp.106 -9.

2. Horruitiner Silva P. El proceso de formación en la universidad cubana. Revista Pedagogía Universitaria[revista en internet]. 2006[citado 23 marzo 2009], XI(3). Disponible en: http://revistas.mes.edu.cu/Pedagogia-Universitaria/articulos/2006/3/189406301.pdf/view?searchterm=cubana

3. Marchesi Á. Cambios sociales y cambios educativos en Latinoamérica [Online] 2008 [citado 23 marzo 2009]. Disponible en: http://www.schwartzman.org.br/simon/delphi/pdf/marchesi.pdf

4. Horruitiner Silva P. El proceso de formación en la universidad cubana. Revista Pedagogía Universitaria[revista en internet]. 2006[citado 23 marzo 2009], XI(3). Disponible en: http://revistas.mes.edu.cu/Pedagogia-Universitaria/articulos/2006/3/189406301.pdf/view?searchterm=cubana

5. Caballero González José Emilio. Análisis del perfil del egresado de la carrera de Medicina en la Universidad Médica Cubana. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2000 Abr [citado 2009 Abr 13]; 14(1): 10-16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000100002&lng=es

6. Ministerio de Salud Pública. Programa de la Asignatura Informática Médica II. Ciudad de La Habana; Ed. Científico-Técnica; 2005.

7. Ilizástigui Dupuy F. Experiencia cubana en la formación del Médico General Básico como Médico de la Familia. En su: Ilizástegui Dupuy F. La Educación Médica Superior y las necesidades de salud de la población. Inst. Sup. Cien. Med. Habana, La Habana: Ed. Científico-Técnica; 2007.Pp. 73-90.

8. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudio de la carrera de Medicina. La Habana: Ed. Científico-Técnica; 2005.

9. Álvarez de Zayas C. M. La Escuela en la Vida. La Habana: Ed. Pueblo y Educación; 1993.

10. Ilizástigui Douglas R. La formación del médico general básico en Cuba. Educ. Med. Salud. 1993; 27(2):189-205.

11. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudios para la formación del Médico General Básico Integral. Objetivos generales educativos e instructivos. La Habana: Ed. Científico-Técnico; 1985.

Published

2010-03-19

How to Cite

1.
Herrera Miranda GL, López Góvea F, Horta Muñoz DM. Development of research skills in the training process of medical students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2010 Mar. 19 [cited 2025 Oct. 12];14(1):283-92. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/626

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES