Dissocial disorder in children with attention deficit and hyperactivitycharacterization

Authors

  • Jackeline Sosa Hernández Hospital Pediátrico Provincial "Pepe Portilla"
  • Tatiana Hernández Miranda Hospital Provincial Pediátrico "Pepe Portilla"
  • Juan Manuel Zaldívar Rodríguez Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río. Cuba.
  • Yosandra Páez Rodríguez Hospital Provincial Pediátrico "Pepe Portilla"

Keywords:

DeCS, ATTENTION DEFICIT DISORDER WITH HYPERACTIVITY, CHILD, COMORBIDITY.

Abstract

ABSTRACT

Introduction: dissocial disorder appears in children with attention deficit disorder, causing behavioral deterioration and serious consequences in their social development.

 

Objective: to characterize the dissociative disorder in children with attention deficit and hyperactivity in health areas of Pinar del Río municipality in 2015.

Method: a descriptive and longitudinal research was carried out. The target group consisted of all the children with attention deficit disorder diagnosed in Child Psychiatry (U = 615) Offices and the sample included those suffering from dissociative disorder such as comorbidity (n = 59). To obtain the information the medical records were reviewed, determining the patients with dissocial disorder. They were evaluated in the office by means of interviews to patients and relatives, psychiatric social history and psychiatric examination. Patients were reassessed in six months by applying a questionnaire based on Mental Health Diagnostic Criteria V.

Results: out of the children with attention deficit disorder, a low percentage presented a dissocial disorder, with a predominance of male sex (14 to 18 years). The majority showed the disorder limited to the family context, followed by the challenging negativist disorder. Unstructured families were the most frequent predisposing factor. A high number had toxic habits. The persistence of the disorder prevailed during the evaluation, followed by the worsening of the symptoms.

Conclusions: prevention, diagnosis, and timely management of the dissociative disorder, avoids the deterioration of the behavior and negative consequences for the social adaptation of children and adolescents.


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jackeline Sosa Hernández, Hospital Pediátrico Provincial "Pepe Portilla"

Médica. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Psiquiatría Infantil. Máster en Atención Integral al Niño. Profesora Asistente.

Tatiana Hernández Miranda, Hospital Provincial Pediátrico "Pepe Portilla"

Médica. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Psiquiatría Infantil.

Juan Manuel Zaldívar Rodríguez, Hospital General Docente "Abel Santamaría Cuadrado". Pinar del Río. Cuba.

Médico. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y de Segundo Grado en Neurología. Máster en Atención Integral al Niño. Profesor Auxiliar e Investigador Agregado.

Yosandra Páez Rodríguez, Hospital Provincial Pediátrico "Pepe Portilla"

Médica. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Psiquiatría Infanto-Juvenil. Instructora.

References

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS

1. Pelaz A, Autet A. Epidemiología, diagnóstico, tratamiento e impacto del trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revista española de pediatría 2015; 71(2): [Aprox. 1p.]. Disponible en: https://medes.com/publication/100514

2. Rubiales, J, Bakker L, Russo D, & González R. Desempeño en funciones ejecutivas y síntomas comórbidos asociados en niños con Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Rev. CES Psicol. 2016; 9(2): [Aprox. 15p.]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423548400007

3. Organización Mundial de la Salud. CIE10 Trastornos mentales y del comportamiento. Descripciones clínicas y pautas para el diagnóstico. Madrid: MEDITOR; 1992. 324-332. http://www.psicomed.net/cie_10/cie10_F91.html

4. Tercer Glosario cubano de Psiquiatría. Diagnóstico y clasificación de los trastornos mentales. Adaptación para Cuba del capítulo V de la 10ma. Revisión de la Clasificación Internacional de Enfermedades (CIE-10). Ed. Ciencias Médicas, 2008. Disponible en: http://www.wpanet.org/uploads/Newsletters/E-Bulletins/Latest/Cuban-Glossary-dyc.pdf

5. Asociación Psiquiátrica de América Latina (APAL). Sección de diagnóstico y clasificación. Guía Latinoamericana de diagnóstico Psiquiátrico (GLADP). 2003. Diaponible en: http://www.minsa.gob.pe/dgsp/archivo/salud_mental_documentos/13_gladp2004.pdf

6. Ramírez Pérez M. Tratamiento cognitivo-conductual de conductas disruptivas en un niño con TDAH y trastorno negativista desafiante. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 2015; 2(1): [Aprox. 9p.]. Disponible en:https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4918613

7. Asociación Americana de Psiquiatría (APA). (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5 ed.). WashintonDC: Arlington, VA, American Psychiatric Publishing. Disponible en: http://dsm.psychiatryonline.org/doi/book/10.1176/appi. books.9780890425596

8. APA (AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION): Disease Statistical Manual DSM IV TR. Washington, DC: 2002.

9. Balbuena Rivera F. La elevada prevalencia del TDAH: posibles causas y repercusiones socioeducativas. Psicología Educativa. 2016;22: [Aprox. 10p.]. Disponible en:www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X16000051

10. Giménez-García L. Tratamiento cognitivo-conductual de problemas de conducta en un caso de trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 2014;1(1): [Aprox. 10p.]. Disponible en: www.revistapcna.com/sites/default/files/14_09.pdf

11. Rodríguez HernándezP.J, Barrau Alonso V.M. Trastornos del comportamiento. Pediatr Integral. 2012; XVI(10): [Aprox. 9p.]. Disponible en: http://www.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2012/xvi10/02/760-768%20T.comport.pdf

12. Rangel Araiza J F. El trastorno por déficit de atención con y sin hiperactividad (TDA/H) y la violencia. Salud Ment. 2014; 37(1). Disponible en:

http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-33252014000100009

13. Barón Hernández D, Hernández Díaz I. Violencia intrafamiliar en hogares de adolescentes pinareños con diagnóstico de trastorno disocial. Rev Ciencias Médicas. [Internet]. 2013 Abr [citado 2016 Jun 07]; 17(2): [Aprox. 15p.]. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000200016&lng=es

14. Torales J, Riego V, Chávez E, Villalba J, Ruiz-Díaz C, Rodríguez H, Arce A. Trastorno por déficit de atención e hiperactividad dual en niños y adolescentes internados en un centro para el tratamiento de adicciones. An. Fac. Cienc. Méd. (Asunción). 2014;47(2). Disponible en:http://revistascientificas.una.py/index.php/RP/article/view/427

15. Riego Meyer V, Arce Ramírez A, Chávez ME, Recalde Berni S, Fernández P. Estudio piloto sobre la prevalencia de patología dual en niños y adolescentes internados en la Unidad de Desintoxicación Programada del Centro Nacional de Control de Adicciones de Asunción, Paraguay. Revista Paraguaya de Psiquiatría. 2013; 1 (1): [Aprox. 8p.]. Disponible en: http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1816- 89492014000200003

Published

2017-09-04

How to Cite

1.
Sosa Hernández J, Hernández Miranda T, Zaldívar Rodríguez JM, Páez Rodríguez Y. Dissocial disorder in children with attention deficit and hyperactivitycharacterization. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Sep. 4 [cited 2025 Sep. 15];21(5):619-26. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2965

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES