Proposal of actions to develop the diagnosis skills in Pathology residents

Authors

Keywords:

STRATEGIES, PROFESSIONAL TRAINING, SKILL /diagnosis, ANATOMY.

Abstract

Introduction: diagnosis is one of the main activities of physicians in general and of pathologists in particular, and is the activity that occupies most of this specialist’s time.

Objective: to design a system of actions to optimize the training process for the development of diagnosis skills in Pathology residents.

Methods: a descriptive and qualitative research was conducted by means of strategic actions aimed at improving the training process for the development of diagnosis skills in Pathology residents at Pinar del Rio University of Medical Sciences.

Results: it was confirmed that the training for the development of diagnosis skills is not properly structured, without any planning, not arranged and it does not make possible the resident to systematize the required actions for the mastery of these skills.  The strategy was structured through the training of the teaching staff of these specialty and comprehensive professional workshops for the residents of each academic year.

Conclusions: a system of actions was designed to train the teaching staff and residents of Pathology, which allowed encouraging strategic actions to improve the teaching-learning process for the development of diagnosis-morphological skills and increase the responsibility toward the teaching-leaning activity, and the level of social commitment in relation to this function, where the residents should be able to integrate and apply the knowledge acquired by means of  the different modules for the characteristic problem-solving of this profession. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Pérez Díaz, Hospital General Docente “Abel Santamaría Cuadrado”. Pinar del Río

Especialista de primer grado en Anatomía Patológica. Máster en Ciencias de la Educación. Auxiliar

Dunia Milagros Labrador Falero, Departamento de Estomatología. Facultad de Ciencias Médicas. Pinar del Río.

Licenciada en Gestión de la Información en Salud. Especialista en Gestión Documental. MsC Informática en Salud.

Medardo Rodríguez López, Hospital General Docente “Abel Santamaría Cuadrado”. Pinar del Río

Licenciado en Enfermería. Master en Administración en Salud. Doctor en Ciencias pedagógicas. Profesor Titular

References

1. Vega Jiménez J, Cabrera Hernández Y, García Cuervo D, Trimiño Galindo L, González González D. Vínculos históricos entre la medicina interna y la anatomía patológica. Rev Hum Med [Internet]. 2017 Abr [citado 29/05/2020]; 17(1): 237-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202017000100014

2. Patiño Calla K, Yabar Berrocal A. La anatomía patológica en el Perú: una especialidad subestimada en el manejo multidisciplinario. Acta Méd. Perú [Internet]. 2017 Abr [citado 29/05/2020]; 34(2): 154-5. Disponible en: https://amp.cmp.org.pe/index.php/AMP/article/view/326

3. Fuentes Peláez A, Andalia Ricardo E, Hurtado de Mendoza Amat J, Jiménez Hernández J. Tumores malignos. Evaluación de la calidad de los diagnósticos premortem. 1993-1999. Rev. Inf. Cient. [Internet]. 2018 Dic [citado 29/05/2020]; 97(6): 1149-59. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1028-99332018000601149&lng=es&nrm=iso

4. Ferrés M, Lafourcade M, Gambra P, Cerón I, Payá E, Oddó D. Parte III. Apoyo del laboratorio de microbiología y anatomía patológica en el diagnóstico y manejo de infecciones en el paciente con cáncer y trasplante de precursores hematopoyéticos. Rev. Chil. Infectol. [Internet]. 2019 Abr [citado 29/05/2020]; 36(2): 145-66. Disponible en: https://revinf.cl/index.php/revinf/article/view/194/168

5. Vela Valdés J, Salas Perea RS, Pujals Victoria N, Quintana Galende ML, Pérez Hoz G. Planes de estudio de Medicina en Cuba de 1959 a 2010. Revista Cubana de Educación Médica Superior. [Internet]. 2016 [citado 29/05/2020]; 30(1): [aprox. 21 p.]. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=68711

6. Ferrer Marrero D, Olivera Fonseca E, Palma Machado L, Arzuaga Anderson I, Olivera Fonseca Y. Implementación del plan D en Anatomía Patológica. Facultad Ciencias Médicas “ICBP Victoria de Girón”. Curso 2017-2018. MULTIMED [Internet]. 2020 [citado 29/05/2020]; 24(supl. 1): [aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1862

7. Aranda Cruzalta A. La recepción de la teoría celular en Gaceta Médica de México en el siglo XIX. Gac Med Mex. [Internet]. 2018 [citado 29/05/2020]; 154: 391-7. Disponible en: http://www.anmm.org.mx/GMM/2018/n3/GMM_154_3_391-397.pdf

8. Jiménez SI. Neoplasias mieloproliferativas. De la clínica a la biología molecular. Acta Médica Colombiana. [Internet]. 2017 [citado 29/05/2020]; 42(1): 15-7. Disponible en: http://www.actamedicacolombiana.com/anexo/articulos/2017/01-2017-03.pdf

9. Rojas Rivera L, Ginorio Gavito DE, Núñez Fernández FA, Valdespino MI, Hernández Castellanos N, Sánchez Álvarez ML, et al. Evaluación de las habilidades prácticas para realizar el diagnóstico microscópico de la malaria en tres provincias de la República de Cuba. Rev Cubana Med Trop. [Internet]. 2017 Dic [citado 29/05/2020]; 69(3): 1-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0375-07602017000300004&lng=es

10. Rondón Madrigal EA. La dirección del proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura anatomía patológica con enfoque interdisciplinar. [Tesis en Internet]. Sancti Spíritus: Facultad de Ciencias Pedagógicas. Departamento de Ciencias Naturales; © 2019 [citado 29/05/2020]. [aprox. 201 p.]. Disponible en: http://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=714

11. Sanz Pupo NJ, Daley Pollato MV, Díaz Rojas PA, Patiño Pérez J. Educación de postgrado para el desarrollo de las habilidades en técnicas cuantitativas en Anatomía Patológica. Edumed [Internet]. 2018 [citado 29/05/2020]; [aprox. 13 p.]. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/view/230/165

12. Ríos Hidalgo NP, Martínez Martínez-Díaz G, Añorga Morales JA. Sistema de superación con enfoque interdisciplinario para los docentes de

Anatomía Patológica de la carrera de Medicina. Rev Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2020 [citado 29/05/2020]; 15(1): 26-34. Disponible

en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/884

13. Francisco Local A, Speck González M, Pérez García E, Mustelier León E, Bustabad Ruiz D. Guía de evaluación para el examen práctico de la asignatura Operatoria Clínica. Rev. inf. cient. [Internet]. 2018 [citado 03/06/2020]; 97(Suppl. 1): 476-85. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000700476&lng=es&nrm=iso

Published

2021-05-17

How to Cite

1.
Pérez Díaz C, Labrador Falero DM, Rodríguez López M. Proposal of actions to develop the diagnosis skills in Pathology residents. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 May 17 [cited 2025 Aug. 22];25(3):e4569. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4569

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES