Analysis of Internal Medicine syllabus

Authors

  • Guillermo Luis Herrera Miranda Policlínico Universitario Hermanos Cruz. Pinar del Río.

Keywords:

Programs of study, Teaching, Professional education/methods.

Abstract

Introduction: the critical analysis of lecture plans and syllabuses contributes to systematize the teaching practice, while it allows identifying the reserves to improve the curricular programs.

Objective: to socialize the analysis performed by the author of Internal Medicine syllabus in medical studies.

Methods: the empirical method was applied to conduct a documentary review of Internal Medicine syllabus belonging to the third academic year of medicine studies. Logical thinking processes (analysis - synthesis and induction - deduction) were used.

Results: the syllabus analyzed is adapted in its objectives, contents and evaluation approaches to the model of medical professional to be trained, however it can be improved.

Conclusions:  the current syllabus of Internal Medicine achieved a consistent and systematic practice of the topics of the subject, which increases the quality of the teaching process integrated to health system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guillermo Luis Herrera Miranda, Policlínico Universitario Hermanos Cruz. Pinar del Río.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Especialista de Primer y Segundo grado en Medicina Interna. Profesor Titular. Máster en Longevidad Satisfactoria.

References

1. García Milián AJ, Alonso Carbone L, López Puig P, León Cabrera P, Segredo Pérez AM. Propuesta metodológica para el análisis crítico a un programa de estudio. Revista Educación Médica [revista en Internet]. 2015 [citado 3 Ene 2016]; 29(2). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/382/251

2. Rodríguez Abrahantes TN , Rodríguez Abrahantes A, García Pérez M. La investigación y su contribución formativa en estudiantes de las ciencias médicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2016; 8(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/601/html_103

3. Miralles Aguilera EA, Taureaux Díaz N, Fernández Sacasas JA, Pernas Gómez M ,Sierra Figueredo S et al. Cronología de los mapas curriculares en la carrera de Medicina. Revista Educación Médica [revista en Internet]. 2015 [citado 11 Ene 2016]; 29(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/443/231

4. Cuba. MINSAP. Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Programa de la asignatura Medicina Interna.2010.

5. Gómez López VM, Rosales Gracia S, Medellín del Angel LG, Azcona Arteaga FJ . Utilidad de una estrategia educativa activo-participativa en el desarrollo del razonamiento clínico en pregrado. Revista Educación Médica [revista en Internet]. 2015 [citado 15 Ene 2016]; 29(2). Disponible en:http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/402/248

6. Roméu Escobar MR, Díaz Quiñones JA. Valoración metodológica de la confección de temarios de exámenes finales de Medicina y Estomatología. Educación Médica Superior. [revista en Internet]. 2015 [citado 12 Ene 2015]; 29(3). Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412015000300011&script=sci_arttext&tlng=pt

7. Besio Rollero MF. La Necesidad de una fundamentación antropológica de la ética médica. ARS MEDICA Revista de Medicina [revista en Internet]. 2015[citado 5 Ene 2016]; 40(1). Disponible en: http://www.arsmedica.cl/index.php/MED/article/view/30/10

8. Peña Abraham M, Arada Rodríguez A, Herrera Miranda G, Rodríguez González Y, González Ungo E. Software educativo para el desarrollo de habilidades práctico-profesionales en la asignatura de Ginecología y Obstetricia. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [revista en Internet]. 2015 [citado 12 Oct 2015]; 19(1). Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1769

9. Artiles Monteagudo M, Artiles Rivero, Rodríguez Gómez F . El estudio de casos como método problémico en ciencias médicas: una experiencia necesaria. EDUMECENTRO, Revista Educacion Medica del Centro[revista en Internet]. 2016 [citado 15 Ene 2016]; 15(2). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/633/pdf_131

10. Vicente Odio E, Almaguer Delgado A, García Rodríguez R. Consideraciones de la enseñanza del método clínico en la formación médica superior. Revista Educación Médica [revista en Internet]. 2015 [citado 11 Ene 2016]; 29(1). Disponible en: www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/287/238

11. Álvarez de Zayas, C. La pedagogía como ciencia. (Epistemología de la Educación). La Habana, Editorial Pueblo y Educación; 1998. p.23.

12. Castro Bosch M, Espinosa Rodríguez R, Pujals Victoria N, Durán García F, Díaz Cruz LM. Integración de lo social en los procesos de atención de salud y de formación del profesional de salud. Educ Med Super[revista en la Internet]. 2012 mar[citado 2015 jul 06]; 26(1): 103-111. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100011&lng=es

13. Salas Perea RS, Díaz Hernández L, Pérez Hoz G. Identificación y diseño de las competencias laborales en el Sistema Nacional de Salud. Educación Médica Superior. [revista en Internet]. 2013 [citado 12 Ene 2015]; 27(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/issue/view/4

Published

2016-08-05

How to Cite

1.
Herrera Miranda GL. Analysis of Internal Medicine syllabus. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Aug. 5 [cited 2025 Aug. 22];20(3):330-7. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2489

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES