State of the art in rheumatoid foot podiatric techniques for graduates in Health Rehabilitation

Authors

  • Odalys Infante-Becerra Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Policlínico Uiversitario “Luis Augusto Turcios Lima”. Pinar del Río. Cuba https://orcid.org/0009-0002-2587-8883
  • Letisia Rodríguez-Valdés Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. FCM Ernesto Guevara de la Serna. Bloque Docente “Simón Bolívar”. Pinar del Río. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-8459-9134
  • Liset Cruz-Pérez Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río. Ceses «Centro de estudios de ciencias de la educación superior». Pinar del Río. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-7361-3455
  • Maicel Torres-Parra Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, Policlínico Uiversitario “Luis Augusto Turcios Lima”. Pinar del Río. Cuba https://orcid.org/0000-0002-4218-5117
  • Yailin Bracho-Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. FCM Ernesto Guevara de la Serna. Bloque Docente “Simón Bolívar”. Pinar del Río. Cuba. https://orcid.org/0009-0007-4275-4360

Keywords:

ENHANCEMENT, PODIATRIC TECHNIQUES, CHIROPODOLOGY, RHEUMATOID FOOT

Abstract

Introduction: nowadays, the scientific-technical development demands that postgraduate education should respond to the demands of professionals in Higher Education, as one of the ways of continuity to undergraduate studies in careers with a wide profile and to the preparation for employment.

Objective: to evaluate the training process for the application of podiatric techniques of rheumatoid foot in graduates in Health Rehabilitation of the Luis Augusto Turcios Lima Polyclinic in Pinar del Rio.

Methods: a critical-valuative analysis was carried out, with a mixed approach to the process, based on the Marxist-Leninist conception with dialectical-materialist approach, and the use of different methods of the theoretical, empirical and statistical-mathematical level. The universe was constituted by the 32 rehabilitators and 22 teachers of the career. Triangulation was developed considering the results obtained from the applied methods.

Results: the process of improvement in the application of podiatric techniques of rheumatoid foot in graduates in Health Rehabilitation is insufficient and outdated; therefore, it requires a process of continuous improvement aimed at improving professional performance and based on theoretical foundations that support the development of improvement activities on a theoretical-practical basis.

Conclusions: the process of improvement in the application of podiatric techniques of rheumatoid foot in graduates in Health Rehabilitation, allowed detecting its regularities, summarized in its systemic character, since it manifests itself in an unplanned and unintentional way, which allows correcting the deficiencies found between the current state and the desired state.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140/2019 Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba [Internet]. 2019 [citado 30/11/2024]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior

2. Armando Picón G. La educación de Postgrado en Salud Pública y su Sistema de Acreditación en Canadá Revista Científica Internaciona [Internet] 2019 [citado 12/12/2024]; VI(1): 239-261. Disponible en: file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-LaEducacionDePostgradoEnSaludPublicaYSuSistemaDeAc-7274251.pdf

3. López Espinosa GJ, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago ER, Valdés Mora M. Principios de las ciencias médicas o ciencias de la educación médica en educación de posgrado. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 13/12/2024]; 10(4): 197-204. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1214

4. García Castillo M, Alfonso Gonzalez Y, Infante Becera O, Hoyos Alfonso Y. Comportamiento del proceso de Ingreso en la Universidad de Ciencias Médicas, Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado: 12/12/2024]; 24(4): e4398. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4398

5. Sánchez Rodríguez Y, Labrador Rodríguez O. Devenir histórico-revolucionario y caracterización de la superación profesional en el sector cubano de la salud. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Sep [citado 24/02/2025]; 11(3): 163-178. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300163&lng=es.

6. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Plan de estudios de la Carrera Rehabilitación Salud. Plan E. Ciudad de la Habana; 2020.

7. Rodríguez Morera T, Pupo Poey Y, Mesa Rosales BM. El proceso formativo del técnico en podología en Cuba. Rev. Cub. Tecnol. Salud [Internet]. 2021 [citado 16/12/2024]; 12(1): 98-105. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2247

8. Pérez-Collado J, Peñalver-Sinclay AG, Bachiller-Sánchez MC, Pérez-Collado T, Arévalo-González E. Análisis del programa de estudios de Prevención en Salud en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado 16/12/2024]; 28(1): e5971. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5971

9. Falcón Torres L, Robas Díaz E, Vera Camacho R. La superación profesional del Tecnólogo en Rehabilitación en Salud: retos y desafíos. Rev Inf Cient [Internet]. 2016 [citado 28/02/2024]; 95(1): 101-111. Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/142

10. Rodríguez-Valdés L, Breijo-Worosz T, Victorero-Cabrera G, Estévez-Estévez Z, Serrat Morale E. La formación podológica: lugar, papel e importancia en la carrera Rehabilitación en Salud en Cuba. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado 17/12/2024]; 28(1): e6459. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6459

11. Mirabal-Martínez G, Paradela-Marrero Y, Nazco–Zorrilla A, Cuesta-Martínez DC, Rivero-Calzadilla Y, Vieyto-Vigoa Y. Curso de superación profesional en terapia transfusional para residentes en Medicina General Integral. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado 18/12/2024]; 28(1): e6168. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6168

12. Sague Larrea JL, Castillo López W, Maldonado Montoya GB, Flores Brito PR, Escobar Mendez C. Alteraciones genitourinarias en pacientes con enfermedades reumáticas. Rev. cuba. de Reumatol [Internet]. 2024 [citado 09/09/2024]; 26: e1298. Disponible en: https://revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/1298

13. Ortiz Rivas A, Quiñones Ríos AA, Porro Abdala AM, Fuentes Porro A, Echavarría Carballo NY. La formación permanente del Rehabilitador en Salud en la promoción y prevención de enfermedades. Revista Edumed Holguín [Internet]. 2019 [citado 20/12/2024]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/111/78

14. Añorga Morales J. El perfeccionamiento del sistema de superación de los profesores universitarios [Tesis]. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana; 1989 [citado 21/12/2024]. Disponible en: https://scholar.google.com.cu/citations?user=OJtC1sIAAAAJ&hl=es

15. Carballo Barcos M, Guelmes Valdés L. Algunas consideraciones acerca de las variables en las investigaciones que se desarrollan en educación Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 [citado 21/12/2024]; 8(1): 140-150. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000100021

16. Cruz Pérez L. Estrategia de superación en Quiropodología para los Tecnólogos de la Salud en el perfil Podología en Pinar del Río. Tesis de Máster. Pinar del Río; 2017.

17. Hernández Suárez N. Estrategia de superación profesional sobre Neumonía Adquirida en la Comunidad para docentes de Medicina Interna. Tesis de Máster. Pinar del Río; 2020.

Published

2025-03-20

How to Cite

1.
Infante-Becerra O, Rodríguez-Valdés L, Cruz-Pérez L, Torres-Parra M, Bracho-Pérez Y. State of the art in rheumatoid foot podiatric techniques for graduates in Health Rehabilitation. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2025 Mar. 20 [cited 2025 Sep. 19];29(1):e6616. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6616

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES