Empathy in students of Kinesiology

Authors

  • María Ramos Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile
  • Nicolás Vega Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile
  • Loreto Morales Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile
  • Fabiola González Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile
  • Daniel Sandoval Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile

Keywords:

EMPATHY, STUDENTS, EMOTIONS, GENDER IDENTITY, CHILE.

Abstract

Introduction: empathy is an important concept in the interaction between the Kinesiologist and the patient.

Objective: to determine the levels of empathy in students of Kinesiology considering the variables course and gender from the School of Health Sciences, University of Atacama (Chile) in November 2018.

Methods: exploratory and cross-sectional study. A sample of 191 students was included in the study. The Jefferson's Empathy scale was used. The median, quartile 1 and 3, inter-quartile difference and confidence interval of the median were estimated. The possible differences regarding empathy were studied using nonparametric tests (Mood Median).

Results: there were differences in empathy in the course variable. Empathy was not different concerning gender variable.

Conclusions: levels of empathy, along with the levels of interest showed differences between courses and there are no differentiation concerning empathy between genders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Ramos, Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile

Estudiante de tercer año de Kinesiología.

Nicolás Vega, Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile

Estudiante de tercer año de Kinesiología

Loreto Morales, Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile

Estudiante de tercer año de Kinesiología

Fabiola González, Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile

Estudiante de tercer año de Kinesiología

Daniel Sandoval, Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de Atacama. Copiapó. III Región. Chile

Estudiante de tercer año de Kinesiología

References

1. Svenaeus F. The phenomenology of empathy: a Steinianemotionalaccount. PhenomenolGognSci. [Internet] 2016 [citado 20/5/2018]; 15(2): [aprox. 20p.]. Disponible en: http://doi.org/10.1007/s11097-014-9411-x

2. Díaz-Narváez VP, Alonso-Palacio LM, Caro S, Silva M, Arboleda-Castillo J, Bilbao JL, et al. Compassionate Care Component of the Construct Empathy in Medical Students in Colombia and Dominican Republic. Acta Medica Mediterr. [Internet] 2017 [citado 20/5/2018]; 33(1): [aprox. 6p.]. Disponible en: http://doi.org/10.19193/0393-6384_2017_1_018

3. Calzadilla-Núñez A, Díaz-Narváez V, Dávila-Pontón Y, Aguilera-Muñoz J, Fortich-Mesa N, Aparicio-Marenco D, et al. Empathic erosion during medical training according to gender: cross-sectional study. Arch Argent Pediatr. [Internet] 2017 [citado 20/5/2018]; 115(6): [aprox. 5p.]. Disponible en: http://doi.org/10.5546/aap.2017.eng.556

4. Lee Y, Seomun G. Development and validation of an instrument to measure nurses’ compassion competence. ApplNurs Res. [Internet] 2016 [citado 20/5/2018]; 30: [aprox. 8p.]. Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.apnr.2015.09.007

5. Hunt PA, Denieffe S, Gooney M. Burnout and its relationship to empathy in nursing: a review of the literatura. J Res Nurs. [Internet] 2017 [citado 20/5/2018]; 22(1-2): [aprox. 15p.]. Disponible en: http://doi.org/10.1177/1744987116678902

6. Larios J, Lobo-García K, Fontalvo-Manga M, Bilbao-Ramirez J, Erazo-Coronado AM, Díaz-Narváez V, et al. Niveles de orientación empática en estudiantes de medicina de la Universidad Metropolitana de Barranquilla (Colombia). Salud Uninorte. [Internet] 2018 [citado 20/5/2018]; 34 (2): [aprox. 8p.]. Disponible en: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/viewArticle/10598

7. González-Martínez F, Tirado-Amador L, Bueno-Hernández J, Chica-Duque B, Díaz-Narváez VP. Changes in Empathy Levels of Dentistry’s Students of Public University in Cartagena City, Colombia. PesqBrasOdontopedClinIntergr. [Internet] 2018 [citado 20/5/2018]; 18(1): [aprox. 1p.]. Disponible en: http://doi.org/10.4034/PBOCI.2018.181.44

8. UlloqueMJ, Villalba S, Varela de Villalba T, Fantini A, Quintero, Díaz-Narváez VP. Empathy in medical students of Córdoba, Argentina. Arch Argent Pediatr [Internet] 2019 [citado 20/1/2019]; 117(2): [aprox. 5p.]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/331097112_Empathy_in_medical_students_of_Cordoba_Argentina

9. Díaz-Narváez VP, salas-Alarcón D, Bracho-Milic F, Ocaranza-Ozímica J. Empatía en estudiantes de kinesiología. Universidad Mayor, sede Temuco, Chile. 2015. Rev. Cienc. Salud. [Internet] 2015 [citado 20/1/2019]; 13(3): [aprox. 10p.]. Disponible en: http://doi.org/10.12804/revsalud13.03.2015.05

10. Madera-Anaya M, Tirado-Amador L, González-Martínez F. Factores relacionados con la empatía en estudiantes de Enfermería de la Universidad de Cartagena. Enferm Clínica. [Internet] 2016 [citado 20/1/2019]; 26(5): [aprox. 7p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1130862116300626

11. Varela de Villalba T, Ulloque MG, Villalba S, Villalba R, Díaz-Narváez VP. Levels of empathy in dentistry students: measurement and comparison in two academic periods. Universidad Católica de Cordoba (UCC) Argentina. Salud Uninorte. [Internet] 2018 [citado 20/1/2019]; 34 (3): [aprox. 10p.]. Disponible en: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/viewArticle/10419

12. Díaz-Narváez VP, Estrada-Méndez N, Arévalo-López Y, Calzadilla-Núñez A, Utsman-Abarca R. Empathy, Components of Empathy and Curricular Evaluation of theFaculty of Dentistry, Evangelical University of El Salvador. PesqBrasOdontopedClinIntegr. [Internet] 2017 [citado 20/1/2019]; 17(1): [aprox. 1p.]. Disponible en: http://doi.org/10.4034/PBOCI.2017.171.40

13. Díaz-Narváez VP, Tierra-Chávez DC, Padilla M, Utsman R, Calzadilla-Núñez A. Declinación en el género y la empatía en alumnos de la facultad de odontología de la Universidad Central (Ecuador): Estudio transversal. Rev. Méd. Rosario. [Internet] 2018 [citado 20/1/2019]; 84: [aprox. 11p.]. Disponible en: http://www.circulomedicorosario.org/Upload/Directos/Revista/5ec7aeDi%C3%ACaz-Narva%C3%ACez.pdf

14. Aparicio DE, Ramosa AE, Mendoza J, Utsman-Abarca R, Calzadilla-Núñez A, Díaz-Narváez VP. Levels of empathy, empathy decline and differences between genders in medical students of Cartagena (Colombia). [Internet] En la prensa; 2019 [citado 20/1/2019]. Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.06.004

15. Padilla M, Utsman R, Díaz-Narváez V. Changes in the decline on empathy levels of dental students in Costa Rica. Rev Port Estomatol Med Dent Cir Maxilofac. [Internet] 2017 [citado 20/1/2019]; 58(1): [aprox. 5p.]. Disponible en: http://doi.org/10.24873/j.rpemd.2017.05.009

Published

2019-03-12

How to Cite

1.
Ramos M, Vega N, Morales L, González F, Sandoval D. Empathy in students of Kinesiology. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 Mar. 12 [cited 2025 Aug. 15];23(2):295-301. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3863

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES