Virtual learning environments and independent work
Keywords:
INDEPENDENT WORK, VIRTUAL LEARNING, TEACHING LEARNING PROCESS, MOODLE.Abstract
Introduction: virtual learning, as a way to develop independent work, has been incorporated into the settings of educational institutions, in response to the demands and needs of the new generations.
Objective: analyze the use of the Moodle platform for the development of independent work during the students' teaching-learning process.
Methods: to develop the review presented, a bibliographic search was carried out in the Scielo, Pubmed, Cochrane Plus, ELSEVIER and ClinicalKey databases on independent work through virtual learning environments in English and Spanish. The articles selected by the authors of this research were those published in the period between 2018 and 2023. As an exclusion criterion, articles in a language other than English or Spanish and published before the indicated period were discarded. 20 bibliographic references were identified.
Results: a positive impact was achieved on both teachers and students. The platform can be used in the design of most self-regulatory activities, mainly in promoting self-assessment.
Conclusions: it allows to encourage students' knowledge, to continue acquiring experiences through virtual learning platforms, allowing support for face-to-face classes, facilitating an autonomous and regulated learning process for students through independent work.
Downloads
References
1. Martínez Hernández S, Massip Acosta A, Pérez González FJ. El estudio y trabajo independientes en la mira de la educación médica superior cubana. Educ Med Super [Internet]. 2021 Mar [citado 23/01/2024]; 35(1): e2175. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100021&lng=es
2. Brizuela Noguera MY, Pérez Pérez GT, Calero González LM, Labrada González G. Propuesta metodológica para el trabajo independiente de Farmacocinética desde la asignatura de Farmacología I. Edumed Holguín 2018. Holguín: VII Jornada Científica de la SOCECS (Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín); 2018 [acceso 25/1/2024]: 1-10. Disponible en http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/viewFile/80/63
3. Martinez Tusent E, Franco Perez I, Roque Garcia M. El trabajo independiente en la asignatura “análisis de datos” en el primer año de la carrera de la licenciatura en Cultura Física. EduSol [Internet]. 2021 [citado 24/01/2024]; 21(76): 31-47. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000300031&lng=es&nrm=iso
4. Santos Baranda J, López Collazo ZS. Experiencias en el diseño didáctico en entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje en la Universidad Tecnológica de La Habana. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina [Internet]. 2021 [citado 23/01/2024]; 9(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-01322021000300019&script=sci_arttext&tlng=pt
5. Hernández Calzada A, León Suárez R, Costa Marrero Y. La autopreparación con apoyo en entornos virtuales: una alternativa para el aprendizaje de la física [Internet]. La Habana: Ediciones Fututo; 2021 [citado 10/01/2022]. Disponible en: https://repositorio.uci.cu/jspui/handle/123456789/9698
6. Pérez-Triana E, Jordán-Padrón M, Bahr-Ulloa S, Guisado-Zamora K. Diseño de entorno virtual en la asignatura Sistema Nervioso, Endocrino y Reproductor, como apoyo al proceso de enseñanza-aprendizaje. Rev.Med.Electrón [Internet]. 2022 Oct [citado 23/01/2024]; 44(5): 850-863. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242022000500850&lng=es.
7. Valdez Betalleluz EV. La educación virtual y la satisfacción del estudiante en los cursos virtuales del Instituto Nacional Materno Perinatal 2017 [Tesis]. Trujillo (Perú): Universidad César Vallejo; 2018 [citado 21/01/2024]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/21504/Valdez_BEB.pdf ?sequence=1yisAllowed=y
8. Zelada Pérez M, Rodríguez Zelada DC. Mejoramiento del proceso docente con el uso de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. RCIM [Internet]. 2022 Jun [citado 23/01/2024]; 14(1): e518. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592022000100012&lng=es.
9. Fernández Nodarse FA. La educación a distancia en entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Reflexiones didácticas. Atenas [Internet]. 2017 [citado 24/01/2024]; 3(39): 31-47. Disponible en: http://www.redalyc.org/journal/4780/478055149003/html/
10. Zelada Pérez MM. Modelo curricular para el desarrollo de competencias informacionales en los profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [Tesis doctoral]. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018 [citado 24/01/2024]: 170p. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=817
11. Mirabal Díaz JM, Rojas Machado N, Artiles González P, de la Torre Rodríguez M. Curso virtual sobre metodología de la investigación y bioestadística para profesionales de Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2015 [citado 24/01/2024]; 7(3): 109-120. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es
12. Vargas-Murillo G. Diseño y gestión de entornos virtuales de aprendizaje. Cuad. - Hosp. Clín. [Internet]. 2021 Jun [citado 23/01/2024]; 62(1): 80-87. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762021000100012&lng=es.
13. Vialart Vidal MN, Medina González I. Desafíos de los docentes de enfermería ante los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2020 Mar [citado 23/01/2024]; 36(1): e3106. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192020000100015&lng=es.
14. Soca Guevara EB. El trabajo independiente en el proceso de enseñanza-aprendizaje. RCIM [internet]. 2015 [citado 03/02/2017]; 7(2): 122-131. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592015000200002&lng=es.
15. Franco Pérez M, León Granados A. El trabajo independiente en la educación superior a través de la tarea docente. EDUMECENTRO [Internet]. 2009 [citado 24/01/2024]; 1(2): 16-20. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/viewArticle/26/57
16. Fernández Naranjo A, Rivero López M. Las plataformas de aprendizajes, una alternativa a tener en cuenta en el proceso de enseñanza aprendizaje. RCIM [internet]. 2014 [citado 24/01/2024]; 6(2): 207- 221. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684- 18592014000200009&lng=es.
17. García González MC, Varela de Moya HS, Rosabales Quiles I, Vera Hernández D. Bases teóricas que sustentan la importancia del trabajo independiente en la educación médica superior. Rev Hum Med [Internet]. 2015 [citado 22/01/2024]; 15(2): 324-339. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000200008&lng=es
18. Gutiérrez Segura M, Ochoa Rodríguez MO, Machado Cuayo M. Aplicación de los principios didácticos en el software educativo de Rehabilitación. CCM [internet]. 2016 [citado 25/01/2024]; 20(4). Disponible en: http://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/230
19. De la Torre Rodríguez M, Rojas Machado N, Bilbao Consuegra M, Torres Milord I, Barroso Mesa L. Curso en red: Enseñanza virtual en la docencia médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 25/01/2024]; 8(1): 43-55. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100004&lng=es
20. Cruz Carballosa Y, López Sánchez Y, Mojarrieta Leyva KY, Fonseca Martínez E, Barquilla Calzadilla E, Ramírez Pérez MM. Alternativa para la enseñanza de Metodología de la Investigación y Estadística. Educ Med Super [internet]. 2015 [citado 25/01/2024]; 29(1): 145-154. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100014&lng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/