Self-perception of research skills by members of student scientific groups at three Cuban medical universities

Authors

Keywords:

RESEARCH, KNOWLEDGE MANAGEMENT FOR HEALTH RESEARCH, STUDENTS, HEALTH OCCUPATIONS, RESEARCH GROUPS, INFORMATION TECHNOLOGY.

Abstract

Introduction: research training and competence during undergraduate studies is a felt need in the modern university. 

Objective: to characterize the self-perception of research skills by members of student scientific groups in three Cuban medical universities.

Method: observational, descriptive and transversal study of members of student scientific groups of the Universities of Medical Sciences of the provinces of Pinar del Río, Cienfuegos and Holguín, between January and March 2020. The population was constituted by 74 students. Descriptive statistics and the Kruskal-Wallis test for ordinal variables were used.

Results: the most affected skills were identified as the selection and application of statistical methods (inadequate = 39,19 %) and the selection, elaboration and application of methods, techniques and instruments (inadequate = 27,03 %). The 71,62 % perceived as inadequate their skills in the handling of editorial management systems and 66,22 % in the use of reference managers. An association (p<0,05) was found between research skills and academic year. An association was found between the skills in the handling of information and communication technologies and the use of statistical programs and the exposition of results through multimedia with the academic year (p<0,01).

Conclusions: there is a perceived deficit among students in their research skills and in the handling of information and communication technologies, mainly focused on statistics, statistical systems and reference managers, as well as in the selection and elaboration of methods and the presentation of information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Vitón-Castillo AA, Rojas-Concepción AA. El rol del estudiante ¿investigador? Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 [citado 16/09/2022]; 26(2): e5618. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942022000200001&lng=es.

2. Góngora -Gómez O, Zamora - Fung R, Riverón Carralero WJ. Publicación científica en revistas biomédicas por estudiantes de pregrado. 16 de Abril [Internet]. 2020 [citado 16/09/2022]; 59(275): e799. Disponible en: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/799

3. Corrales-Reyes IE, Dorta-Contreras AJ. Producción científica estudiantil: propuestas para su estímulo. Medwave [Internet]. 2018 [citado 16/09/2022]; 18(1): e7166. Disponible en: https://www.medwave.cl/medios/medwave/Enero-febrero2018/PDF/medwave-2018-01-7166.pdf

4. Martínez-Guerra A, Castellanos-Martínez B. Papel de la Universidad en el desarrollo de la investigación estudiantil en el proceso de formación. Medisur [Internet]. 2018 [citado 16/09/2022]; 16(3): [aprox. 3 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4023

5. Ramos-Bermúdez J, Ramos-Calás M, Pacheco-Pérez Y, Díaz-Ramírez V. Experiencia docente en la enseñanza de Metodología de la Investigación a estudiantes de Medicina, Las Tunas. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2022 [citado 16/09/2022]; 47(3): e3108. Disponible en: https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3108

6. Barbón Pérez OG, Bascó Fuentes L. Clasificación de la actividad científica estudiantil en la educación médica superior. Educación Médica [Internet]. 2016 [citado 16/09/2022]; 17(2): 55-60. Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316300031?np=y

7. Barja-Ore J, Otoya-Petit Ó, Vega-Gonzales EO, Moreno-Gutierrez N, Loli Ponce RA. Actitudes hacia la investigación de internos de obstetricia rotantes en un hospital de Lima-Perú. Rev. Fac. Med. Hum. [Internet]. 2019 [citado 16/09/2022]; 19(4): 53-59. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-05312019000400009&lng=es.

8. Mercado Rey MR. Actitudes hacia la investigación en los estudiantes de la carrera de Medicina Humana de la Universidad Peruana Los Andes. Educ. Médica [Internet]. 2019 [citado 16/09/2022]; 20(S1):95-98. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.012

9. Gonzalez-Argote J, Garcia-Rivero AA, Dorta-Contreras AJ. Producción científica estudiantil en revistas médicas cubanas 1995-2014. Primera etapa. Invest Educ. Méd [Internet]. 2016 [citado 16/09/2022]; 5(19):155-163. Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007505716000247

10. Hernández García F, Robaina Castillo JI. Publicación científica estudiantil en ciencias médicas en Cuba: ¿oportunidad o reto?. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 16/09/2022]; 10(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742018000200020&script=sci_arttext&tlng=pt

11. Castro Y. Factores que contribuyen a la producción científica estudiantil. El caso de Odontología en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú. Educ Med [Internet]. 2019 [citado 16/09/2022]; 20(S1): [aprox. 9 p.]. Disponible: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.10.002

12. Vera-Rivero DA, Chirino-Sánchez L, Ferrer Orozco L, Blanco Barbeito N, Amechazurra Oliva M, Machado Caraballo DL, et al. Autoevaluación de habilidades investigativas en alumnos ayudantes de una universidad médica de Cuba. Educación Médica[Internet]. 2019 [citado 16/09/2022]; 22(1): 20-26. Disponible en: https://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2018.11.009

13. Margariño-Abreus L, Echevarría-Regojo L, Rivero-Morey R, Ramos-Rangel Y. Percepción sobre investigación científica en estudiantes de estomatología. Univ. Méd. Pinareña [Internet]. 2021 [citado 16/09/2022]; 17(2): e737. Disponible en: https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/737

14. Colás-Bravo P, Hernández de la Rosa MÁ. Las competencias investigadoras en la formación universitaria. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 16/09/2022]; 13(1):17-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n1/2218-3620-rus-13-01-17.pdf

15. Sánchez-Ortiz L, Melián-Rivero H, Quiroz-Enríquez M, Dueñas-Pérez Y, Suárez-Denis AL, Rojas-Rodríguez Y. Habilidades investigativas en estudiantes de 2do año de Licenciatura en Enfermería: ocasión para su desarrollo. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 16/09/2022]; 10(1):55-72. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v10n1/edu04118.pdf

16. Acón Hernández E, Fonseca-Artavia K, Artavia-Chávez L, GalánRodas E. Conocimientos y actitudes hacia la investigación científica en estudiantes de medicina de una Universidad Privada de Costa Rica. Rev Cuerpo Med [Internet]. 2015; 8(4): 217-21 [23/09/2022]. Disponible en: http://cmhnaaa.org.pe/ojs/index.php/RCMHNAAA/article/view/264

17. SIU-PACHECO IK. Estudio del uso de los gestores bibliográficos y las habilidades de investigación en estudiantes universitarios [Tesis de Licenciatura]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2022 [citado 16/09/2022]. Disponible en: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/18465/Siu_pi.pdf?sequence=1&isAllowed=y

18. Piñera-Castro HJ, Saborit-Rodríguez A, Hernández-García OL, Zayas-Fundora E, Coto-Pardo CW. Evaluación de la producción científica estudiantil en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Educ Méd Sup [Internet]. 2022 [citado 16/09/2022]; 36(1): e3222. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3222

Published

2023-02-16

How to Cite

1.
Lorenzo-Torres H, Vitón-Castillo AA, Rivero-Morey RJ, Riverón-Carralero WJ, Saborit-Rodríguez A, Rojas-Concepción AA. Self-perception of research skills by members of student scientific groups at three Cuban medical universities. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 Feb. 16 [cited 2025 Aug. 2];27:e5762. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5762