Impact of teaching materials implemented for the History of Stomatology subject

Authors

Keywords:

LEARNING, KNOWLEDGE, TEACHING MATERIALS.

Abstract

Introduction: the History of Stomatology subject is a separate subject taught during the first semester of the degree. It describes the knowledge, doctrines, theories and scientific discoveries that have fostered the progress of stomatology as a science, from ancient times to the present day.

Objective: evaluate the impact of teaching materials implemented for the subject History of Stomatology.

Methods: descriptive, cross-sectional study during the period 2023-2024. Universe: (N=338), total number of professors and students of the course. Non-probabilistic intentional sample (n=135), 61 professors and 74 first- and second-year students. Theoretical, empirical (surveys and documentary analysis) and statistical (percentage frequencies) methods were applied.

Results: respondents reported efficient assimilation of subject content, interesting and important classes for their training. Most of them know founders of teaching in Pinar del Río. All of them study with the basic text and the teaching material that is the object of study; more than half interact on the Moodle platform and use self-management of knowledge. Discrete participation in events with topics related to the subject. The entire sample evaluated the teaching material as having a high social and scientific impact.

Conclusions: the teaching material implemented is an effective means of improving the teaching-learning process in the History of Dentistry subject. The students and teachers of the course confirmed the scientific validity of its update, based on the historical knowledge of the training of human resources, contextualized and articulated with the professional's mode of action.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yamirka Aleida González-Gómez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en Estomatología General Integral. Máster en Salud Bucal Comunitaria. Profesor Asistente

Dunia Milagros Labrador-Falero, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Licenciada en Gestión de la Información en Salud. Máster en Informática en Salud. Investigador Auxiliar. Profesor Auxiliar

Jadier Wong-Silva, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Especialista de primer grado en EGI.

Ana Lina Afre-Socorro, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Especialista de segundo grado en EGI. Máster en Urgencias Estomatológicas. Investigador Agregado. Profesor Auxiliar y Consultante.

Rosalina Vinent González, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Especialista de segundo grado en EGI. Máster en Salud Bucal Comunitaria. Profesor Auxiliar.

References

1. Hernández Falcón L, Garay Crespo MI, Rodríguez Casas MM. Integración de la literatura universal en el proceso enseñanza aprendizaje de la historia de la estomatología. La Habana: Congreso Virtual de Estomatología2020 [Internet]; 2020 [citado 18/06/2024]. Disponible en: http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/viewPaper/114

2. Enríquez Clavero JO, González Hernández G, Toledo Pimentel B, Otero Martínez J, Corrales Álvarez M. Caracterización de los componentes del proceso de enseñanza aprendizaje en estomatología. Rev Educ. Méd Sup [Internet]. 2020 [citado 18/06/2024]; 34(3): e2230. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/educacion/cem-2020/cem203k.pdf

3. Afre Socorro AL, Téllez Tielve NC, García Molina Y, Análisis crítico del programa de Odontopediatría en el 4to año de la Carrera de Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 [citado 18/06/2024]; 27(2023): e5802. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5802

4. Díaz López OB, Hernández Gutiérrez MA, Machado Martínez A, Campillo Marrero L. La literatura como medio de enseñanza en el Curso propio de Historia de la Estomatología. Acta Méd. Centro [Internet]. 2020 [citado 18/06/2024];14(4): 554-62. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/amdc/v14n4/2709-7927-amdc-14-04-554.pdf

5. Arocha Arzuaga A, Cano Reyes V, Maestre Torres I, Poll Samamlea L, Cañete Revé T. Resultados de la asignatura Historia de la Estomatología impartida en la modalidad enseñanza a distancia. Rev. 16 de Abril [Internet]. 2021 [citado 18/06/2024]; 60(282): Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1387

6. Guerra Cabrera E, Crespo Dueñas AJ, Barrabé Mazón AM, Velázquez Hernández Y, Zamora Guerra M. La formación de las especialidades de Ciencias Básicas Biomédicas en Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 [citado 18/06/2024]; 23(5): 725-35. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v23n5/1561-3194-rpr-23-05-734.pdf

7. Tan Suárez N, Soler Herrera M, García Peláez SY. Caracterización histórica de la educación emocional en la formación del estomatólogo. Transformación. [Internet]. 2023 [citado 18/06/2024]; 19(2): 432-50. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552023000200432&lng=es&tlng=es.

8. Labrador Falero DM, González Crespo E, Prado Tejido D, Fundora Sosa A, Vinent González R. Estrategia para la formación de competencias investigativas en pregrado. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado 18/06/2024]; 24(6): e4414. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v24n6/1561-3194-rpr-24-06-e4414.pdf.

9. Masó Galán MZ, González Longoria MB, Grau León IB, Lima Álvarez L, Pausa Carmenate MM. Evaluación del impacto social de la carrera de estomatología. Educ Med Super. [Internet]. 2022 [citado 18/06/2024]; 36(2): e3192. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v36n2/1561-2902-ems-36-02-e3192.pdf

10. Villavicencio Plasencia MV. Tendencias actuales de la internacionalización de la educación superior. Retos para Cuba. Economía y Desarrollo [Internet]. 2023 [citado 18/06/2024]; 163(1): Disponible en: https://revistas.uh.cu/econdesarrollo/article/view/1913

11. Afrehttps://odonto.ageditor.uy/index.php/odonto/article/view/131 Socorro A, Labrador Falero DM, García Molina Y, Alonso Herrera A, Wong Silva J. Characterization of the Main Integrating Discipline of the Stomatology Career in Plan E. Odontología (Montevideo). [Internet]. 2024 [citado 18/06/2024]; 2: 130. Disponible en: https://odonto.ageditor.uy/index.php/odonto/article/view/130/41

12. Perodín Leyva Y, Mesa Rodríguez NY, Ruíz Campaña EE. Interrelación disciplina Estomatología Integral y modos de actuación profesional. Carrera Estomatología. CCM [Internet]. 2021 [citado 18/06/2024]; 25(2). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3804/1929

13. Legañoa Alonso J, Legañoa Ferrá MA. Modelo de formación para el desempeño profesional en la promoción de la salud bucal y prevención de enfermedades bucales. Rev Hum Med. [Internet]. 2023 [citado 18/06/2024]; 23(3): e2529. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v23n3/1727-8120-hmc-23-03-e2529.pdf

14. Santos Prieto D, Martín Feal L, Hurtado Santos L, Jiménez Yong Y. Guía como medio de enseñanza para valorar el crecimiento general y craneofacial del paciente estomatológico. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 18/06/2024]; 12(1): 82-96. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100082&lng=es.

15. Arteaga Rusindo RC, Peguero Morejón HA, Núñez Pérez BM, Menéndez Laria MA, Rosales Reyes SA, Hernández Salgado AM, et al. Utilidad del libro de texto “Breve compendio de Historia de la estomatología”. La Habana: Congreso Internacional de Estomatología 2020 [Internet]; 2020 [citado 18/06/2024]: e10. Disponible en http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/view/536/337

16. García Molina Y, Afre Socorro AL, Herrera Forcelledo A, Labrador Falero DM, Jadier Wong Silva J. Teaching media system for the Pediatric Dentistry course in the Stomatology career. Odontología (Montevideo). [Internet]. 2024 [citado 18/06/2024]; 2: 131. Disponible en: https://odonto.ageditor.uy/index.php/odonto/article/view/131/43

Published

2024-12-16

How to Cite

1.
González-Gómez YA, Labrador-Falero DM, Wong-Silva J, Afre-Socorro AL, Vinent González R. Impact of teaching materials implemented for the History of Stomatology subject. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Dec. 16 [cited 2025 Sep. 18];28(1):e6549. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6549

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES