Assessment of the curricular design of the program of chiropodiatry specialty

Authors

  • Liset Caridad Cruz Pérez Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río.
  • Dania Rosa Lemus González Departamento de Tecnología de la Salud. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río.
  • Madelaime Ramos Vives Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Guevara dela Serna". Pinar del Río.
  • Armando Pujols Machín Departamento de Tecnología de la Salud. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río.

Keywords:

DESIGN, STRATEGY, PROFESSIONS.

Abstract

Introduction: curricular design concerning health sciences professions is currently one of the theoretical and practical fields on debate where its importance and general strategies have been considered.

Objective: to evaluate the design of the program of chiropodiatry specialty, considering its relationship with the professional model and the systemic approach of the components of Podiatry specialty into the learning process.

Method: a descriptive research was carried out during the period between December 2015 and January 2016. Theoretical methods such as: historical, analysis-synthesis, and documentary review as empirical were applied, all of them ruled by the materialist-dialectic.

Results: the didactic components of the teaching-learning process are taken into account in the design of the program, as well as its systemic character.

Conclusion: the program of chiropodiatry specialty is relevant since it meets the social demands as well as the main requirements for the training of a high-quality graduate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liset Caridad Cruz Pérez, Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río.

Licenciada en Defectología. Profesora Auxiliar.

 

Dania Rosa Lemus González, Departamento de Tecnología de la Salud. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río.

 

Licenciada en Tecnología de la Salud, perfil Bioanálisis Clínico. Profesora Asistente.


Madelaime Ramos Vives, Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Guevara dela Serna". Pinar del Río.

Licenciada en Enfermería, Máster en Ciencias de la Educación, Metodóloga de Postgrado, Profesora Auxiliar.

Armando Pujols Machín, Departamento de Tecnología de la Salud. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río.

Licenciado en Cultura Física y Tecnología de la Salud, perfil Terapia Física y Rehabilitación. Profesor Asistente.

References

1. Vidal Ledo María J, Salas Perea Ramón Syr, Fernández Oliva Berta, García Merino A L. Educación basada en competencia. Rev Educación Médica Superior, [Internet]. 2016 Ene-Mar; [citado 2017 Feb 1]; 30(1): Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/801/33 5

2. Casanova, Mª A. El diseño curricular como factor de calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación [Internet].2015; [citado 2016 Jul 10]; 10(4).Disponible en: https://scholar.google.com.cu/scholar?start=50&q=dise%C3%B1o+curricular&hl=es&as_sdt=0,5

3. Horruitiner Silva P. El modelo curricular de la Educación Superior cubana. Rev Pedagogía Universitaria [Internet]. 2000 [citado 2015 Jul 10]; 5(3) :Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/162

4. Morán L, Álvarez G .Currículum abierto y flexible: Análisis del caso de una materia universitaria con integración de TIC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa [Internet]. 2013 Sep [citado 2015 Jul 10]; 45(3):[Aprox.12p.].Disponible en : http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/11

5. Díaz Corbea A, et al. Formación de Tecnólogos de la Salud. Antecedentes y retos. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2004 sep-dic [citado 2017 jul 04]; 18(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400002

6. Victoreo Cabrera G, et al. Material bibliográfico de Podología Física, para docentes del perfil Podología. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet] 2014 [citado 2017 Ene 20];( supl).Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/288/342

7. Carmenates Loyola L, et al. La medicina herbolarea en el tratamiento del pie diabético. Una necesidad para la formación del podólogo. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2014[citado 2017 Ene 20];( supl). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/286

8. Fleitas Ávila A, Valcárcel Izquierdo N, Porto Ramos A G. "Hacia una concepción teórico metodológica de Tecnología de la Salud (I). Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2015 [citado 2016 Sep 16]; 6(2): [Aprox.8p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/286

9. Rodríguez Gallo M, García Linares G, García González M, Ortega González N, Sánchez Fernández O. Desarrollo de la formación de técnicos y tecnólogos de la Salud en Cuba. Revista Cubana de Humanidades Médicas [Internet]. 2011 [citado 2016 Nov 25]; 11(3):[Aprox.14p.].Disponible en : http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/28

10. López López D, et al. Manual de podología: conceptos, aspectos psicológicos y práctica clínica. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2012 [citado 2016 Sep 16]; 1(1). Disponible en: http://www.podologiaeuskadi.com/es/prensa/noticias/manual-de-podologia-conceptos-aspectos-psicologicos-y-practica-clinica

11. Juanes Vilches T, et al. La educación en el trabajo en el perfil de Podología. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2011 [citado 2016 Sep 16]; 1(1):[Aprox.2p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4

12. Gómez Luz M L, et al. Impacto del aprendizaje activo de la Microbiología en el Grado de Podología. Revista Internacional de Ciencias Podológicas [Internet]. 2015 [citado 2016 Dic 16]; 9(1):17. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/RICP/article/view/47313

13. Santana Ávila S, et al. La Podología en Cuba: una necesidad demostrada. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2012 [citado 2017 Ene 20]; 3(1):[Aprox.6p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/27

14. Herrera Miranda G L, Horta Muñoz D M. La superación pedagógica y didáctica, necesidad impostergable para los profesores y tutores del proceso de especialización. Revista Educación Médica Superior [Internet]. 2016 Jul-Sep [citado 2017 Feb 1]; 30(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/801/33 5

15. Sánchez Sanhueza G A, Cisterna Cabrera F. La evaluación de los aprendizajes orientada al desarrollo de competencias en Odontología. Revista Educación Médica Superior [Internet]. 2014 [citado 2017 Feb 1]; 30(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/801/33%205

Published

2017-09-04

How to Cite

1.
Cruz Pérez LC, Lemus González DR, Ramos Vives M, Pujols Machín A. Assessment of the curricular design of the program of chiropodiatry specialty. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Sep. 4 [cited 2025 Aug. 23];21(5):716-24. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2958

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES