Observational guideline to the practical examination of pediatrics for undergraduates

Authors

  • Mirta Caridad Campo Díaz Hospital Provincial Pediátrico “Pepe Portilla”. Pinar del Río.
  • Jorge Luis Hernández González Hospital Provincial Pediátrico “Pepe Portilla”. Pinar del Río.
  • María Teresa Machín López Portilla Hospital Provincial Pediátrico “Pepe Portilla”. Pinar del Río.
  • Adalberto Fortún Prieto Hospital Provincial Clínico Quirúrgico “León Cuervo Rubio”. Pinar del Río.

Keywords:

Teaching, Medical education, Pediatrics.

Abstract

The practical examination is a certified evaluation carried out at the end of each stay of medical studies, it constitutes the time when the development of skills to identify and describe the symptoms and signs of patients are indispensable, as well as applying ethical and methodological principles when assessing the patients. The difficulties that have arisen in the development of this activity and the lack of homogeneity in its implementation, together with the large number of excellent evaluations to be applied, made it necessary to establish these observational guidelines for its implementation. It allows a more rigorous and objective judgment. The objective of this research is to improve the methodology for the practical examination in pediatrics subject, therefore an observational guideline and its implementation is necessary, in order to increase the quality and rigor of this activity, along with the achievement of a greater training, which is required at the end of this stay. An investigative, exploratory, descriptive and cross-sectional study was performed using the documentary analysis based on a review of the following documents: Resolution 210/07, Resolution 5/91, Syllabus of Pediatrics, National Training Program in Community-Comprehensive Medicine and scientific-participative observation methods. The use of it is a key element in the final evaluation of the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirta Caridad Campo Díaz, Hospital Provincial Pediátrico “Pepe Portilla”. Pinar del Río.

Especialista de Segundo Grado en Hematología y Pediatría. Profesora Auxiliar y Consultante. Investigadora Auxiliar. Máster en Atención Integral al Niño.

Jorge Luis Hernández González, Hospital Provincial Pediátrico “Pepe Portilla”. Pinar del Río.

Especialista de Primer Grado en Hematología. Asistente. Máster en Atención Integral al Niño.

María Teresa Machín López Portilla, Hospital Provincial Pediátrico “Pepe Portilla”. Pinar del Río.

Especialista de Primer Grado en Hematología. Instructor. Máster en Atención Integral al Niño.

Adalberto Fortún Prieto, Hospital Provincial Clínico Quirúrgico “León Cuervo Rubio”. Pinar del Río.

Especialista de Segundo Grado en Medicina Interna y Hematología. Profesor Auxiliar e Investigador Auxiliar. Máster en longevidad satisfactoria.

References

1. Fernández Sacasas J. Prologo. En: Matarama M. Diagnóstico y Tratamiento. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2011.

2. Espinosa Brito AD. La crisis del método clínico y la de la relación médico-paciente. En: La clínica y la Medicina Interna. Pasado, presente y futuro. La Habana: ECIMED; 2012.p.91-5.

3. Fernández Sacasas J. Diálogo abierto sobre el método clínico. [reseña]Granma 2011 14 de enero; sección Salud: 2 (col 3).

4. Rodríguez AJ, de la Rosa CV, García C, Casas L. Metodología para perfeccionar la realización de la discusión diagnóstica en la carrera de medicina. Rev Hum Med [Internet] 2013 [citado 12 May 2014]; 13(2): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000200004&lang=es

5. Cabrera E, Abreu L, Notario M, Martínez A, Fernández A. Como lograr la excelencia en la asignatura de Pediatría. Panorama. Cuba y salud 2013; 8(2):52.

6. Pupo NL, Pérez Perea L, Alfonso A, Pérez Hoz G, Varcálcel B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas cubana. Rev Cubana Educ Med Super, 2013; 27(1).

7. MINSAP. Resolución 5/91. Vice-Ministerio de Docencia Médica; 1991.

8. Fernández Sacasas JA. La triangulación epistemológica en la interpretación del proceso de enseñanza-aprendizaje de la medicina. Revista Cubana Educ Med Super. 2012; 26(3).

9. Fortún Prieto A, Fortún Campo A, Campo Díaz MC. Objetivos y metodología de la clase práctica de Propedéutica Clínica. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2013 Jun [citado 12 Jun 2014]; 17(3): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000300016&lng=es.

10. Cañizares O, Sarasa N. Reflexiones acerca de la didáctica de los valores ético-morales en la carrera de medicina. Rev Cubana Educ Med Super [Internet].2013 citado 12 Jun 2014];27(4): [aprox. 8p.]. Dkisponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000400007&lang=es

11. Santiago JT, Saínz B, Uriarte J, Martín M. La preparación metodológica de los profesores: una necesidad para la calidad del proceso docente-educativo. Panorama. Cuba y salud. 2013; 8(2):56.

Published

2015-12-27

How to Cite

1.
Campo Díaz MC, Hernández González JL, Machín López Portilla MT, Fortún Prieto A. Observational guideline to the practical examination of pediatrics for undergraduates. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 Dec. 27 [cited 2025 Nov. 23];19(6):1140-7. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2057

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES