Performance and professional development in the management of ophthalmologic emergencies in primary health care
Keywords:
, Professional education, Primary Health Care, Graduate Medical education.Abstract
Introduction: ophthalmologic emergencies are a frequent cause of consultation in primary health care, which is a challenge for these physicians.
Objective: to support the historical background and current situation of the performance and professional development in the management of ophthalmologic emergencies in primary health care.
Material and Methods: an exploratory study was carried out using the documentary review as an empirical method; logical thought processes, induction-deduction and analysis-synthesis were used.
Results: since the materialization of General Comprehensive Physician Program the deficiencies arisen when attending patients with ophthalmologic emergencies have been mainly given by insufficient competences. At present the necessary human and material resources to modify this situation are available.
Conclusions: professional training to manage ophthalmologic emergencies in primary health care is an indispensable key to achieve the excellence to support population’s health-disease process, allowing the upgrade of primary health care professionals.
Downloads
References
1. Fernández Sacasas JA. El binomio Fidel Ilizástigui Dupuy/Luis Rodríguez Rivera: un paradigma en la formación clínica de los estudiantes de Ciencias Médicas en Cuba. Rev Cubana Med [Internet]. 2011 Jun [citado 2015 Oct 25]; 50(2): 222-31. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75232011000200013&lng=es.
2. Pupo Ávila NL, Pérez Perea L, Alfonso García A, Pérez Hoz G, González Varcálcel B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana Educ Med Super [Internet]. 2013 Mar [citado 2015 Oct 25]; 27(1): 112-22. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100014&lng=es
3. Vidal Ledo M, Lemus Lago ER. Docencia de posgrado en la atención primaria de salud (APS). Educ Med Super [Internet]. 2012 Dic [citado 2015 Oct 25]; 26(4): 642-55. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000400016&lng=es.
4. UNESCO. Declaración mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción. Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación superior. La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción [Internet]. 1998 [citado 2015 Oct 25]. Disponible en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm.
5. Organización Panamericana de la Salud. La formación de medicina orientada hacia la atención primaria de salud [Internet]. 2010 [citado 2015 Oct 25]. Disponible en: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjr0ZaE_fnKAhUGvoMKHSSyDp0QFggdMAA&url=http%3A%2F%2Fnew.paho.org%2Fhq%2Fdmdocuments%2F2010%2FAPS-Formacion_Medicina_Orientada_APS.pdf&usg=AFQjCNFq3ZteE9KOeM9VJjkBZV5pfiv4Tg.
6. Álvarez Sintes R, Barcos Pina I. Formación y perfeccionamiento de recursos humanos en el sistema de salud cubano para cobertura sanitaria universal. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2015 [citado 2015 Oct 25]; 41(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662015000500005&lng=es.
7. Álvarez Sintes R, Barcos Pina I. La formación y el perfeccionamiento de recursos humanos en el sistema de salud cubano. Rev haban cienc méd [Internet]. 2014 Jun [citado 2015 Oct 25]; 13(3): 368-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2014000300001&lng=es.
8. Fernández Sacasas JA. El principio rector de la Educación Médica cubana. Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por el profesor Fidel Ilizástigui Dupuy. Educ Med Super [Internet]. 2013 Jun [citado 2015 Oct 25]; 27(2): 239-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412013000200011&script=sci_arttext.
9. Pich García LA. Estrategia pedagógica interventiva para la formación en urgencias médicas del médico general. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona” [Internet]. 2014 [citado 2015 Oct 25]. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/798/1/Luis_A._Pichs.pdf.
10. Añorga Morales JA. La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Rev VARONA [Internet]. 2014 Jun [citado 2015 Oct 25]; 58(1): 19-31. Disponible en: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiAmIze__nKAhVkvIMKHaAlDeAQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.redalyc.org%2Fpdf%2F3606%2F360634165003.pdf&usg=AFQjCNHT-P3VC_szPG8_JnDjbM0ydFYhyQ.
11. Añorga Morales JA. Glosario de términos de la Educación Avanzada. 3ra ed. La Habana, Cuba: ISPEJV; 2010.
12. Salas Perea R. Propuesta de estrategia para la evaluación del desempeño laboral de los médicos en Cuba. Educ Med Super [Internet]. 2010 Sep [citado 2016 Feb 08]; 24(3): 387-417. Disponible en:http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol_24_3_10/ems11310.htm.
13. Domínguez CF. Estrategia de gestión para la evaluación formativa del desempeño de los especialistas de medicina general integral. Universidad de Oriente [Internet]. 2008 [citado 2015 Oct 25]. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/339/1/Tesis_Doctoral.pdf.
14. Fernández Sotolongo J. Estrategia organizativa para la prevención de la ceguera evitable en Zulia, Venezuela. 2004-2011. Educación Médica. Escuela Nacional de Salud Pública [Internet]. 2014 [citado 2015 Oct 25]. Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/931/1/Dr._Jos%C3%A8_Fern%C3%A0ndez_Sotolongo.pdf.
15. Fernández Sotolongo J, Berra Socarras M, Suarez Romero M, Hernández González EM. Nuevo modelo de formación de especialistas en Oftalmología generado por la Misión Milagro. Educ Med Super [Internet]. 2014 Mar [citado 2015 Oct 25]; 28(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/332/140.
16. Cuba, Ministerio de Salud Pública. Programas de Medicina. Quinto año: Oftalmología. Ciudad de La Habana: Ciencias Médicas; 2010.
17. Pichs García LA, Quintana López LA, Tendencias de la formación en urgencias médicas a partir de un estudio comparativo . Revista Orbita Científica [Internet] 2013 Jul [citado 2015 Oct 25]; 74(19) Disponible en: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjUpp_JivrKAhUnnoMKHfYkDZsQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.revistaorbita.rimed.cu%2Fpdf%2Fno%252074%2520vol%252019%2FPDF%2FLuis%2520A%2520Pichs.pdf&usg=AFQjCNGFF8YOqcNigyECbJYpQPzx3fTdUQ.

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/