Professionalization in the context of medical sciences in Cuba: a view from scientific articles published by Cuban authors
Keywords:
PUBLICATIONS, PROFESSIONAL, SCHOOLS, MEDICAL.Abstract
Introduction: at present, studies on professionalization continue to be a field open to new areas and to the most diverse approaches. This phenomenon is equally visible in the field of health sciences.
Objective: to carry out a systematic review on professionalization in the context of medical sciences in Cuba.
Methods: a descriptive-transactional-type research was carried out. Two search criteria were used: the database of each one of the medical sciences journals in the country and the open search in several search engines and databases. An adjacent matrix formed by rows and columns was designed as a basic data collection instrument.
Results: the search made it possible to identify 24 scientific articles submitted to peer-review. The behavior of the publications in the years recorded revealed in general that the number of articles published on the subject is very small. It was observed that the centrality of the network revolves around four nodes that have the highest number of concurrence: professionalization, pedagogical professionalization, teaching professionalization and scientific professionalization.
Conclusions: it is concluded that professionalization is a category used in the context of medical sciences in Cuba and in the management of the different processes conducted. However, the socialization of scientific articles is not adequately supported given the totality of practices carried out in this field.
Downloads
References
1. León VE., y Herrera J. L., Una visión de la profesionalización como categoría de las ciencias de la educación. Rev. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 2010 [citado 8/05/2022]; 2(13):1-12. Disponible en https://www.eumed.net/rev/ced/13/lhhf.htm
2. James, Nicky, and David Field. “The Routinization of Hospice: Charisma and Bureaucratization.” Social Science & Medicine, [Internet]. 1992[citado 8/05/2022]; 34(12):1363–1375. Disponible en https://doi.org/10.1016/0277-9536(92)90145-G
3. Baer HA. The drive for professionalization in British osteopathy. Social Science & Medicine. [Internet]. 1984 [citado 8/05/2022]; 19(7): 717-25. Disponible en: https://doi.org/10.1016/0277-9536(84)90244-2
4. UNESCO. Hacia una nueva etapa del Desarrollo educativo. Proyecto Principal de Educación de América Latina y El Caribe, Boletín 31 [Internet]. 1993[citado 8/05/2022]; Santiago de Chile. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000095252_spa
5. León-Sánchez M, Sánchez-Mujica M, Rodríguez-López P, Hidalgo E. La profesionalización científica de docentes de la Facultad de Tecnología de la Salud, La Habana. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2012 [citado 8/05/2022]; 2(3). Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/31
6. Barbón Pérez O, López Granda C, Figueredo Alarcón D, Gómez Estrada J. Regularidades de los procesos de profesionalización pedagógica como alternativas de la educación posgraduada en la Educación Médica. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2015 [citado 8/05/2022]; 5(4): [aprox. 25 p.]. http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/225/480
7. Barbón Pérez OG, Apao Díaz J, Añorga Morales J. Clasificación de los procesos de profesionalización pedagógica en Ciencias Médicas. Rev haban cienc méd [Internet]. 2014 [citado 8/05/2022]; 13(3): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/219
8. Barbón-Pérez O, López-Granda C, Figueredo-Alarcón D. Cinco saberes para la formación de la competencia científico-investigativa con enfoque de profesionalización pedagógica. Revista Cubana de Reumatología [Internet]. 2014 [citado 8/05/2022]; 16(2): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.revreumatologia.sld.cu/index.php/reumatologia/article/view/333
9. Barbón Pérez, OG, Borges Oquendo, L and Añorga Morales, Julia A La Educación Avanzada ante las exigencias de los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Médica. Educ Med Super, [Internet]. 2015 Jun [citado 8/05/2022]; 29(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200006
10. Barbón -Pérez O, López-Granda C, Figueredo-Alarcón D, Gómez-Estrada J. Regularidades de los procesos de profesionalización pedagógica como alternativas de la educación posgraduada en la Educación Médica. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2015 [citado 8/05/2022]; 5(4): [aprox. 25 p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/225
11. Barbón Pérez, Olga Gloria et al. La REPROPED de la Educación Avanzada y su comunidad virtual para la profesionalización pedagógica. Rev Cuba Reumatol, [Internet]. 2016[citado 8/05/2022]; 18(suppl.1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1817-59962016000400010
12. Miranda-Vázquez J M, Miranda-Vázquez A, Santiesteban-Labañino M M, Heredia-Heredia R M. La profesionalización de los docentes de la educación superior: implicaciones en el desarrollo social desde su competitividad. MEDISAN [Internet]. 2017 Nov [citado 8/05/2022]; 21(11): 3278-3284. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017001100019&lng=es.
13. Piñera-Concepción YC, Cueto-Marín R, Martínez-Llano M, Rodríguez-Ramírez E. Profesionalización de la formación de la cultura general integral en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 [citado 8/05/2022]; 21(6): 152-162.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000600018&lng=es.
14. Rodríguez-González, D. L., Gómez-Capote, D., & Valcárcel-Izquierdo, D. C. N. La profesionalización: vía de satisfacción del especialista en estomatología general integral. Rev Ciencias Pedagógicas [Internet]. 2019 [citado 8/05/2022]; 12(3): 109–119. Disponible en http://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/188
15. Sánchez-López M, García-Hernández K, Mestre-Apao Y, Castillo-Hernández N, Lazo-González Z, Beldarraín-Castillo P. La profesionalización desde la Educación Médica. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2019 [citado 8/05/2022];10(1): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1369
16. Olivares-Paizan G, Travieso-Ramos N, González-García T, Solís-Solís S. La profesionalización en los docentes de Enfermería y Tecnología de la Salud. MEDISAN [Internet]. 2020 [citado 8/05/2022]; 24(2): 312-321. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192020000200312&lng=es.
17. Olivares-Paizan G, Díaz-Pérez K, Travieso-Ramos N, González-García T, Solís-Solís S, Cabrera-Díaz-de-Arce I. Profesionalización de los docentes en educación médica a través de un modelo de evaluación. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2020 [citado 8/05/2022]; 11(3): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1788
18. Plaín-Pazos C, Carmona-Pentón C, Pérez-de-Alejo-Plain A, Núñez-Escobar E. Profesionalización docente del médico en la Atención Primaria de Salud. Revista Cubana de Medicina General Integral [Internet].2020 [citado 8/05/2022]; 36(4). Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1400
19. Enríquez-Clavero J, Cabrera-Chaviano L, Cabrera-García A, Herrera-Gómez M. La profesionalización pedagógica y su necesidad en los docentes de la educación médica cubana. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 8/05/2022]; 13(2) :[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1664
20. Rodríguez Báez Lesbia Eloina, González Peña Odalys María, Caro Fernández Miriam Teresa. Pertinencia de una estrategia de profesionalización para oftalmólogos sobre la prevención de la discapacidad visual. MEDISAN [Internet]. 2021 [citado 8/05/2022]; 25(3): 746-761. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192021000300746
21. Olivares-Paizan G, Novo-Rodríguez E. Profesionalización de los directivos en Salud desde la perspectiva de la evolución de los métodos. Revista de Información científica para la Dirección en Salud. INFODIR [Internet]. 2022 [citado 8/05/2022]; (37). Disponible en: http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1002
22. Olivares-Paizan G, Walter-Sánchez V, Cuello-Ho R. Estrategia metodológica para el desarrollo de la profesionalización de los docentes de la educación médica. Mendive [Internet]. 2021 [citado 8/05/2022]; 19(4): 1168-1184. Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000401168
23. Olivares-Paizan, G., Travieso-Ramos, N., González-García, T. R., & Novo-Rodríguez, E. Estrategia para la profesionalización de los docentes de la Facultad de Enfermería y Tecnología. Rev Maestro y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 8/05/2022]; 18(2): 457-473. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5351
24. Olivares-Paizan G, Travieso-Ramos N, González-García T, Novo-Rodríguez E. La actuación profesional como dimensión de la profesionalización docente en la Educación Médica. MyS [Internet]. 2021 [citado 8/05/2022]; 18(3): 848-59. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5380
25. Olivares-Paizan G, Goris-Guerrero Y, Walter-Sánchez V., Dimensiones e indicadores para la evaluación de la profesionalización de los docentes. Medimay [Internet] 2021 [citado 8/05/2022]; 28(4): 2021d. Disponible en http://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/rt/printerFriendly/1777/0
26. Rodríguez 2021 -Báez L, González-Peña O, García-Céspedes M. Profesionalización en Oftalmología, una necesidad para disminuir la discapacidad visual. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2021 [citado 8/05/2022]; 12 (3): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2363
27. Valdés-Roque Y. Programa de profesionalización para el desempeño de los docentes de la Escuela Latinoamericana de Medicina en la socialización de los resultados científicos. Rev Orb [Internet]. 2021 [citado 8/05/2022]; 27(115). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1186/1564
28. Plaín-Pazos C, Carmona-Pentón C, Núñez-escobar E, Pérez-de-Alejo-Plain A, Roque-Pérez L. Profesionalización docente del tutor en el primer nivel de atención. Revista Cubana de Medicina General Integral [Internet]. 2021 [citado 13/10/2021]; 37(1). Disponible en: http://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1335
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/