Trans-disciplinary relationship into the work of the teaching staff in dentistry clinical area
Keywords:
INTERDISCIPLINARY PLACEMENT, STRATEGIES, FACULTY, DENTAL, STUDENTS, EDUCATION, CLINICAL CLERKSHIP.Abstract
Introduction: the establishment of interdisciplinary and trans-disciplinary relationship of in-service education of dentistry students constitutes a challenge for the pertinence and quality of work in the educational groups favoring the development of skills, an inherent characteristic of the clinical method, which is aimed at achieving a greater quality in the future performance of the graduates.
Objective: to describe the most frequent errors and methodological actions of in-service education in dentistry studies based on the trans-disciplinary relationship, on the quality and relevance of the methodological work.
Method: qualitative research, considering the insufficiencies of the clinical method and therapeutic procedures in the practical exercise of the state examination in 50 students from the academic course 2017-2018 in Pinar del Rio province. A review of the literature related to the problem was conducted, as well as the curricular design of Dentistry, basic characteristics of the guidelines for the methodological work of the teaching staff.
Results: the errors of the practical exams were: in questioning 36%, physical examination to detect oral cancer 20%, in the diagnosis of caries, periodontal diseases and malocclusions in 47%, in accomplishing the technical norms of the treatment 14%; 89% made errors in the ways of professional performance.
Conclusions: the transdisciplinary work of the clinical cycle adjusted to the objectives of the year will deepen on the didactics of the clinical method starting in the 3rdacademic year with the appropriation of problems to be solved by dentistry disciplines. In 4thacademic year, students will be able to automatized and develop other skills. Fifth academic year is the ideal context to apply knowledge along with the professional skills when the competencies in the state examination are assessed.
Downloads
References
1. Martínez Barreiro L, Zamora León I, García Espinosa C. La acreditación de las especialidades médicas en Granma. Una nueva concepción del trabajo de postgrado en función de la calidad. MULTIMED [Internet]. 2018 [citado 17/1/2020]; 22(6): [aprox. 6p.]. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1036
2. Rodríguez Fernández Z, Rizo Rodríguez R, Mirabal Fariñas A, Nazario Dolz AM, García Céspedes ME. Educación en el trabajo en la enseñanza médica superior. MEDISAN [Internet]. 2017 [citado 17/1/2020]; 21(7): 913-925. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000700017
3. Díaz Plasencia JA. Bases teóricas del portafolio en la educación médica basada en competencias. Educación Médica Superior [Internet]. 2016 [citado 17/1/2020]; 30(1): [aprox. 10p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=68732
4. Gutiérrez Rufín M, González González A, Taureaux Díaz N, Fuentes Garabote GM, Alpizar Caballero LB. Evaluación de la educación en el trabajo del pregrado de medicina. Rev Cub Med Mil [Internet]. 2018 Dic [citado 17/1/2020]; 47(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572018000400009&lng=es
5. Díaz Quiñones J, Valdés Gómez M, Boullosa Torrecilla A. El trabajo interdisciplinario en la carrera de medicina: consideraciones teóricas y metodológicas. Medisur [Internet]. 2016 Abr [citado 17/1/2020]; 14(2): 213-23. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000200016&lng=es
6. Vidal Ledo MJ, Salas Perea RS, Fernández Oliva B, García Meriño AL. Educación basada en Competencias. Educ Med Super [Internet]. 2016 [citado 17/1/2020]; 30(1): [aprox. 8p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100018
7. Gómez AG. Apuntes acerca de la interdisciplinariedad y la multidisciplinariedad. EduSol [Internet]. 2017 [citado 17/1/2020]; 17(61): [aprox. 10p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6137067
8. Iriquin SM, Rom MG, Mercado ML. Estudio comparativo del rendimiento académico de las cohortes 2006, 2007 y 2008 en la Facultad de Odontología de la UNLP. Revista de la Facultad de Odontología [Internet]. 2016 [citado 17/1/2020]; 4(8): [aprox. 5p.]. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/63104
9. Machado Ramírez EF, Montes de Oca Recio N. Formación profesional y desempeños idóneos del docente universitario. Rev Hum Med [Internet]. 2016 Abr [citado 17/1/2020]; 16(1): 1-20. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000100001&lng=es
10. Sosa Rosales M, González Ramos MR, Gil Ojeda E. Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral a la población. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017.
11. Sosa Rosales MC. Guías Prácticas de Estomatología. La Habana: MINSAP; 2003. p. 210-3.
12. Colectivo de autores. Compendio de Periodoncia. 2da ed. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017.
13. Tejada Fernández J, Ruiz Bueno C. Evaluación de competencias profesionales en educación superior: retos e implicaciones. Educación XX1 [Internet]. 2016 [citado 17/1/2020]; 19(1): 17-37. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/706/70643085001.pdf
14. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Ministerio de Justicia. Resolución Ministerial No 2/2018 (GOC-2018-460-O25) del Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. [Internet]. Gaceta Oficial No. 25 Ordinaria de 21 de junio de 2018. Artículo 30 [citado 27/1/2020]; [Aprox. 64 p.]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu
/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf
15. Naranjo Velázquez Y, Leyva Infante M, Pérez García MC, García Bidopia M, Torralva Espeleta L, Manrresa Reyes L, et al. Evaluación del método clínico en la educación en el trabajo en estudiantes de 5to año de estomatología. Holguín: V Jornada Científica de la Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín (SOCECS) [Internet]. 2016 [citado 17/1/2020]; [Aprox. 8p.]. Disponible en: http://socecsholguin2016.sld.cu/index.php/socecsholguin/2016/paper/view/239/146
16. González Longoria MC, Grau León IB, Urbizo Vélez J, Soto Cantero LA, Sosa Rosales M. Formación de recursos humanos en estomatología, su impacto en la salud bucal de la población. Educ Med Super [Internet]. 2017 Jun [citado 17/1/2020]; 31(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200020&lng=es
17. González Sosa G. Aplicación del método clínico para el diagnóstico de pacientes con hemorragia digestiva alta no variceal. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2016 Jun [citado 17/1/2020]; 32(2): 258-67. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252016000200013&lng=es
18. López Balboa L, Quintero Hechevarría T, Suárez Sánchez C. La investigación y el currículo en la formación
de los profesionales de la salud. Revista Conrado [Internet]. 2017 [citado 17/1/2020]; 13(58): 190-4. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/494/528
19. Cáceres Mesa M, Pérez Maya C, Chong Barreiro MC. El currículo en el ámbito de la renovación. Reflexiones desde la teoría curricular. Revista Conrado [Internet]. 2017 [citado 17/1/2020]; 13(59): 239-48. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/551
20. Sánchez Fernández N, Sánchez Clemente A, Thomas Ferrer F, Tabera García M. Programa de la disciplina Estomatología Integral. Análisis del plan de estudio “D”. Rev inf cient [Internet]. 2017 [citado 17/1/2020]; 96(2): [aprox. 7p.]. Disponible en: http://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/7
21. Martínez Asanza D. Educación en el trabajo en la carrera de Estomatología dentro del plan de estudios D. Revista Neuronum [Internet]. 2017 [citado 17/1/2020]; 3(2): 39-45. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/viewFile/84/66
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/