Didactic strategy for the formation of professional skills in the career of Stomatology

Authors

Keywords:

SKILLS, STRATEGIES, ACTING, DENTISTRY.

Abstract

Introduction: the process of formation of professional skills is essential in the formation of the student of Stomatology, since it allows the formation of a professional with a broad profile, with values and skills that allow him/her to achieve full mastery of the mode of action required by the national health system in the process of formation of skills and multidisciplinary interrelation, in order to provide comprehensive stomatological care to the population.

Objective: to elaborate a didactic strategy to improve the process of formation of professional skills in Stomatology students.

Methods: an observational and prospective research was carried out. In order to achieve the proposed objective, the dialectical materialist method was applied as a basis, in addition to the theoretical methods: historical-logical, analysis and synthesis, modeling and structural systemic, empirical methods: documentary analysis, observation, surveys and interviews.

Results: in the didactic strategy elaborated, the limitations detected in the process of formation of professional skills in which teachers and students play a fundamental role as essential components of the teaching-educational process were considered, detecting that there are still gaps that affect this formation process.

Conclusions: the didactic strategy contributed to the improvement of the process of formation of professional skills and socialization of experiences as important factors in the planning of methodologies focused on the Stomatology student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yamilé Fernández-González, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Especialista de Primer Grado en Estomatología General Integral. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Asistente

Lourdes Odalys González-Núñez, Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca. Pinar del Río, Cuba

Licenciada en Marxismo e Historia. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar

Yamirka Aleida González-Gómez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en Estomatología General Integral. Máster en Salud Bucal Comunitaria. Profesor Asistente

Daymi Isabel Vara-Machín, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en Estomatología General Integral. Máster en Salud Urgencias Estomatológicas. Profesor Asistente

Delvis Jiménez-Crespo, Policlínico “Hermanos Cruz”, Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en EGI. Máster en Urgencias Estomatológicas. Profesor Instructor

Yadira Collazo-Martínez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Especialista de primer grado en EGI y Prótesis Estomatológica. Profesor Instructor

References

1. González Fernández-Larrea M, González González GR, González Aportela, O, Batista Mainegra A. Educación y sociedad: universidad, extensión universitaria y comunidad. Rev Cubana Edu Superior [Internet]. 2021 [citado 13/12/2024]; 40(Supl. 1): e11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000400020&lng=es&tlng=es.

2. Perodín Leyva Y, Mesa Rodríguez NY, Ruíz Campaña EE. Interrelación disciplina Estomatología Integral y modos de actuación profesional. Carrera Estomatología. CCM [Internet]. 2021 [citado 13/12/2024]; 25(2): e12. Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3804

3. Lajes Ugarte M, Aúcar López J, Martínez Morell A, Aguilar Rodríguez Y. El trabajo colaborativo interprofesional en el proceso de formación profesional en salud. Rev Hum Med [Internet]. 2021 [citado 13/12/2024]; 21(3): 951-66. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000300951&lng=es

4. Trujillo Sainz Z de la C, López González M, Labrador Falero DM, Henríquez Trujillo D, Díaz Friol MS. La transdisciplinariedad en el trabajo de los colectivos docentes del área clínica en Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado 13/12/2024]; 24(5): e9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942020000500016&lng=es.

5. Hernández Suárez D, Rodríguez Acosta Y, Hernández Suárez D, Tápanes Acosta M. Las estrategias curriculares en función de la formación integral del egresado de las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 13/12/2024]; 14: e13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100023&lng=es.

6. Artaza O, Santacruz J, Girard J, Alvarez D, Barría S, Tetelboin C, Medina A. Formación de recursos humanos para la salud universal: acciones estratégicas desde las instituciones académicas. Rev Panam Salud Publica [Internet]. 2020 [citado 13/12/2024]; 44: e83. Disponible en: http://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7384700/

7. Labrador Falero DM, González Crespo E, Prado Tejido D, Fundora Sosa A, Vinent González R. Estrategia para la formación de competencias investigativas en pregrado. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado 13/12/2024]; 24(6): e15. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942020000600012&lng=es.

8. Mursulí MZ, Ramírez Ramírez L, Lorenzo Belmonte DE. La autoevaluación en la estrategia del año terminal de Estomatología en Sancti Spíritus durante la covid-19. Gac Méd Espirit [Internet]. 2020 [citado 13/12/2024]; 22(2): e15. Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2174

Published

2025-02-10

How to Cite

1.
Fernández-González Y, González-Núñez LO, González-Gómez YA, Vara-Machín DI, Jiménez-Crespo D, Collazo-Martínez Y. Didactic strategy for the formation of professional skills in the career of Stomatology. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2025 Feb. 10 [cited 2025 Sep. 4];29(1):e6617. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6617

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES