System of integrative teaching tasks for the subject: Cell, Tissues and Integumentary System

Authors

  • Dianavell Morejón Rosales Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”. Pinar del Río http://orcid.org/0000-0001-7588-606X
  • Yuday Morejón Rosales Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”. Pinar del Río http://orcid.org/0000-0003-2996-413X
  • María de Jesús Monzón Tamargo Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”. Pinar del Río http://orcid.org/0000-0002-3673-0983
  • Daymara Grandía Carvajal Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”. Pinar del Río http://orcid.org/0000-0001-5676-6986
  • Rodovaldo González Sánchez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba http://orcid.org/0000-0002-1020-8177
  • Giselys Rosales Álvarez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Abel Santamaría Cuadrado. Pinar del Río, Cuba http://orcid.org/0000-0003-0161-6539

Keywords:

EDUCATION, HIGHER, LEARNING, EHEALTH STRATEGIES, TRAINING SUPPORT, STUDENTS.

Abstract

Introduction: in the middle of XXI Century, it is not possible to deal with the educational phenomenon without full knowledge that the development of the cognitive independence in the students is a vital need.

Objective: to design a system of integrative tasks based on the theoretical conceptions about the teaching task defined to the contents of the Topic-2 for the subject: Cell, Tissues and Integumentary System.

Methods: the difficulties that arose in the methodological spaces were taken into account in the design of the methodological strategy. A pedagogical experiment was carried out. The system of teaching task included 25 students chosen at simple random sample after the guiding lecture was taught and before the seminar of the topic; their qualifications were compared with other group of students who were taught the guiding lecture and not the system of tasks, both groups were informed of the bibliography to be consulted and the guide to study was given. 

Results: the teaching tasks assigned to students encouraged them to the active search for information, achieving greater cognitive independence and creativity and reaching better qualifications. It was evidenced a better interdisciplinary relation giving solution to the wide-ranging problems they will find in their future professional practice. The development of thinking skills was achieved. 

Conclusions: the pedagogical experiment showed that the system of teaching tasks allows the integration of students into the academic, research and work activities, nourished by the experiences accumulated in the professional order, so that they acquire basic knowledge and skills to appropriate the competent professional mode of action. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dianavell Morejón Rosales, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”. Pinar del Río

Esp. 1er grado en MGI e Histología. Profesora asistente. Aspirante a investigador.

Yuday Morejón Rosales, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”. Pinar del Río

Licenciada en Enfermería. Asistente.

Daymara Grandía Carvajal, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna”. Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en Anatomía Human

References

1. Pérez Amores I, Mateo Pérez J.O. Una concepción metodológica en relación al desarrollo de la independencia cognoscitiva desde el trabajo independiente. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. [Internet]. 2018 [citado 06/03/2021]: [aprox. 7 p.]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/independencia-cognoscitiva.html

2. Curbeira Hernández D., Bravo Estévez M., & Morales Díaz Y. La formación de habilidades profesionales en la educación superior. Rev Cubana de Med Milit. [Internet]. [citado 06/03/2021]; 48(Sup 2): 426-440. [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/384/3273

3. Cuadra-Martínez DJ, Castro PJ, Juliá MT. Tres Saberes en la Formación Profesional por Competencias: Integración de Teorías Subjetivas, Profesionales y Científicas. Form. Univ. [Internet]. 2018 [citado 06/03/2021]; 11(5): 19-30. [aprox. 0 p.]. Disponible en: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500019

4. Leiva Suero, L E; Hernández Navarro, E V. Novedades metodológicas para la enseñanza de las Ciencias Biomédicas. Enfermería Investiga [Internet]. 2019 [citado 06/03/2021]; 4(1): [aprox. 1 p.]. Disponible en: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/enfi/article/view/486

5. Rodríguez Larraburu E, Piovet Hernández, I, Reyes, A. Estructuración del colectivo docente de la asignatura Morfofisiología y su influencia sobre el rendimiento académico en estudiantes de Técnico Superior en Enfermería. Quinto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador. [Internet]. Enero 2019 [citado 06/03/2021]: [aprox. 10 p.]. www.researchgate.net/publication/3366180826

6. Otero Rodríguez I, Liy Isada MV, Velázquez García L El trabajo independiente en las Ciencias Básicas Biomédicas en la Facultad de Medicina de Benguela. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 Abr [citado 2021 Mar 06]; 23(2): 341-350. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000200341&lng=es

7. Mera Chóez, O, Pérez González J, López Rodríguez del Rey M M. Vínculo Ciencias Básicas biomédicas y clínicas en la formación del médico en Ecuador. Conrado. [Internet]. 2018 [citado 06/03/2021]; 14(64): 80-84. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000400080&lng=es&tlng=es

8. García MI, Sempere J, De la Sem M. La enseñanza de Histología a través de métodos activos. Universidad de Alicante. [Internet]. 2019 [citado 06/03/2021]. 2019: [aprox. 10 p.] Disponible en: https://web.ua.es/en/ice/jornadas-redes/documentos/2013-posters/335113.pdf

9. Silva Hernández DE, Ávila Vázquez D. El taller de aprendizaje en la Educación Médica Superior. Educación Médica Superior [Internet]. 2019 [citado 06/03/2021]; 33(2): [aprox. 18 p.]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1722

10. Chaos CT, Valdés RC, Estrada RJ, et al. Sistema de tareas docentes para desarrollar habilidades profesionales desde la asignatura Medicina General Integral en 5to año de medicina. AMC. [Internet]. 2015 [citado 06/03/2021]; 19(4): 405-418. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=60815

11. Salas Perea R. La calidad en el desarrollo profesional: Avances y desafios. Rev. Cubana Educ. Super. [Internet]. 2000 [citado 06/03/2021]; 14(2): 136-147. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000200003

12. Silvestre, M. Aprendizaje, Educación y Desarrollo. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba. 1999

13. Mirabal-Nápoles M, Llanes-Mesa L, Cadenas-Freixas J, Carvajal-Hernández B, Betancourt-Valladares M. Interdisciplinariedad e investigación formativa desde la asignatura Célula, tejidos y sistema tegumentario. Medisur [Internet]. 2020 [citado 06/03/2021]; 18(4): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4507

14. Chávez-Amaro D, Capote-Padrón J. Educación a distancia, trabajo independiente y responsabilidad en estudiantes de medicina en tiempos de COVID-19. Medisur [Internet]. 2020 [citado 06/03/2021]; 18(5): [aprox. 2 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4803

15. Martínez Hernández S, Massip Acosta A, Pérez González FJ. El estudio y trabajo independientes en la mira de la educación médica superior cubana. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 06/03/2021]; 35(1): [aprox. 20 p.]. Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2175

Published

2021-07-29

How to Cite

1.
Morejón Rosales D, Morejón Rosales Y, Monzón Tamargo M de J, Grandía Carvajal D, González Sánchez R, Rosales Álvarez G. System of integrative teaching tasks for the subject: Cell, Tissues and Integumentary System. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Jul. 29 [cited 2025 Aug. 13];25(4):e5126. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5126

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES