Reliability and Construct Validity of the Coopersmith Self-esteem Inventory in Medical Students

Authors

  • Ana Beatriz Díaz-Rábago Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Departamento de Psicología. Pinar del Río, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-1856-7414
  • Geydi Pérez-Montano Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Departamento de Psicología. Pinar del Río, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-3891-0248
  • Lisset Puentes Martínez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Departamento de Psicología. Pinar del Río, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-7375-6448
  • Maidielis Castillo-Morejón Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Departamento de Psicología. Pinar del Río, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-7948-5690

Keywords:

SELF CONCEPT, STUDENTS, MEDICAL, SELF-ASSESSMENT, SELF PSYCHOLOGY.

Abstract

Introduction: self-esteem problems constitute one of the main reasons for consultation in the units for students’ counseling, especially in medical sciences; however, in the Cuban context there are no validated instruments for the correct evaluation. Self-esteem problems are a frequent reason for consultation in Student Counseling Unit in universities, especially in the medical sciences, seriously affecting academic performance and stimulating school desertion; however, in the Cuban context there are no validated instruments for their correct evaluation.

Objective: to determine the reliability and construct validity of the Coopersmith Self-esteem Inventory in medical students from Pinar del Rio University of Medical Sciences during 2019.

Methods: observational, descriptive and cross-sectional study in medical students from Pinar del Rio University of Medical Sciences during 2019. The sample was comprised of 400 Cuban students from the six academic years of the medicine major. The Coopersmith Self-esteem Inventory was applied.

Results: very high values of Cronbach's Alpha (0,91) were obtained, that is an indication of a high reliability of the instrument. In the factor analysis carried out, five dimensions or factors were taken, in correspondence with the results reached by other studies; finding adequate correlations among the items belonging to each factor.

Conclusions: Coopersmith Self-esteem Inventory showed adequate metric qualities when validated in the Cuban context, proving to be reliable and with a multifactorial structure in correspondence with the results of previous studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lisset Puentes Martínez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Ernesto Guevara de la Serna”. Departamento de Psicología. Pinar del Río, Cuba.

Licenciada en Psicología, profesora del Departamento de Psicología

References

1. Bustinanza Choquehuanca SA, Angulo Mamani LM. Autoestima en la formación de los estudiantes universitarios. Revista de investigaciones de la escuela de posgrado Perú. [internet]. 2017 [citado 18/11/2021]; 6(2): 179-185. Disponible en: http://revistas.unap.edu.pe/epg/index.php/investigaciones/article/view/97

2. Alonso Palacio LM, Murcia Gándara G. Autoestima y relaciones interpersonales en jóvenes estudiantes de primer semestre de la dirección de salud de la Universidad del Norte Barranquilla. Colombia. Salud Uninorte. Barranquilla [Internet]. 2007 [citado 15/12/2018]; 23(1): 32-42. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/sun/v23n1/v23n1a05.pdf

3. Gonzales Arrante KM, Guevara Cordero C. Autoestima en los universitarios ingresados de la facultad de medicina de la universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista de Investigación Apuntes Psicológicos [Internet]. 2016 [citado 18/11/2021]; 1(1). Disponible en: https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/ri_apsicologia/article/download/871/839

4. Vargas Flores A, Vásquez Velázquez JA. Nivel de Autoestima de los estudiantes del primer ciclo de la Universidad Señor de Sipán Chiclayo. Revistas de Psicología Educativa [internet]. 2019 [citado 18/11/2021]; 3(2). Disponible en: http://revistas.uss.edu.pe/index.php/HACEDOR/article/view/1161

5. Contreras K, Caballero C. Factores asociados al fracaso académico en estudiantes de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el Caribe [internet]. 2008 [citado15/11/2021]; (22): 110-135. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/psdc/n22/n22a08.pdf

6. Puentes Martínez L. Fiabilidad y Validez de Constructo de la Escala de Estrés Percibido (PSS-14) en estudiantes de medicina de la provincia de Pinar del Río. Tesis de maestría. Facultad de Ciencias Médicas Miguel Enríquez. La Habana; 2018.

7. Mejía Reyna VL. Autoestima en estudiantes universitarios Trujillo. Vicerrectorado de Investigaciones Científicas [Internet]. Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote. Facultad de Ciencias de la Salud; 2020 [citado 18/11/2021]. Disponible en: https://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/3107181

8. Barrios I, Piris A, Torales J. Autoestima en estudiantes de medicina de la universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Revista Facultad de Ciencias Médicas [internet]. 2016 [citado 18/11/2021]; 49(2): 27-32. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-884939?lang=es

9. Brinkmann H. Adaptación estandarización y elaboración de normas para el inventario de Autoestima de Coopersmith. Revista Chilena de Psicología [internet]. 1989 [citado 18/11/2021]; 10(1): 63-35. Disponible en:

10. Lánigan García L. Niveles de autoestima en un grupo de pacientes con hipertensión arterial esencial. Revista Hospital Psiquiátrico de la Habana [internet]. 2013 [citado 18/11/2021]; 10(1): 20-26. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=41314

11. Lesage FX, Berjot S, Deschamps F. Psychometric properties of the French versions of the Perceived Stress Scale. Int J Occup Med Environ Health [Internet]. 2012 Jun [citado 18/11/2021]; 25(2): 178-184. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22528542/

12. Forough-Talaaizadeh M. Pronóstico de la autoestima familiar y académica basada en el neuroticismo y la conciencia. Rev avft[internet]. 2019 [citado 18/11/2021]; 38(3): 187-189. Disponible en: https://www.revistaavft.com/images/revistas/2019/avft_3_2019/11_prediction_family_self_esteem.pdf

13. Verdugo A, Lara Cantú A. Validación del Inventario de Autoestima de Coopersmith para niños mexicanos. Revista Intercontinental de Psicología y Educación [internet]. 1994 [citado 18/11/2021]; 7(2): 55-64. Disponible en: http://repositorio.imprt.gob.mx

14. Martínez Raya GD, Alfaro Urquiola AL. Validación de la escala de autoestima de Rosenberg en estudiantes paceños. Revista de difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia [internet]. 2019 [citado 21/10/2021]; 17(17). Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2019000100006

15. Alva ML. Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones [internet]. 2017 [citado 18/11/2021]; 5(1): 71-127. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5904759

Published

2022-05-28

How to Cite

1.
Díaz-Rábago AB, Pérez-Montano G, Puentes Martínez L, Castillo-Morejón M. Reliability and Construct Validity of the Coopersmith Self-esteem Inventory in Medical Students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 May 28 [cited 2025 Aug. 14];26(3):e5371. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5371

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES