Elective course on genetic variability and drug response for medical students

Authors

Keywords:

DRUGS, PHARMACOGENETICS, PHARMACOGENOMICS.

Abstract

Introduction: individual genetic variability significantly influences drug response, impacting treatment efficacy and safety.

Objective: to design an elective course for medical students, with the purpose of providing them with a solid foundation on genetic variability and drug response.

Methods: a curriculum development study focused on structuring an elective course on genetic variability and drug response for medical students was carried out. The curriculum development process is based on a systematic approach that includes the following stages: needs analysis, definition of objectives, content selection, content organization, teaching-learning strategies and learning evaluation.  The course is aimed at medical students in the last years of their degree, who have already acquired basic knowledge in pharmacology, genetics and internal medicine.  It will be implemented as an elective within the curriculum of the Baracoa Medical Sciences Branch.

Results: the course program includes its objective, target audience, duration in hours and rationale. It is structured in four topics with their respective contents to be dealt with. It incorporates the methodology to be followed to teach the content, as well as the evaluation system and the resources and literature to be used.

Conclusions: the elective course will provide medical students with a solid understanding of genetic variability and its impact on drug response and will enable them to acquire the knowledge and skills necessary to apply them in clinical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Gil del Valle L, Rabeiro Martínez C, Gravier Hernández R, Hernández González Abreu M, Bermúdez Alfonso Y. Actualidad sobre la farmacogenética y las bases moleculares de la respuesta variable a los fármacos. Revista Cubana de Farmacia [Internet]. 2017 [citado 15/12/2023]; 51(1). Disponible en: https://revfarmacia.sld.cu/index.php/far/article/view/190

2. Contreras del Valle A. Farmacogenómica: herramienta clave en la psiquiatría contemporánea. En: Herrera Huerta CA, Camarena Robles E. Temas selectos en neurociencias y psiquiatría [Internet]. México: Asociación Ibero Latinoamericana de Neurociencias y Psiquiatría; 2023 [citado 15/12/2023]: p. 27-34. Disponible en: https://www.academia.edu/92578660/Temas_selectos_en_Neurociencias_y_Psiquiatr%C3%ADa

3. Robles-Piedras AL, Chehue-Romero A, Olvera Hernández E. Farmacocinética, Farmacogenómica y Variabilidad interindividual. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo [Internet]. 2021 [citado 15/12/2023]; 9(18): 65-67. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ICSA/article/download/7134/7967

4.Landrove-Escalona AE, Moreira-Díaz LR, Reyes-Ávila MA. Influencia de la genética y la genómica en el tratamiento con antihipertensivos diuréticos. 16 de Abril [Internet]. 2021 [citado 15/12/2023]; 60(282): e1361. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/abril/abr-2021/abr21282s.pdf

5. Wong Ruiz A, Zangróniz Sánchez G. Propuesta de un programa de curso electivo-optativo para Estudiantes de la Facultad Preparatoria de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [Internet]. VIII Jornada Científica de la SOCECS, Edumed Holguín; 2019 [citado 15/12/2023]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/105/73

6. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 02. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico [Internet]. La Habana: MES; 2018[citado 15/12/2023]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf

7. Texidor Pellón R, Reyes Miranda D, Carreras López G, Cisneros Reyna GH, Yllarreta Bandera M. El curso electivo “Vamos a hablar inglés” para estudiantes de

Estomatología. Referencia Pedagógica [Internet]. 2020 [citado 15/12/2023]; 8(1): 35-45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422020000100035&lng=es&tlng=es

8. Díaz Valdés L. Propuesta de curso optativo actividad deportiva y salud bucodental en la adolescencia [Internet]. Congreso Internacional Estomatología 2020 (Virtual); 2020 [citado 15/12/2023]: [aprox. 12p.]. Disponible en: http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/view/57/92

9. Blanco Balbeito N, Herrera Santana D, Machado Rodríguez R, Castro Pérez G. Curso electivo de Metodología de la Investigación para el desarrollo de habilidades investigativas en Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 15/12/2023]; 9(1): 104-124. Disponible en:http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v9n1/edu07117.pdf

10. Rodríguez Álvarez A, Casiñol Morales N. Propuesta de curso electivo para estudiantes de estomatología. CIENCIAS PEDAGÓGICAS [Internet]. 2023 [citado 15/12/2023]; 16(1): 135-150. Disponible en: https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/409/384

11. Segura Sierra E. Propuesta de curso electivo de organización y administración de salud de la Carrera de Medicina [Internet]. Holguín. XII Jornada Científica de la SOCECS, Edumed Holguín; 2023 [citado 15/12/2023]. Disponible en: https://edumedholguin.sld.cu/index.php/edumedholguin23/2023/paper/viewFile/611/618

12. Álvarez Hernández JC, Guzmán López A, Díaz Rodríguez YL, Araujo Álvarez A, Pazos Montes Y, Álvarez Ossorio L. Propuesta de curso electivo sobre historia de la Federación Estudiantil Universitaria en las universidades de ciencias médicas cubanas. Revdosdic [Internet]. 2022 [citado15/12/2023]; 5(4): 1-7. Disponible en: https://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/403/252

Published

2024-09-17

How to Cite

1.
Pelier-Orduñez Y, Quintero-Lores CM, Matos-Laffita D, Matos-Pérez RB, Legrá-Pelier DY. Elective course on genetic variability and drug response for medical students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Sep. 17 [cited 2025 Nov. 10];28(1):e6442. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6442

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES