Characterization of the process of professional orientation for the entrance to the careers of the Medical Sciences

Authors

Keywords:

VOCATIONAL ORIENTATION, STUDENTS, CHOICE.

Abstract

Introduction: choosing the professional area where a person is going to develop his whole life is not easy, especially when the individual does not have the tools to make an accurate and well-founded choice. Vocational discernment is a process that generates contradictions in young people, visibly affecting their attitudes, who often do not immediately pursue higher education, or decide to change careers due to lack of vocational guidance.

Objective: to characterize the process of Professional Orientation towards the careers of Medical Sciences in the Pre-university Institutes of the municipality of Pinar del Río.

Methods: the work is based on the Marxist-Leninist conception and its dialectical-materialist method, it has been supported by the use of different methods of the theoretical, empirical and mathematical-statistical level, which, being closely related to each other, allow obtaining the necessary information which, when ordered, processed and analyzed, make it possible to give an answer to the stated objective.

Results: the process of Professional Orientation towards the careers of Medical Sciences is asystemic since it reveals a scarce knowledge about those careers that are part of the Medical Sciences and the labor scenarios of the future graduate.

Conclusions: the theoretical analysis carried out reveals that in the process of Vocational Guidance towards careers in the Medical Sciences there is an inadequate correlation between the career selected in twelfth grade and the motivational interest of the future graduate as a way of continuity and improvement of man throughout his life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mireya García-Castillo, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Licenciada en Marxismo Leninismo e Historia, Instructor

References

1. Conesa Santos M, Pérez Solano AA, Carbonell Figueroa AC, Vázquez Morell M. “La preparación de los docentes del 2. ciclo en la orientación profesionalhacia carreras pedagógicas en los escolares”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 2019 [citado 7/3/2022]: 28. Disponible en:

https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/preparacion-docentes-escolares.html

2. TESIS y Resolución. Primer Congreso del PCC [Internet]. La Habana: Editorial DOR del CC del PCC; 1975. [citado 7/3/2022]. Disponible en: https://www.granma.cu/file/pdf/PCC/1congreso/Tesis%20y%20Resoluciones/I-Congreso-del-PCC.Tesis-y-Resoluciones-sobre-pol%C3%ADtica-educacional.pdf

3. DISCURSO PRONUNCIADO POR FIDEL CASTRO RUZ, PRESIDENTE DE LA REPÚBLICA DE CUBA, EN EL ACTO DE GRADUACION DE 10 658 EGRESADOS DEL DESTACAMENTO PEDAGOGICO UNIVERSITARIO "MANUEL ASCUNCE DOMENECH", EN EL POLIGONO DE CIUDAD LIBERTAD, EL 7 DE JULIO DE 1981, "ANO DEL XX ANIVERSARIO DE GIRON" [Internet]. La Habana; 1981. [citado 7/3/2022] Disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1981/esp/f070781e.html

4. Ministerio de Educación. Programa Director de Orientación Profesional. Reglamento sobre Formación Vocacional y Orientación Profesional [Internet]. 1990 [citado 7/3/2022]. Disponible en: https://www.mes.gob.cu/es/noticias/proceso-de-ingreso-la-educacion-superior

5. Martínez Rodríguez T, Martínez Castillo V, Copello Janjaque M. El desarrollo de la orientación profesional en Cuba, sus características. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires [Internet]. 2013 [citado 7/3/2022]; 18(180). Disponible en: https://efdeportes.com/efd180/el-desarrollo-de-la-orientacion-profesional-en-cuba.htm

6. González Maura V. La orientación profesional como estrategia educativa para el desarrollo de intereses profesionales y del valor responsabilidad en la formación profesional del estudiante universitario. Folleto. La Habana: CEPES; 1999.

7. Matos Columbié Z. La Orientación Profesional Vocacional. Una metodología integradora para su desarrollo en preuniversitarios guantanameros. Tesis de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana; 2003.

8. González Maura V, González Tirados RM, López Rodríguez A. "Diseño de situaciones de aprendizaje que potencien competencias profesionales en la enseñanza universitaria. Revista de Formación del Profesorado e Investigación Educativa [Internet]. 2011 [citado 7/3/2022]; 24: 121-134. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3844478.pdf

9. González Maura V. "El profesor universitario:¿un facilitador o un orientador en la educación de valores?." Pedagogía Universitaria [Internet]. 2002 [citado 7/3/2022]; 7(4): 44-51. Disponible en: https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1HB69FGK6-6MH7C6-103W/Prof.%20universitario%20facilitador%20u%20orientador.pdf

10. Benítez Blanco MC. Elección de carreras universitarias de los egresados del nivel medio del colegio privado subvencionado italiano santo tomás, cohorte 2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar[Internet]. 2021 [citado 7/3/2022]; 5(6): 12877-12904. Disponible en: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1289

11. Torres Domínguez J. El trabajo de orientación profesional: una estrategia metodológica hacia carreras agropecuarias en estudiante de Secundaria Básica. Instituto Superior Pedagógico Rafael María de Mendive; 2003.

12. Quesada Madrigal DM, Armas Simón JL, Castallón Brito Y. LA GEOGRAFÍA DE DÉCIMO GRADO Y SU CONTRIBUCIÓN A LA ORIENTACIÓN PROFESIONAL. Pedagogía 2019 [Internet]. 2019 [citado 7/3/2022]: 14p. Disponible en: https://trabajos.pedagogiacuba.com/trabajos/23Ponencia%20MSc.%20Dania%20Mar%C3%83%C2%ADa%20Quesada%20Madrigal.pdf

Published

2023-06-15

How to Cite

1.
García-Castillo M, Hernández-Hernández Z, Díaz Rojas O, Aragón García A, García Blay A. Characterization of the process of professional orientation for the entrance to the careers of the Medical Sciences. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 Jun. 15 [cited 2025 Sep. 3];27:e5702. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5702