Virtual learning environments and independent work

Authors

Keywords:

INDEPENDENT WORK, VIRTUAL LEARNING, TEACHING LEARNING PROCESS, MOODLE.

Abstract

Introduction: virtual learning, as a way to develop independent work, has been incorporated into the settings of educational institutions, in response to the demands and needs of the new generations.

Objective: analyze the use of the Moodle platform for the development of independent work during the students' teaching-learning process.

Methods: to develop the review presented, a bibliographic search was carried out in the Scielo, Pubmed, Cochrane Plus, ELSEVIER and ClinicalKey databases on independent work through virtual learning environments in English and Spanish. The articles selected by the authors of this research were those published in the period between 2018 and 2023. As an exclusion criterion, articles in a language other than English or Spanish and published before the indicated period were discarded. 20 bibliographic references were identified.

Results: a positive impact was achieved on both teachers and students. The platform can be used in the design of most self-regulatory activities, mainly in promoting self-assessment.

Conclusions: it allows to encourage students' knowledge, to continue acquiring experiences through virtual learning platforms, allowing support for face-to-face classes, facilitating an autonomous and regulated learning process for students through independent work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yosvanis Cruz-Carballosa, Universidad de Ciencias Médicas Holguín Filial de Ciencias Médicas Mayarí

Master en Nuevas Tecnologías Profesor Auxiliar Investigador Agregado Jefe Dpto Informática e Investigación

Beatriz Cruz-Suarez, Policlínico Universitario "26 de Julio", Mayarí, Holguín, Cuba

Doctora en Medicina Residente 2do año Urología

David de Jesús Zayas-González, Centro Universitario Municipal Mayarí, Holguín, Cuba

Master en Actividad Física

Santiago Hernandez-Gonzalez, Centro Universitario Municipal Mayarí, Holguín, Cuba

Ingeniero Eléctrico

References

1. Martínez Hernández S, Massip Acosta A, Pérez González FJ. El estudio y trabajo independientes en la mira de la educación médica superior cubana. Educ Med Super [Internet]. 2021 Mar [citado 23/01/2024]; 35(1): e2175. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100021&lng=es

2. Brizuela Noguera MY, Pérez Pérez GT, Calero González LM, Labrada González G. Propuesta metodológica para el trabajo independiente de Farmacocinética desde la asignatura de Farmacología I. Edumed Holguín 2018. Holguín: VII Jornada Científica de la SOCECS (Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín); 2018 [acceso 25/1/2024]: 1-10. Disponible en http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/viewFile/80/63

3. Martinez Tusent E, Franco Perez I, Roque Garcia M. El trabajo independiente en la asignatura “análisis de datos” en el primer año de la carrera de la licenciatura en Cultura Física. EduSol [Internet]. 2021 [citado 24/01/2024]; 21(76): 31-47. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000300031&lng=es&nrm=iso

4. Santos Baranda J, López Collazo ZS. Experiencias en el diseño didáctico en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje en la Universidad Tecnológica de La Habana. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina [Internet]. 2021 [citado 23/01/2024]; 9(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322021000300019&script=sci_arttext&tlng=pt

5. Hernández Calzada A, León Suárez R, Costa Marrero Y. La autopreparación con apoyo en entornos virtuales: una alternativa para el aprendizaje de la física [Internet]. La Habana: Ediciones Fututo; 2021 [citado 10/01/2022]. Disponible en: https://repositorio.uci.cu/jspui/handle/123456789/9698

6. Pérez-Triana E, Jordán-Padrón M, Bahr-Ulloa S, Guisado-Zamora K. Diseño de entorno virtual en la asignatura Sistema Nervioso, Endocrino y Reproductor, como apoyo al proceso de enseñanza-aprendizaje. Rev.Med.Electrón [Internet]. 2022 Oct [citado 23/01/2024]; 44(5): 850-863. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242022000500850&lng=es.

7. Valdez Betalleluz EV. La educación virtual y la satisfacción del estudiante en los cursos virtuales del Instituto Nacional Materno Perinatal 2017 [Tesis]. Trujillo (Perú): Universidad César Vallejo; 2018 [citado 21/01/2024]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/21504/Valdez_BEB.pdf ?sequence=1yisAllowed=y

8. Zelada Pérez M, Rodríguez Zelada DC. Mejoramiento del proceso docente con el uso de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. RCIM [Internet]. 2022 Jun [citado 23/01/2024]; 14(1): e518. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592022000100012&lng=es.

9. Fernández Nodarse FA. La educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Reflexiones didácticas. Atenas [Internet]. 2017 [citado 24/01/2024]; 3(39): 31-47. Disponible en: http://www.redalyc.org/journal/4780/478055149003/html/

10. Zelada Pérez MM. Modelo curricular para el desarrollo de competencias informacionales en los profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [Tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018 [citado 24/01/2024]: 170p. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=817

11. Mirabal Díaz JM, Rojas Machado N, Artiles González P, de la Torre Rodríguez M. Curso virtual sobre metodología de la investigación y bioestadística para profesionales de Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2015 [citado 24/01/2024]; 7(3): 109-120. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es

12. Vargas-Murillo G. Diseño y gestión de entornos virtuales de aprendizaje. Cuad. - Hosp. Clín. [Internet]. 2021 Jun [citado 23/01/2024]; 62(1): 80-87. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762021000100012&lng=es.

13. Vialart Vidal MN, Medina González I. Desafíos de los docentes de enfermería ante los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2020 Mar [citado 23/01/2024]; 36(1): e3106. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192020000100015&lng=es.

14. Soca Guevara EB. El trabajo independiente en el proceso de enseñanza-aprendizaje. RCIM [internet]. 2015 [citado 03/02/2017]; 7(2): 122-131. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592015000200002&lng=es.

15. Franco Pérez M, León Granados A. El trabajo independiente en la educación superior a través de la tarea docente. EDUMECENTRO [Internet]. 2009 [citado 24/01/2024]; 1(2): 16-20. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/viewArticle/26/57

16. Fernández Naranjo A, Rivero López M. Las plataformas de aprendizajes, una alternativa a tener en cuenta en el proceso de enseñanza aprendizaje. RCIM [internet]. 2014 [citado 24/01/2024]; 6(2): 207- 221. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684- 18592014000200009&lng=es.

17. García González MC, Varela de Moya HS, Rosabales Quiles I, Vera Hernández D. Bases teóricas que sustentan la importancia del trabajo independiente en la educación médica superior. Rev Hum Med [Internet]. 2015 [citado 22/01/2024]; 15(2): 324-339. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000200008&lng=es

18. Gutiérrez Segura M, Ochoa Rodríguez MO, Machado Cuayo M. Aplicación de los principios didácticos en el software educativo de Rehabilitación. CCM [internet]. 2016 [citado 25/01/2024]; 20(4). Disponible en: http://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/230

19. De la Torre Rodríguez M, Rojas Machado N, Bilbao Consuegra M, Torres Milord I, Barroso Mesa L. Curso en red: Enseñanza virtual en la docencia médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 25/01/2024]; 8(1): 43-55. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100004&lng=es

20. Cruz Carballosa Y, López Sánchez Y, Mojarrieta Leyva KY, Fonseca Martínez E, Barquilla Calzadilla E, Ramírez Pérez MM. Alternativa para la enseñanza de Metodología de la Investigación y Estadística. Educ Med Super [internet]. 2015 [citado 25/01/2024]; 29(1): 145-154. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100014&lng=es

Published

2024-06-04

How to Cite

1.
Cruz-Carballosa Y, Cruz-Suarez B, Zayas-González D de J, Hernandez-Gonzalez S, Almira-Verdecia O, Cruz-Carballosa Y. Virtual learning environments and independent work. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Jun. 4 [cited 2025 Jul. 31];28(1):e6323. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6323

Issue

Section

REVIEW ARTICLES