Research experience in professors training professional values in medical science students

Authors

  • Zenobia de la Caridad Trujillo Saínz Filial Provincial de Estomatología. Pinar del Río

Keywords:

DeCS, PROFESSIONAL COMPETENCE, SOCIAL VALUES, EDUCATION, STUDENTS.

Abstract

Introduction: the comprehensive training of medical students is based on educational work comprising ideological, moral, labor, intellectual, physical and aesthetic political education through curricular and extracurricular ways, involving all of the medical university community.

Objective: to demonstrate the predictive value for the curricular teaching work to train professional values based on the qualitative analysis of the results achieved.

Method: a sample of 35 professors of dentistry at Pinar del Río University of Medical Sciences was chosen, and a questionnaire of attitude scale was applied, which explored the dimensions of the development of values in a range of 1 to 10, data were analyzed by determining the averages of shared and desired values declared in the professional model.

Results: in both cycles there is no difference in the materialization of shared values, the basic cycle X = 5.6 and clinical cycle X = 5.8, but not in the desired values with averages of: basic cycle X = 6 and in the clinic X = 7.7, the most obvious values in both cycles were altruism and sincerity X = 7.

Conclusions: analyzing the individual or collective manifestations of the values declared in the professional model may contribute to the methodological work for the staff of the year and it may facilitate the development of methodological strategies that include bibliographies and psychological analysis of the nature of values, supporting the analysis with the students and employers contributing this way to the comprehensive training of graduates.

 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zenobia de la Caridad Trujillo Saínz, Filial Provincial de Estomatología. Pinar del Río

Estomatólogo General. Especialista en Bioquímica Clínica. Profesora Auxiliar. Máster en Educación Médica Superior

References

1. Salas Perea RS, Díaz Hernández L, Pérez Hoz G. Identificación y diseño de las competencias laborales en el Sistema Nacional de Salud. Educ Med Super [Internet]. 2013 Mar [citado 2014 Ene 16]; 27(1): [Aprox. 20 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0864-21412013000100012

2. Vicedo Tomey A. Cinco propuestas doctrinales en relación con la formación por competencias. Educ Med Super [Internet]. 2011 Sep [citado 2014 Ene 16]; 25(3): [Aprox. 20 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412011000300014script=sci_arttext

3. Lorenzo Delgado M, Torres Martín C, Aznar Díaz I. Competencias básicas de los egresados de la Facultad de Odontología de la Universidad Veracruzana. Región Poza Rica, Tuxpan, México. 2012. [Tesis en Internet]. Granada: Editorial de la Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar; 2012 [actualizado 21 Dic 2012; citado 14 Ene 2014]. [Aprox. 427 pantallas]. Disponible en: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/23981/1/21404252.pdf

4. Palés Argullós J, Nolla Domenjó M, Oriol Bosch A, Gual A. Proceso de Bolonia (I): educación orientada a competencias. Educ. Méd. [Internet]. 2010 Sep[citado 2014 Ene 17];13(3): [Aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.um.es/c/document_library/get_file?uuid=ee6b088a-35a1-418d-92c5-3315202e2a0e&groupId=115466

5. Salas Perea RS. Training processes, professional skills and job performance in the National Health System in Cuba. Educ Med Super [Internet]. 2012 Jun [citado 2014 Ene 16]; 26(2): [Aprox. 4 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0864-21412012000200001lng=es

6. Ilizástiguir Dupuy F, Rodríguez Rivera L. El método clínico. Medisur [Internet]. 2010 [citado 2014 Ene 16]; 8(5): [Aprox. 9 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1311

7. Rojas Izquierdo M.I; González Barrero M.I; Mercedes,González Acosta NI; Mirtha Núñez HerreraIILa educación en valores en el contexto de la formación profesional de Enfermería Educ Med Super v.24 n.2 Ciudad de la Habana abr.-jun. 2010 http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000200009&lng=es&nrm=iso

8. Diana Castro Ricalde,I Martha Díaz FloresII Formación de profesionales socialmente responsables en la Universidad Autónoma del Estado de México.Humanidades Médica.Vol.14,No1(2014). http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/375/35

9. Adrian Oscar Dongo-MontoyaResposta de Piaget a Vygotsky: convergências e divergências teóricas. Educ. Real. vol.38 no.1 Porto Alegre Jan./Mar. 2013 http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362013000100015&lang=pt

10. Güemez Junco, Francisca (2014) Estrategia pedagógica de contenido humanista en la formación permanente del profesor de medicina general Integral de la Facultad Dr.Salvador Allende. Doctor en Ciencias de una Especialidad, Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Facultad de Ciencias Médicas "Salvador Allende".Tesis de Doctorado

11. Martínez Martínez E. Formación de valores en el personal de la salud. Rev Cubana Med Mil [serie en Internet]. 2001 [consultado 3 Nov 2013];30(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0138-65572001000300009&script=sci_arttext&tlng=pt

12. . Gámez Matos M, Garrido Hernández P. La formación de valores en el proceso de enseñanza-aprendizaje [consultado 5 Nov 2013]. Disponible en: http://www.eiefd.co.cu/revistaeiefd/_pages/10.pdf

13. Ministerio de Salud Pública. Vice Ministerio Docencia e Investigaciones. UCM Habana. Facultad de Estomatología. Comisión de Carrera. Modelo del Profesional para la formación de Estomatólogos. Plan de Estudio D. (2010).

14. María del Carmen Amaro Cano Una aproximación a los valores éticos consensuados por la sociedad cubana, Educ. Med. Super vol.28 no.1 Ciudad de la Habana ene.-mar. 2014 http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100006&lng=es&nrm=iso

15. 15.Cañizares Luna O, Dra. C. Sarasa Muñoz N. Reflexiones acerca de la didáctica de los valores ético-morales en la carrera de Medicina Educ Med Super vol.27 no.4 Ciudad de la Habana sep.-dic. 2013 http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000400007&lng=es&nrm=iso

16. Ribot-Reyes V, Pérez-Martínez M, Rousseaux-Mola E, Vega-González E. La comunicación en Pedagogía. Educación Médica Superior [revista en Internet]. 2014 [citado 2015 Abr 24]; 28(2):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/59

17. 17.Hodelín-Tablada R, Fuentes-Pelier D. El profesor universitario en la formación de valores éticos. Educación Médica Superior [revista en Internet]. 2014 [citado 2015 Abr 24]; 28(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/100

18. 18.Fajardo-Puig M, Berenguer-Gouarnaluses J, Gouarnaluses M, Roger-Medina I. Los dilemas morales: una opción pedagógica para la educación en valores en las ciencias médicas. EDUMECENTRO [revista en Internet]. 2015 [citado 2015 Abr 24]; 7(1):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/317

Published

2016-12-23

How to Cite

1.
Trujillo Saínz Z de la C. Research experience in professors training professional values in medical science students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Dec. 23 [cited 2025 Aug. 1];20(6):721-8. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2694

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES