Professional development strategy in pediatric Caumatology for health teachers in Ecuador

Authors

Keywords:

STRATEGY, PROFESSIONAL PERFORMANCE, PRIMARY HEALTH CARE.

Abstract

Introduction: at present, the development achieved in children's Caumatology, it is essential to train health teachers with an interdisciplinary and experiential approach in Ecuador with knowledge and skills that allow them to provide quality services.

Objective: to design a strategy of professional improvement for the development of the content of pediatric Caumatology.

Methods: the research, due to its approach, is mixed. Among the methods used, the following can be mentioned: analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical, abstract transit, system approach, modeling, interview, survey and expert method, which allowed the design of a professional improvement strategy for the development of the content of pediatric pneumatology.

Results: the professional improvement strategy was designed for the development of the content of Pediatric Caumatology addressed to health teachers of Primary Health Care for the comprehensive care of burn patients in pediatric age, thus improving the performance of these professionals, since it allows the health teacher to be updated with methods that respond to the demands of this specialty due to the large number of patients who suffer burns. In the dynamics of the execution of the actions of the professional improvement strategy, teachers went from low to medium and high levels in their performance, which corroborates the relevance of this result.

Conclusions: the strategy is distinguished by the use of scientific-methodological ways of working that make it possible to improve the management of the teaching-learning process of the content of children's Caumatology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Bernaza G. Algunos aspectos pedagógicos de la educación desde el enfoque histórico cultural. CD Memorias de Universidad; 2004.

2. Aveiga Macay VI, Rodríguez Alava LA, Segovia Meza S del R. SUPERACIÓN PROFESIONAL Y FORMACIÓN ACADÉMICA: ¿CONCEPTOS IGUALES O DIFERENTES?. Didáctica y Educación [Internet]. 24 de septiembre de 2018 [citado 16/09/2024]; 9(3): 205-16. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/783

3. Rodrigues MJ da C, Lopes Miguel M, Vindassi Manuel A. CONCEPCIONES TEÓRICAS SOBRE LA SUPERACIÓN PROFESIONAL PEDAGÓGICA DEL PROFESOR UNIVERSITARIO. Didáctica y Educación [Internet]. 31 de agosto de 2017 [citado 16/09/2024]; 8(3): 331-40. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/646

4. Escudero Muñoz JM. Consideraciones y propuestas sobre la formación permanente del profesorado. Revista de educación [Internet]. 1998 [citado 16/09/2024]; (317): 11-29. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=19247

5. Vázquez Verdera V, Escámez Sánchez J. La profesión docente y la ética del cuidado. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa [Internet]. 2010 [citado 16/09/2024]; 12: 1-18. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15518482001

6. Ruiz-Iglesias M. La competencia investigadora. Entrevista sobre tutoría a investigaciones educativas. México: Editorial Independiente; 2001.

7. González Hernández A. Una pedagogía de la diversidad y la equidad. Revista Sexología y Sociedad [Internet]. 2002 [citado 16/09/2024]; 6(17). Disponible en: https://revsexologiaysociedad.sld.cu/index.php/sexologiaysociedad/article/view/213/259

8. Cásavola H. El rol constructivo de los errores en la adquisición de los conocimientos. Revista Cuadernos de Pedagogía [Internet]. 1983 [citado 16/09/2024]; (108): 49-54. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8352875

9. Labarrere Reyes G, Valdivia Pairol G. Pedagogía. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1988.

10. Cánova-Herrándiz A, Cruz-Cabrera L, Vecino-Rondan U. Apuntes sobre la superación profesional en instituciones de la Educación Superior. Educación y Sociedad [Internet]. 2016 [citado 16/09/2024]; 14(3): 37-50. Disponible en: https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/270

11. Añorga-Morales J, Valcárcel-Izquierdo N, Che-Soler J. La parametrización en la investigación educativa. VARONA [Internet]. 2008 [citado 16/09/2024]; (47): 25-32. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635567005.pdf

12. Ramos-Suárez V. Estrategia de superación en mamografía para el mejoramiento del desempeño profesional del tecnólogo en Imagenología. [Tesis de doctorado]. Facultad de Tecnología de la Salud, La Habana; 2017 [citado 16/09/2024]. Disponible en: file:///C:/Users/User/Downloads/TD%20VERONICA%20RAMOS%20SUAREZ.pdf

13. Lescaille-Elías N. Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional del licenciado en Imagenología y Radiofísica Médica, en la técnica de ultrasonido diagnóstico [Tesis de doctorado]. Universidad de Ciencias Médicas, La Habana. Cuba; 2017 [citado 16/09/2024]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=356

Published

2024-09-21

How to Cite

1.
Lema-Balla JR, Urbay-Rodríguez M, García-Muñoz JJ. Professional development strategy in pediatric Caumatology for health teachers in Ecuador. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Sep. 21 [cited 2025 Aug. 21];28(2):e6539. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6539

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES