A Speech Therapy Laboratory for the attention to dysphonia from the initial and permanent formation

Authors

  • Ana Isis Valdés Valdés Universidad de Pinar del Río"Hermanos Saíz Montes de Oca"
  • Gudelia Fernández Pérez de Alejo Universidad de Ciencias Pedagógicas ¨Enrique José Varona¨, La Habana. Cuba.
  • Daymara Amelia Perojo Martínez Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca.
  • Gresin Castro Pérez Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca.
  • Arelys Martínez García Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca.

Keywords:

DeCS, communication, language, speaking, voice, dysfunction, dysphonia, diagnosis, prevention, laboratory.

Abstract

ABSTRACT

Introduction: The speech therapist is the one in charge of the attention to the dysfunctions of the language and communication. Dysphonia is the most frequent dysfunction of voice, however the students interact more with the dysfunctions of the language and of speech. 

Objective: to analyze the relevancy of the laboratory to develop professional abilities in the students of the career of Speech Therapy for the attention to dysphonia.

Material and methods: A study of pedagogical character was carried out using methods of the theoretical, empiric and statistical levels, with the whole group of students of the career of Speech Therapy at the University of Pinar del Río (127) and a sample of five professors  of this specialty, in the period of 2012 to 2016.

Results: which revealed the inadequacies that they present the students and specialist to diagnose and giving treatment to the dysphonia, for this reason arise a  project, conceived from the speech therapy laboratory at the university, like space that gets students, professors and specialists of the territory together, where is linked the laboral, academic, research, out-of-the-university components, with a multidisciplinary and intersector character, linking the area of health with that of education. 

Conclusions: it was elaborated a pedagogic strategy that concive the speech therapy laboratory, for giving answers to  the difficulties that the students, profesors and specialists for the work with dysphonia, projecting actions that contribute to diagnosis, and the treatment of this disorder.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Isis Valdés Valdés, Universidad de Pinar del Río"Hermanos Saíz Montes de Oca"

Licenciada en Defectología, especialidad Logopedia. Máster en Educación. Profesora Auxiliar.

Gudelia Fernández Pérez de Alejo, Universidad de Ciencias Pedagógicas ¨Enrique José Varona¨, La Habana. Cuba.

Presidenta de la Comisión Nacional de la Carrera de Logopedia y de la Cátedra de Estudios Logopédicos Ricardo Cabanas Comas.

Daymara Amelia Perojo Martínez, Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca.

Máster en Educación Especial.  Profesora Asistente.

Gresin Castro Pérez, Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca.

Máster en Educación.  Profesora Auxiliar.

Arelys Martínez García, Universidad de Pinar del Río ¨Hermanos Saíz Montes de Oca.

Licenciada en Defectología.

References

1. Borges S, Orozco M. Inclusión Educativa y Educación Especial, un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades desarrollo. Editorial Educación Cubana, 2014.p 20-26

2. Fernández Pérez de A, G. Atención logopédica en la edad infantil. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.2008.p 8,20-21, 6

3. Fernández Pérez de A, G. Logopedia primera parte. Texto básico para estudiantes de las carreras Educación Especial y Logopedia. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.2012. p 45-55, 64,18

4. Bustos Sánchez, I. Reeducación de problemas de la voz. Edición Revolucionaria, 1987.p 37-4,

5. De Medeiros AM, Barreto SM, Assuncäo AA. Voice disorders (dysphonia) in public school female teachers working in Belo Horizonte: prevalence and associated factors. J Voice [Internet].2008 Nov [citado 12 Sep 2012];22(6):[aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Voice+disorders+%28dysphonia%29+in+public+school+female+teachers+working+in+Belo+Horizonte%3A+prevalence+and+associated+factors.

6. Espacio logopédico (homepage en Internet).Intervención logopédica en disfonías. Revisión bibliográfica (Actualizada 15-11-2002; citado 20-6-2006). Disponible en: http://www.espaciologopedico.com.

7. Behlau M, Zambon F, Madazio G. Managing dysphonia in occupational voice users. Curr Opin Otolaryngol Head NeckSurg [Internet]. 2014 Jun [citado 19 Mar 2015];22(3): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24670489.

8. Rodríguez A, Gallego JL. Nociones y pautas básicas para el docente con respecto a la evaluación e intervención de los trastornos en la voz. Revista de currículum y formación del profesorado [Internet]. 2007 [citado 8 Jun 2010];11:(1):[aprox.24 p.]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56711109

9. Fernández Pérez de A, G. Logopedia segunda parte. Texto básico para estudiantes de las carreras Educación Especial y Logopedia. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.2013.p 3-61,

10. Pazo Quintana, T de la C. Educar la voz del maestro. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.2008-2013. p 9, 97-102

11. Valdés Valdés, Ana I. Estrategia pedagógica dirigida a los estudiantes de la carrera de Logopedia para el desarrollo de habilidades profesionales en la atención a la disfonía. Tesis de Maestría, 2012.

Published

2016-12-23

How to Cite

1.
Valdés Valdés AI, Fernández Pérez de Alejo G, Perojo Martínez DA, Castro Pérez G, Martínez García A. A Speech Therapy Laboratory for the attention to dysphonia from the initial and permanent formation. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Dec. 23 [cited 2025 Aug. 22];20(6):751-9. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2750

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES