Fundamentals of a task system for information management in medical education

Authors

  • Ines Bárbara González Corrales UCM pinar del Río
  • Santa Caridad González Corral Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.
  • Pablo Virgilio González Ruiz Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.
  • Alina María Roble Suárez Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.
  • Sallianns Loynaz Perdomo Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.

Keywords:

INFORMATION MANAGEMENT, APTITUDE, COMMUNICATION, THERAPEUTIC APPROACHES

Abstract

Introduction: Higher Medical Education in Cuba has the mission of training professionals with a broad profile, a professional with a deep basic training,  who will be able to face and solve the most general and frequent problems that arise in the work practice, having independence and creativity , for professionals who are trained in medical specialties it is a challenge to discern between the enormous amount of the existing information and the high quality that is available in the various media these graduates have access.

 

Objective: to design of a system of teaching tasks to train and develop the ability to manage scientific information according to the professional performance.


Method: dialectical- materialist method as articulator of the rest of the methods used, among them the empirical methods used were: surveys, interviews to experts, documentary analysis and as methods of theoretical level: historical-logical, modeling and structural systemic.

 

Results:  the characterization of the teaching task is proposed for the training and development of the ability to manage scientific information from a systemic, contextualized and interdisciplinary approach based on the development of the professional performance.

 

Conclusions: the system of these teaching tasks was characterized from a systemic, contextualized and interdisciplinary approach, as auxiliary means to design new tasks and apply them to the achievement of the general objectives of the training process for the physicians, taking into account the specific characteristics of the students and a didactic approach for the training and development of the ability to manage scientific information.

 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ines Bárbara González Corrales, UCM pinar del Río

Licenciada en Biblioteologia y ciencias de la información, profesor asistente del Dpto. Informática Médica, de la FCM Dr. Ernesto Guevara de la Serna

Santa Caridad González Corral, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Educación. Especialidad Matemática y Computación. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Pablo Virgilio González Ruiz, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.

Licenciado en Educación. Especialidad Geografía. Profesor Asistente.

Alina María Roble Suárez, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Gestión de la Información en Salud. Instructor.

Sallianns Loynaz Perdomo, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Educación. Especialidad Matemática Computación. Profesor Asistente.

References

1. Pupo Ávila NL, Pérez Perea L, Alfonso García A, Pérez Hoz G, González Varcálcel B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Educ Med Super.[internet] 2013 Mar[citado 2017 oct 17]; 27 (1): ):[Aprox.10p.]. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100014

2. Modelo del Profesional. Resolución Ministerial No.23/2013. Anexo 1. Ministerio de Salud Pública. Cuba; 2013. 14-65-71.

3. Alarcón R. La nueva universidad cubana. Revista Pedagogía Universitaria. [internet] 2008 [citado 2017 oct 17]; 2(13):[Aprox.23p.].

4. Salas R., Salas, A. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria. [internet] 2012 [citado 2017 oct 17 ];10(Número especial, 2012):[Aprox.33p.].Disponible en :

(https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4091581.pdf)

5. Ramírez Varona, Rafael F., Rodríguez Andino, Milagro y González José. "Implicaciones de la gestión de información en el proceso de formación profesional" en Revista Caribeña de Ciencias Sociales[internet] octubre 2012 [citado 2017 oct 17]. en http://caribeña.eumed.net/implicaciones-de-la-gestion-de-informacion-en-el-proceso-de-formacion-profesional/

6. Álvarez de Zayas CM. La escuela en la vida. Didáctica. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1999.http://www.conectadel.org/wp-content/uploads/downloads/2013/03/La_escuela_en_la_vida_C_Alvarez.pdf

http://bdigital.reduniv.edu.cu/fetch.php?data=942&type=pdf&id=942&db=2

7. González S. Concepción didáctica del proceso de formación estadística en estudiantes de la carrera de Medicina. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad “HERMANOS SAIZ MONTES DE OCA”; 2014.

8. Fuentes H. Dinámica del proceso docente educativo en la educación superior. Santiago de Cuba: Universidad Oriente. CEES Manuel Gran; 1998.

9. Talízina N. Las vías y los problemas de la dirección de la actividad cognoscitiva del hombre. Ciudad de La Habana; 1986.

10. Hurtado F. La habilidad procesar datos cuantitativos en la enseñanza de la Matemática de la Secundaria Básica. [Tesis Doctorado]. Camagüey: Universidad de Camagüey; 2006.

11. Munive A, Hechavarría R. Integración desde la tarea docente. EFDeportes.com, Revista Digital.[internet] Año 19[citado 2017 oct 17 ]; (199). Disponible en: http://www.efdeportes.com/efd199/integracion-desde-la-tarea-docente.htm

12. García González A G, López Villavicencio V L, González Barreto M, TAREAS DOCENTES INTEGRADORAS EN LA FÍSICA ESCOLAR.[internet]2015[citado 2017 oct 17] ;2(30). Disponible en:

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047206001. 600

Published

2017-11-01

How to Cite

1.
González Corrales IB, González Corral SC, González Ruiz PV, Roble Suárez AM, Loynaz Perdomo S. Fundamentals of a task system for information management in medical education. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Nov. 1 [cited 2025 Aug. 17];21(6):836-51. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3321

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES