Educational actions for pedagogical-developmental learning with medical students

Authors

Keywords:

DEVELOPER TRAINING, COMMUNICATION, DIDACTIC, MOTIVATION.

Abstract

Introduction: the teaching-learning process demands educational actions aimed at achieving a pedagogical-developmental learning with students from the first-academic-year of medicine major.

Objective: to design educational actions for a pedagogical developmental learning with medicine major students.

Methods: a cross-sectional descriptive study was conducted during the period from June 2020 to November 2021. The population consisted of 40 first-academic-year medicine major students. Theoretical, systemic, historical-logical and analytical-synthetic methods were used, as well as empirical methods: documentary analysis and a questionnaire to students.

Results: it was found through the results that in the teaching-learning process, students use features of rote learning, they admit not knowing how to identify the essence of contents and have difficulties in communication regarding how to learn.

Conclusions: the need to use educational actions for the achievement of a pedagogical-developmental learning in students from the teaching-educational context was confirmed.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Cuéllar-Álvarez, Policlínico Docente "José Ramón León Acosta" Santa Clara. Cuba

Psicólogo de la salud Maestría en Psicopedagogía

Melva García-Martínez, Centro de Estudios de Educación “Gaspar Jorge García Galló”. Universidad Central de las Villas.

Licenciado en Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas

References

1. Nolla Cao N. Instrumento para la evaluación y certificación del diseño curricular. Educación Médica Superior [Internet]. 2004 [citado 20/11/2021]; 18(3): 1-1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000300006&lng=es&tlng=es

2. Manzana M. Los desafíos de la Administración en el Siglo XXI, de Peter F. Drucker. Escr. Contab. Adm [Internet]. 2019 [citado 20/11/2021]; 10(2): 113-119. Disponible en: http://bibliotecadigital.uns.edu.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-20552019002200005&lng=es&nrm=iso

3. Miranda-Hernández K. Fundamentos de un sistema de herramientas para la gestión del conocimiento en la formación médica. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2017 [citado 20/11/2021]; 21(1):70-80. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2956

4. Álvarez de Zayas CM. Hacia una escuela de excelencia [Internet]. La Habana: Pueblo y Educación; 1995 [citado 20/11/2021]. Disponible en https://www.buenastareas.com/ensayos/Hacia-Una-Escuela-De-Excelencia/2220834.html

5. Fuentes HC. La concepción científica holístico configuracional. Una alternativa en la construcción del conocimiento científico. Su aplicación en la formación de los profesionales de la Educación Superior en la contemporaneidad [Tesis Doctoral]. Santiago de Cuba; 2009. [citado 20/11/2021]. Disponible en: http://cidc.udistrital.edu.co/investigaciones/documentos/revistacientifica/rev5/vol2/1La%20formacion.pdf

6. Cervera. Material Educativo [Internet]. México DF; 2014 [citado 20/11/2021]. Disponible en: http://www.iideac.edu.mx

7. Bono A. Los docentes como engranajes fundamentales en la promoción de la motivación de sus estudiantes. Revista Iberoamericana de Educación [Internet]. 2010 [citado 20/11/2021]; 54(2). Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/view/1676

8. Hérnández R, Férnandez C, Baptista P. Metodología de la Investigación. 6ta ed. México D.F: Mc Graw-Hill Editorial; 2015.

9. García I. El consentimiento informado; una acción imprescindible en la investigación médica. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2009 [citado 20/11/2021]; 46(1). Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/est/vol46_1_09/est07109.htm

10. Bermúdez SR, Rodríguez RM. Algunas consideraciones teóricas para el tratamiento metodológico de habilidades básicas en la Educación Superior. Educ Med Super [Internet]. 2003 [citado 20/11/2021]; 23(1): 39-46. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2432408

11. Cuba, Constitución de la República. Capítulo V: Educación y Cultura. Gaceta Oficial. Publicación digital. Capítulo V. La Habana: Educación y Cultura; 2011.

12. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Ley No. 41 sobre la salud pública [Internet]. La Habana; 13 de junio 1983 [citado 20/11/2021]. Disponible en: http://legislacion.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=2

13. República de Cuba. Sistema de evaluación y acreditación de carreras universitarias (SEA-CU). Manual de implementación. La Habana: Junta de acreditación nacional; 2014.

14. Cuba, Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Resolución No. 2/18. Gaceta Oficial No 25 de la República. La Habana, GOC-2018-460-025.

15. Montejo-Lorenzo MN. La investigación pedagógica. Otra Mirada por Alberto D. Valle Lima. Transformación [Internet]. 2017 [citado 20/11/2021]; 13(3): 442-444. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552017000300013

16. Damiani S. Motivación inicial por la atención primaria de salud en los estudiantes de medicina. Educ Med Super [Internet]. 2004 [citado 20/11/2021]; 18(3): 1-1. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es

17. Escobar Carmona E, Madiedo Albolatrachs M, Puga García A, Fardales Macía V, Pérez Mateo A. Organización didáctico-metodológica de la conferencia como sistema integrado en la unidad curricular de Morfofisiología Humana I. [Internet]. 2013 [citado 20/11/2021]; 27(3): 176-188. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es

18. Chi Maimó A, Pita García A, Sánchez González M. Fundamentos conceptuales y metodológicos para una enseñanza-aprendizaje desarrolladora de la disciplina Morfofisiología Humana. [Internet]. 2015 [citado 20/11/2021]; 25(1): 3-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v25n1/ems02111.pdf

Published

2022-04-08

How to Cite

1.
Cuéllar-Álvarez J, García-Martínez M. Educational actions for pedagogical-developmental learning with medical students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 Apr. 8 [cited 2025 Sep. 17];26(2):e5442. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5442

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES