the work Methodological proposal for on the history of local medicine

Authors

Keywords:

HISTORY OF MEDICINE, LEARNING, LEARNING HEALTH SYSTEM, CURRICULUM, HEALTH SERVICES RESEARCH.

Abstract

Introduction: the link between learning content and social practice is an important approach to work with local history.

Objective: to design a methodological proposal for the work on the history of local medicine from the curricular activity.

Methods: mixed-focused development research during the academic year 2019-2020 at Dr. Ernesto Guevara de la Serna School of Medical Sciences in Pinar del Rio. The target group included 12 professors. To collect the information, a lecture observation guide and a survey were written.

Results: an unsatisfactory work is conducted with the history of local medicine from the educational curricula. In 92.44% of the lectures observed, aspects related to the development of local medicine, life stories of outstanding personalities in their services, human values and social participation were not addressed. Professors are lack of knowledge related to the history of local medicine. Eight actions were designed for methodological work.

Conclusions: methodological actions were developed based on the identified deficiencies, which were assessed by specialists as relevant, which could be applied by the availability of human and material resources to implement them and with scientific pedagogical quality for the accomplishment of these actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yerelis Alfonso Gonzalez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

J. Departamento de Filosofía e Historia. Licenciada en Historia. Master en Educación Médica, profesor Auxiliar, Investigador Agregado

Yoel Hoyos Alfonso, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Pinar del Río. Cuba.

Estudiante   de  Medicina.  Alumno  ayudante  de  Medicina  Interna.

References

1. Herrera Miranda GL. El trabajo metodológico del proceso docente educativo en la especialización. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2015 [citado 06/04/2021]; 19(4): 712–23. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2105/html_105

2. Ramos R, Díaz AA, Valcárcel N, Ramírez BM. Las competencias profesionales específicas en la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Educ Med Super [Internet]. 2018 [citado 10/03/2020]; 32(1): 130-140. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100013

3. Páez M, Gilimas AM, Díaz T, Breijo T. El trabajo metodológico, una mirada desde los programas académicos de posgrados. Rev. Mendive [Internet].2019 Dic [citado 24/03/2021]; 17(4): 549-564. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000400549&lng=es

4. Mena TA, López E, Silva LR. Una nueva mirada: sistema para el trabajo metodológico en disciplinas docentes complejas. Rev. mendive[Internet].2020 [citado 22/03/2021]; 18(4): 923-939. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962020000400923&lng=es.

5. Bonilla AL. Alternativa metodológica para el conocimiento de la historia de la comunidad en las escuelas multigradas. Rev. Mendive [Internet].2020 [citado 24/03/2021]; 18 (2): 367-378. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962020000200367&lng=es&nrm=iso

6. Peña PD, Molina FB, Barrabia MO. Enseñanza de la historia de la Medicina en universidades de América Latina y España. Un estudio comparado. Cuba y Salud[Internet]. 2017 [citado 24/03/2021]; 12(2): 35-44. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgibin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=72868

7. Barrea M, Hernández IM, García T. Determinantes para la enseñanza de la Historia de Cuba en el contexto de formación médica. Rev. Mendive [Internet].2019 [citado 22/04/2021]; 17(2): 183-192. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962019000200183&lng=es&nrm=iso

8. Vázquez L, Estrada R. La concepción latinoamericanista para la enseñanza de la Historia en América. Educación y Sociedad[Internet]. 2020 [citado 22/04/2021]; 18(1): 90-100. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/287219974.pdf

9. Amechazurra M, O Farril M, Santana M, Martínez E, Mena C. Acciones metodológicas para el trabajo de la historia de la enfermería en la localidad. Rev Cuba Enf [Internet].2017 [citado 24/03/2021]; 33(1): 121-123. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=90877

10. Peña D. Estrategia pedagógica para el trabajo educativo desde la Historia de la medicina. Panorama Cuba y Salud [Internet]. 2018 [citado 22/03/2021]; 13(Especial): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/992

11. Rivero K, Hernández BL, Aguiar NM, Benítez LM. Multimedia complementaria para la enseñanza de la Historia de la Medicina en Cuba Colonial. Revista Habanera de Ciencias Médicas[Internet]. 2014 [citado 24/03/2021]; 13(3): 500-510 https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=50795

12. Bravo MR, Fabé I. El Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la Historia de Cuba con el empleo de un aula virtual. Rev. Mendive [Internet].2018 [citado 2021 Mar 25]; 16 (3): 455-469. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1815-76962018000300455&lng=es&nrm=iso

Published

2021-05-27

How to Cite

1.
Alfonso Gonzalez Y, Alonso Ayala O, Candelaria Brito JC, Bravo Abreu MR, Hoyos Alfonso Y. the work Methodological proposal for on the history of local medicine. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 May 27 [cited 2025 Aug. 22];25(3):e5043. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5043

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES