Curricular strategies in Dentistry studies from the perspective of students

Authors

  • Eva Ordaz Hernández Filial Provincial de Estomatología
  • Mayra Mayra Ordaz Hernández Universidad Hermanos Saiz Montes de Oca. Pinar del Río. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación (CECES)
  • Eva Zeida Rodríguez Perera Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Departamento de Estomatología.
  • Zenobia Trujillo Saínz Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Departamento de Estomatología.
  • Norma de la Caridad Téllez Tielves Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Departamento de Estomatología.

Keywords:

Strategies, Medical education, Oral medicine.

Abstract

Introduction: a good pedagogical strategy will be sustained on achieving a comprehensive training action, which includes a balanced intellectual growth and values promoting the harmonious development of the student. 

Objective: to assess the application of curricular strategies in the subjects of dentistry major to practice the profession from the perspective of third-academic-year students, during the second term of the academic course 2013-2014.

Material and method: a descriptive, cross sectional study was conducted from February to June 2014 into the third academic year of the dentistry staff. Theoretical methods were applied for the revision of regulations, rules, methodological-teaching guidelines, and syllabuses among other documents issued by the Ministry of Higher Education and Higher Medical Education related to the subject matter, using empirical methods where 28 students were interviewed as well.

Results: the totality of students expressed they knew and applied the curricular strategy related to the educational work and ethical behavior of students, 78.5% stated they have total commands of English language, 75% make use of their skills in computing and Communication-Information Technologies, 67.5% systematized and recognized the use and practice of alternative and natural-traditional medicine.

Conclusions: Students recognized the educational and ethical work strategy was the one having more participation and where the majority developed values as social builders and promoters of human wellbeing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva Ordaz Hernández, Filial Provincial de Estomatología

Especialista II Grado en Prótesis. Máster Salud Bucal Comunitaria. Profesor Auxiliar

Mayra Mayra Ordaz Hernández, Universidad Hermanos Saiz Montes de Oca. Pinar del Río. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación (CECES)

Profesora Titular. Lic en Psicología. Máster en Psicología Clínica. Dra C. en Ciencias Pedagógicas

Eva Zeida Rodríguez Perera, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Departamento de Estomatología.

Profesora Consultante. Profesora Auxiliar. Especialista Segundo Grado Prótesis Estomatológica. Máster Salud Bucal Comunitaria.

Zenobia Trujillo Saínz, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Departamento de Estomatología.

Profesora Consultante. Profesora Auxiliar. Especialista Segundo Grado Bioquímica. Máster en Educación Médica.

Norma de la Caridad Téllez Tielves, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Departamento de Estomatología.

Profesora Auxiliar. Especialista Segundo Grado Prótesis Estomatológica General Integral. Máster en Urgencias Estomatológicas.

References

1. Garí Calzada M, Rivera Michelena N, Pernas Gómez M, Nogueira Sotolongo M, Arencibia Flores L. El problema de salud y su expresión docente como herramienta didáctica integradora para un diseño curricular. Educ Med Super [Internet]. 2013 Sep [citado 2014 Oct 19]; 27(3): [Aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000300015

2. Sierra Figueredo S, Fernández Sacasas JA, Miralles Aguilera E, Pernas Gómez M, Diego Cobelo J.M. Modelo metodológico para el diseño y aplicación de las estrategias curriculares en Ciencias Médicas. Educ Med Super [Internet]. 2010 [citado 2014 Dic 05]; 24(1): [Aprox 16 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000100005&lng=es.

3. Marimón Torres M.E, Corbo Rodríguez M.T, Rodríguez Rodríguez A, Torres Rivero I.M. Seguridad alimentaria y nutricional vinculada a la asignatura Médico Bucal I en Odontología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 [citado 2015 sept 13]; 19(1): [aprox 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000100014&lng=es.

4. Scrich Vázquez Aldo Jesús, Cruz Fonseca Leticia de los Ángeles, Márquez Molina Germán, Infante Delgado Ivisel. Interdisciplinariedad en la formación académica, laboral e investigativa de los estudiantes de Medicina de Camagüey. Rev Hum Med .[Internet]. 2014 [citado 2014 dic 03]; 14(1):[ aprox 12 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000100007&lng=es.

5. Hernández Alcántara AC, Morales Velásquez A, Bernal Pérez A, Cárdenas González OS, Jiménez Piedra JM, León Hernández MC. Estrategia docente para vincular los contenidos con los requerimientos del modelo profesional. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 30 May 2014]; 5(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000100013&lng=es

6. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Comisión Central de Plan de Estudios. Plan de Estudios "D" de la Carrera de Estomatología. Ciudad de la Habana: MINSAP; 2011.

7. Grau León I, Barciela González Longoria M de la C, Peguero Morejón H, Rodríguez Méndez G, Cabo García R. Gestión curricular de la carrera de Estomatología. Facultad de Estomatología de La Habana. 2008-2013. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2015 [citado 2015 sept 13]; 7(1): [aprox 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100004&lng=es.

8. Hernández Roque M. de la L, Toledo Pimentel B, Cabañin Recalde T. Currículo y actuación del Estomatólogo General ante situaciones de desastres. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 2015 feb 05]; 6(1):[aprox 4p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100014&lng=es.

9. Amaro Cano MC. Una aproximación a los valores éticos consensuados por la sociedad cubana. Educ Med Super [Internet]. 2014 [citado 2015 Feb 05]; 28 (1): [Aprox. 16 p.]. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100006&lng=es&nrm=iso

10. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. La educación en el trabajo y el individuo como principal recurso para el aprendizaje. Edumecentro [Internet]. 2014 [citado 20 Jun 2014]; 6(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/362/540

11. González Rodríguez S, Pedroso Ramos L, Rosales Reyes S.Á. Contribución de la Disciplina Estomatología Integral al Análisis de la Situación de Salud Bucal. Rev haban cienc méd [Internet]. 2015 [citado 2015 sept 13]; 14(2): [aprox 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2015000200012&lng=es.

12. Capote Castillo M. Evaluación curricular en la escuela pedagógica de la provincia de pinar del río. Boletín Mensual de la comunidad cubana de evaluadores e investigadores educativos. El evaluador educativo. [Internet]. 2015 [citado 2015 sept 03]; 1: [aprox 6 p.]. Disponible en: http://www.cubaeduca.cu/medias/evaluador/enero2015.pdf.

13. Quesada Lima A, Finalet Marrero E, Recino Pineda U, Fleites García Y. Acciones metodológicas para incentivar el uso del inglés en estudiantes y profesionales de ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2015 [citado 2015 sept 03]; 7(3): [aprox 10 p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300010&lng=es.

14. Toledo Reyes L, Ramos Hurtado I. Reflexiones útiles sobre el desarrollo de la clase taller en la disciplina Estomatología General Integral. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 31 Ago 2014];5(3):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000300018&nrm=iso

15. Cabo García R, Grau León I. Metodología y aplicación de las estrategias curriculares en la carrera de Estomatología: asignatura rehabilitación protésica. Revista Congreso Universidad: Editorial Universitaria Félix Varela. [Internet]. 2012 [citado 2014 Dic 05]; 1(2): [Aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/article/view/58

Published

2016-03-18

How to Cite

1.
Ordaz Hernández E, Mayra Ordaz Hernández M, Rodríguez Perera EZ, Trujillo Saínz Z, Téllez Tielves N de la C. Curricular strategies in Dentistry studies from the perspective of students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Mar. 18 [cited 2025 Sep. 18];20(1):88-94. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2419

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES