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ARTÍCULO ORIGINAL

Análisis del programa de la asignatura pediatría en el 4º año de la carrera de medicina Analysis of the syllabus of the subject of pediatrics in the 4th academic year of the medicine major

Se realizó un análisis crítico del Programa de la asignatura Pediatría, teniendo en cuenta las nuevas transformaciones que han tenido lugar en la Educación Superior en general y en la Educación Médica en particular, con el fin de sugerir cambios que ayuden a perfeccionar la enseñanza de la Pediatría en nuestro medio. Las respuestas de la Educación Superior en el mundo que se transforma deben guiarse por los criterios que determinan su jerarquía, a saber: pertinencia, calidad e internacionalización. La Universidad alcanzará su excelencia cuando la ciencia, la tecnología y el arte que en ella se desarrollan, formen parte de la cultura de la sociedad como consecuencia de su competencia e interacción. El encargo social de la Universidad es el de formar profesionales competentes, capaces de asimilar los cambios tecnológicos e introducirlos en la práctica social de forma creativa e innovadora; esto exige transformaciones en el proceso de formación del profesional que respondan a la dinámica de cambio cultural del mundo para este nuevo siglo. El Diseño Curricular ha pasado por ciertas etapas y su reevaluación ha determinado que el proceso de perfeccionamiento de la educación superior constituya uno de los retos que se imponen. En general, los procesos educativos actuales, nos han motivado a hacer un análisis crítico del programa para evaluar su transformación en los momentos actuales.

Palabras clave: EDUCACIÓN MÉDICA, UNIVERSIDADES, EDUCACIÓN DE POSTGRADO

ABSTRACT

A critical analysis of the Syllabus of the subject of Pediatrics was carried out, considering the new transformations that have taken place in the Higher Education generally and the Medical Education particularly, aimed at suggesting changes which help to perfect the teaching of Pediatrics in our environment. The responses of the Higher Education in the world that is being transformed should follow the criteria that determine their hierarchy, namely, pertinence, quality and internationalization. The university will reach its excellence when the science, technology, and art developed in it take part in the culture of the society as a consequence of its competence and interaction with it. The University's social assignment is to form competent professionals, capable of assimilating the technological changes and introduce them into the social practice in a creative and innovative way; this demands transformations in the process of forming the professional, which respond to the cultural change dynamics of the world for this new century. The Curricular Design has undergone different stages, and its re-evaluation has caused the process of perfecting the higher education to be one of the challenges to be faced, generally, in the current educational processes, which motivates us to critically analyze the syllabus to evaluate its transformation today.

Key words: Medical Education, Universities, Postgraduate Education

José Francisco Martínez Gutiérrez, Amaelis Arada Rodríguez, Guillermo Echevarría Cabañas, Yasmín Morales Piloto, Ramón G. Milián Soto
Pág(s):1-10
277 lecturas
Estela M. Rabeiro Invierno, Jorge L. Ferrer Esquivel, Marta Moreno Martín, Fidel Castro Pérez
Pág(s):11-21
314 lecturas
Estancia de otorrinolaringología. Análisis integral de tres cursos de trabajo. Sandino. 2004-2007 Rotation in Otorrhinolaringology. A Three-Year-Of-Work Complete Analysis. Sandino 2004-2007

Por la importancia que implica la universalización de la enseñanza y el gran reto que la misma constituye para los profesores que impartimos las diferentes asignaturas en centros de Educación Médica Superior nos motivamos a la realización de la presente investigación, en la cual nos proponemos analizar los resultados del proceso docente educativo en la estancia de Otorrinolaringología en la Filial Universitaria de Ciencias Médicas de Sandino, para lo cual realizamos una investigación lineal, cuantitativa, analítica y descriptiva, de los factores que a nuestro entender y el de nuestros educandos han incidido en la calidad y desarrollo de este proceso en los años del 2004 al 2007. El universo y la muestra de estudio estuvieron constituidos por los alumnos que han rotado con nosotros en estos tres años en nuestra filial. Utilizamos métodos estadísticos porcentuales para el análisis de cada una de las variables. Definimos los principales problemas que inciden en el normal desarrollo del proceso docente educativo en nuestra asignatura, las deficiencias e insuficiencias de las acciones instituidas por el programa actual, nos permitirá el diseño de un modelo más eficaz en cuanto a los contenidos a impartir y la forma más adecuada de hacerlo en correspondencia con las patologías más frecuentes de nuestra especialidad en nuestro país y otros del tercer mundo que enfrentaran nuestro médicos.

Palabras clave: ENSEÑANZA/métodos, EDUCACIÓN MÉDICA, ESCUELAS MÉDICAS, UNIVERSIDADES, DOCENTES, COMUNICACIÓN, EVALUIACIÓN EDUCACIONAL/métodos, OTORRINOLARINGOLOGÍA, INTERNADO, RESIDENCIA.

ABSTRACT

Because of the importance that the teaching universalization implies and the great challenge it brings for us, the professors that teach different subjects at Higher Medical Education Institutions, we feel motivated to carry out the following research, in which we aim at analyzing the results from the educational teaching process in the rotation of Otorrhinolaringology at the Medical University branch in Sandino. Therefore, we carried out a linear, quantitative, analytical, and descriptive research on the factors which, we and our students understand, have influenced the quality and development of this process during 2004-2007. The whole study sample comprised the students who have rotated with us during these three years at our medical branch. We used percentage statistical methods for the analysis of each variable. We defined the main problems influencing the normal development of the education teaching process in our subject, deficiencies and imparity of the actions stated in the current syllabus, which will allow the design of a more effective model in terms of the content to be taught and the most appropriate way to do that, in correspondence with the most frequent pathologies in our specialty in our country and other countries from the third world.

Key words: MEDICAL EDUCATION, MEDICAL SCHOOLS, UNIVERSITIES, PROFESSORS, COMMUNICATION, EDUCATIONAL EVALUATION/methods, OTORRINOLARINGOLOGY, INTERNSHIP AND RESIDENCE.

Fidel Castro Pérez, Michel Pérez Pérez, Silvio J. Bejerano Ramírez, Estela M. Rabeiro Invierno, Julio Borrego Piñero
Pág(s):22-30
254 lecturas
Técnicas pedagógicas sencillas que refuerzan calidad en el proceso docente educativo Simple pedagogical techniques to strengthen the teaching-learning process

Transcurridos dos cursos, la Facultad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, como en otras facultades del país, ha visto triplicada su matrícula general. El curso 2006- 07 ya implementó la formación de recursos humanos de salud en cuatro carreras (Medicina, Enfermería, Tecnología y Psicología). Se realiza una investigación participativa del proceso de dominio de las características: carácter y personalidad de los alumnos y la forma de ser tratados por los profesores del Hospital "León Cuervo Rubio" de Pinar del Río. Los resultados expresan que el 90 % está situado en la temática y conduce el proceso, pero el 40 por ciento de estos no maneja la situación, o sea la conducción adecuada del proceso de acuerdo a las diferencias de los alumnos. Con el objetivo de motivar la acción de los profesores en la adquisición de aspectos pedagógicos sencillos para lograr la calidad esperada en la atención a los educandos, y rescatar sugerencias didácticas para la conservación de valores en nuestros estudiantes y presentar un modelo práctico y novedoso de transmisión de conocimientos, para que docentes y alumnos cuenten con una herramienta de consulta, buscando la transformación de la Universidad Médica a que estamos convocados. Se empleó el método de encuesta, para el diagnóstico de los problemas que confrontaban los profesores, elaborando un plan de medidas encaminadas a dar solución a los problemas, como resultado fundamental se obtuvo: la existencia de dificultades para enfrentar adecuadamente al profesional a que se aspira. Con este trabajo pueden mejorarse esos aspectos.

Palabras clave: EDUCACIÓN/métodos, ENSEÑANZA/métodos, PERSONALIDAD, ESTUDIANTES, ESCUELAS MÉDICAS, COMUNICACIÓN, APRENDIZAJE

ABSTRACT

Two courses ago the Medical School in Pinar del Río, together with the other Medical Schools in the country, increased three times the general enrollment in the course 2006-2007. That is why the formation of human resources was established in the fourth medical majors (Medicine, Nursing, Health Technology and Psychology). A participative research about the learning process and its knowledge by the teaching staff was conducted aimed at knowing personal characteristics of the students and their behaviour at "León Cuervo Rubio" Hospital in Pinar del Río. Results of the research showed that 90% were aware of the contents and guided the process properly, but 40% out of them did not manage the process, considering individual differences of the students. With the purpose of motivating the actions of professors in learning simple pedagogical aspects to increase the expected quality in the teaching-learning process and to recover didactical suggestions, moral values and present a practical and new model of assimilating and transmitting knowledge as a teaching tool for professors and students, in order to achieve transformations in Medical Universities. Survey was the method used to diagnose the main problems professors faced with students, planning those measures designed to give solutions to such problems. Concluding that difficulties still prevail and following the objectives of this research paper those negative aspects found can be solved in the course of the teaching-learning process.

Key words: EDUCATION/methods, TEACHING/methods, PERSONALITY, MEDICAL SCHOOLS, COMMUNICATION, LEARNING.

Miguel A. Rodríguez Arencibia, Sandra Hernández García, José Ridal González Álvarez
Pág(s):31-42
249 lecturas
Angiología y cirugía vascular en la formación del médico general básico Angiology and vascular surgery in the formation of the basic comprehensive doctor

Los estudios epidemiológicos sobre las afecciones vasculares periféricas han demostrado que ocupan un lugar significativo en la morbilidad y mortalidad de la población adulta. Por lo tanto se hace necesario que el Médico General Básico, con el dominio de los conocimientos pertinentes para su formación pueda realizar la profilaxis, el diagnóstico precoz y la conducta a seguir en la comunidad de toda esta gama de afecciones vasculares. Dentro de estas patologías se encuentra incluido el llamado Pie diabético, de alta morbilidad y mortalidad, el cual no figura en el actual plan de estudio de Medicina. Por lo que los autores en el presente trabajo pretendieron realizar una propuesta donde quede incluida dicha entidad, para una correcta dirección del proceso docente educativo en la formación de este nuevo modelo, a partir de la universalización de la carrera de medicina y la nueva concepción de formación de los recursos humanos en el escenario docente de excelencia: el Policlínico Universitario, jugando un papel activo el estudiante como constructor de su conocimiento.

Palabras clave: ANGIOPATIAS DIABETICAS/epidemiología/mortalidad, CIRUGIA VASCULAR

ABSTRACT

Epidemiological studies on peripheral vascular disorders have showed them to have a significant place in morbidity and mortality rate in adults. Therefore, it is necessary for the basic comprehensive doctor, with mastering of the pertinent knowledge for his formation, to be able to perform prophylaxis, early diagnosis and behaviour in the community of all the group of vascular disorders. These pathologies include the so called diabetic foot, with a high morbidity and mortality rate, which is not included in the current syllabus of Medicine. Therefore the authors of this paper made a proposal so that this entity will be included for a correct direction of the educational teaching process in the creation of this new model. From the universalization of the Medicine major and the new conception of formation of human resources in the teaching scenario of excellence: University Polyclinic, the student playing an active role as builder of his/her knowledge.

Key words: DIABETICS ANGIOPATHIES/epidemiology/mortality; VASCULAR SURGERY

Gladys Rojas Reyes, Iraida Hidalgo Gato Castillo
Pág(s):43-48
328 lecturas
Propuesta de introducción de valores como formación integral de los estudiantes de medicina. Pinar del Río, 2006-2007 A Proposal of Introduction to values as comprehensive formation in Medical Students. Pinar del Río. 2006-2007

Los valores constituyen formaciones psicológicas complejas, regulan la actuación del individuo hacia los demás y hacia sí mismo y se forman sobre la base de determinadas formas de vida y educación en un contexto histórico-social determinado, o sea se desarrollan desde la niñez, pasando por las instituciones familiar, escolar y social. Se realizó un estudio descriptivo en estudiantes de segundo año de Medicina con el propósito de lograr una formación integral fundada en valores de los estudiantes de Medicina, mediante la propuesta de introducir temáticas relacionadas sobre el tema, conocer como se comporta la incorporación de los valores por los diferentes medios como la familia, la escuela y la sociedad. El 57,5% de los estudiantes destacaron que la sociedad forma parte esencial para incorporar los valores que requiere la profesión médica, el amor a la nacionalidad es resaltado en un 46,25% de los estudiantes como uno de los valores de los que carece la juventud. Por tanto creemos necesario la incorporación en nuestras asignaturas, de espacios de reflexión y discusión para la incorporación de valores esenciales, además proponemos la realización de talleres sobre formación de valores como parte del currículum de nuestros estudiantes a los cuales puedan ser invitados padres y amistades de los estudiantes, se debe realizar además una mayor divulgación en nuestras revistas de Ciencias Médicas sobre estos temas y dedicar en las Jornadas Científicas estudiantiles una temática sobre la formación de valores.

Palabras clave: ESTUDAINTES DE MEDICINA, VALORES SOCIALES, PERSONALIDAD, ADOLESCENCIA, NIÑO

ABSTRACT

Values are complex psychological formations, regulating the individual conduct toward others and toward him or herself and they are formed on the base of certain ways of life and education in a certain historical-social context, ie, they are developed from the childhood, going from family, to school and social institutions. A descriptive study in medical students was carried out in order to attain a comprehensive formation based on values of medical students by means of the proposal of introducing themes related to the subject, knowing the behavior of the introduction of values by different ways as family, school and society. It was observed that in 57.5% of medical students, society is an essential part for incorporating the values required by the medical profession, loving the nationality is remarkable in 46,25% of students, as one of the values absent in young people. So we consider that the inclusion of reflection and discussion spaces in our subjects is necessary, and we also propose the creation of workshops on the value formation as part of the curriculum of our students where the student's parents and friends could be invited, and there should be a more space in our Medical Science Journals devoted to the themes concerning value formation.

Key words: MEDICAL STUDENTS, SOCIAL VALUES, PERSONALITY, ADOLESCENCE, CHILD.

Deysi Licourt Otero, María Julia Fuentes Camargo, Reinaldo Menéndez García, Osvaldo Pérez Estévez
Pág(s):49-60
247 lecturas
Resultados de la asignatura propedéutica clínica en el 5to semestre de la carrera de medicina. Curso 2006-2007 Results obtained in the subject "Clinical Propedeutics". Fifth term of Medical Studies. Academic course 2006 -2007

Se realizó un estudio observacional, descriptivo y transversal sobre los resultados obtenidos por los estudiantes de 3er año de la carrera de Medicina en la asignatura Propedéutica Clínica durante el 5to semestre de la carrera de Medicina del curso 2006- 2007, con el objetivo de exponer dichos resultados, teniendo en cuenta los diferentes modelos de enseñanza donde se encuentran insertados. Para ello fue necesario el análisis de las evaluaciones, tanto de los que se encuentran en el PROYECTO POLICLÍNICO UNIVERSITARIO como de los del modelo tradicional y experimental en el que participó un número menor de estudiantes. Además se recogieron los criterios y recomendaciones de los estudiantes y Profesores Integrales que imparten esta asignatura. Los datos fueron recogidos de las actas entregadas y de los registros de asistencia y control a clases, además de una encuesta aplicada a estudiantes y profesores que se encuentran recibiendo e impartiendo la asignatura. Los resultados fueron presentados en tablas y gráficos. Como resultados de nuestra investigación obtuvimos que los estudiantes que recibieron la asignatura en la APS con los profesores integrales obtuvieran calificaciones similares a los que la recibieron por el Método Tradicional, con una tendencia a mejores resultados. Los estudiantes encuestados que se encuentran en el Proyecto Policlínico Universitario recibiendo la asignatura manifestaron su total satisfacción con el Proyecto y refieren continuar en el mismo. Los profesores que imparten la Propedéutica Clínica, se encuentran en total disposición de continuar impartiéndola en cursos posteriores.

Palabras clave: ESTUDIANTES DE MEDICINA, ESCUELAS MÉDICAS, PRÁCTICA DE GRUPO, ENSEÑANZA/métodos, EDUCACIÓN MÉDICA.

ABSTRACT

An observational, descriptive and cross-sectional study about the results obtained for medical students being currently in the 3rd. academic year, and taking the subject "Clinical propedeutics" during the 5th. term of the academic course 2006-2007 was conducted with the purpose of showing these results and taking into account the different teaching models where these students are enrolled. It was necessary to analyze the evaluations of those students enrolled in the important experience of the University Outpatient Clinic Project, besides those in the same term, but enrolled in the model of traditional medical studies. Data also showed another third model (called "experimental"), recording the participation of a minor group of these students. In the study those criteria, recommendations and projections of the students were gathered, as well as the opinions of professors (specialists and residents in Comprehensive Medicine), who teach the subject in Primary Health Care. Data studied were collected from the official documents at the Department of Medical Studies, and from the records of attendance and control to lectures. Besides, a survey was applied to students taking the subject and professors teaching it on the settling of Primary health Care, these results were recorded in tables and charts. The results of the research were: Those students who took the subject in the setting of Primary Health Care with comprehensive professors obtained similar grades as those in the traditional method, having those from the Primary Health Care a trend to better results. Students inquired in the University Outpatient Clinic Project who were taking the subject expressed satisfaction with the project, and the majority will continue in this model of medical studies to take the rest of the subjects, Those professors teaching Clinical Propedeutics in Primarty Health Care are prepared to teach the same subject in future academic courses.

Key words: MEDICAL STUDENTS, MEDICAL SCHOOOLS, PRACTICE OF GROUP, TEACHING/methods, MEDICAL EDUCATION.

Ilia García Fernández, Ana Carmen Valdés Vento, Adalberto Fortún Prieto, Eduardo Paz Paula, Ariel E. Delgado Rodríguez
Pág(s):61-81
242 lecturas
Capacidad predictiva del corte de la décima semana en el rendimiento docente de la asignatura fisiología Predictive capacity of the Academic cutting in 10th week. Teaching Profit in Physiology subject

Introducción: Se dispone de escasos indicadores predictores del rendimiento académico en la asignatura Fisiología. Objetivos: Evaluar la capacidad predictiva del corte de la décima semana respecto a los resultados de examen final ordinario en la asignatura de Fisiología de la carrera de Medicina. Materiales y Métodos: Se estudiaron los resultados del corte y la nota del examen final ordinario de 1250 estudiantes que recibieron la asignatura en los últimos 5 semestres que se han impartido hasta este curso 2006-2007 en la Facultad de Ciencias Médicas de Pinar del Río "Dr. Ernesto Guevara de la Serna". Para variables cualitativas se utilizaron el cálculo de porcentajes y números absolutos. La concordancia entre las evaluaciones se evaluó mediante el índice Kappa al 95 % de certeza. Además se realiza Chi cuadrado para evaluar capacidad predictiva. Resultados: Existió correspondencia de los resultados del corte con los resultados del examen final ordinario con significación leve en cuanto a la asociación cuando se usa como predictor de éxito-fracaso. Se constataron diferencias en el comportamiento por semestres y cursos escolares. Conclusiones: El corte de la décima semana constituye un indicador que aproximadamente es capaz de predecir el rendimiento académico de los alumnos en la asignatura Fisiología y que es mejor predictor cuando existen mayor número de estudiantes evaluados dentro de cada categoría.

Palabras clave: ESTUDIANTES DE MEDICINA. FISIOLOGÍA, EVALUACIÓN EDUCACIIONAL, EDUCACIÓN MÉDICA, PRUEBA DE ADMISIÓN ACADÉMICA.

ABSTRACT

Introduction: Predictive indicators of the academic profit in Physiology subject are scarce. Objectives: To assess the predictive capacity of the academic cutting in the 10th week in relation to the results of the final examination of Physiology subject in medical major. Material and methods: Results of the academic cutting and the final examination marks of 1250 students receiving the subject in the last five semesters till course 2006-2007 were collected at "Ernesto Guevara del Serna" Medical School in Pinar del Rio. Qualitative variates were used to calculate the percentages and absolute numbers. The coincidence in evaluations was assessed using Kappa index with a 95% of certainty. Results: A correspondence with the results of the academic cutting and the results of the final examination was observed having a slight significance regarding the association when using failure-success as a predictor. Differences in the behavior per semesters and the academic courses were noted. Conclusions: The academic cutting in the tenth week constitutes an indicator to predict the academic profit of the students in Physiology subject and this was the best predictor to be used when having a greater number of students evaluated in each category.

Key words: MEDICAL STUDENTS, PHYSIOLOGY, EDUCATIONAL EVALUATION, MEDICAL EDUCATION, ACADEMIC ADMISSION TEST

Yunit Hernández Rodríguez, Ernesto Cruz Menor, Miriam Guerra Paredes, Lucía Linares Hernández, Belkis Chang Valdés
Pág(s):82-95
328 lecturas
Estrategia metodológica de asesoramiento genético para la prevención del retraso mental multifactorial con agregación familiar Methodological strategy in genetic advisorship for preventing the multifactorial mental retardation with family aggregation

La OMS estima que al menos el 10% de la población iberoamericana está afectada por algún tipo de discapacidad, entre ellas el retraso mental, que es una discapacidad frecuente, algunos estiman que la padece hasta el 3% de la población mundial, por lo que la prevención en el nivel primario de salud es de trascendental importancia. Método Se realizó un estudio ambispectivo del informe final del "Estudio psicosocial de las personas con discapacidades y estudio genético de las personas con retraso mental" a nivel de provincia, estudiando los instrumentos clasificadores del retraso mental y de las discapacidades de origen prenatal, seleccionándose el Consejo Popular Crucero de Echevarría como el de mayor tasa de retraso mental de etiología prenatal en el municipio Consolación del Sur, Se confeccionó el árbol genealógico de las familias y a partir de estos se propuso una estrategia metodológica de asesoramiento genético para prevenir el retraso mental prenatal genético multifactorial con agregación familiar. La muestra fue el total de pacientes retrasados mentales de causa prenatal residentes en ese Consejo: 37 personas (62,5% del total de los retrasados mentales) se utilizó como método estadístico el análisis porcentual simple. Resultados dentro de las causas prenatales, la genética fue la de mayor porciento (74%) y la multifactorial fue la más frecuente entre ellas con 31 individuos (83,78%). Observándose la agregación familiar como principal asociación, que resultó ser el más frecuente. Concluyendo que la intersectorialidad será un importante pilar para el cumplimiento de los objetivos propuestos.

Palabras clave: RETARDO MENTAL/ prevención y control, GENETICA MEDICA, FAMILIA.

ABSTRACT

Introduction: Mental retardation is a frequent disability and some authors consider that it is a disorder suffered by 3% in the world, so prevention in primary level of health is very important. Method: A study on the final report "Psychosocial study of the disabled people and a genetic study of the mentally retarded people" was performed in the province, studying the rating instruments of mental retardation as well as the disabilities of antenatal origin, and Crucero de Echevaría Popular Council was selected as the higher rate of mental retardation from antenatal etiology in Consolación del Sur Municipality. A pedigree of the families was designed, and according to this a proposal on methodological strategy of genetic advisorship was made for preventing the multifactorial genetic antenatal mental retardation plus familial aggregation. The sample comprised the total of patients suffering from mental retardation antenatally and they lived in this council (37 inhabitants, 62.5% of the total suffering mental retardation). The simple percentage analysis was used as the statistical method. Results: Among the antenatal causes, the genetic one had the highest number (74%), and the multifactorial one, the most frequent, 31 individuals (83,78%), being the familial aggregation the main aggregation, as well as the most frequent, too. A methodology was designed for preventig the multifactorial mental retardation plus familial aggregation. Conclusions: The intersectoriality will be an important hallmark for fulfilling the goals proposed in our methodology for prevention.

Key words: MENTAL RETARDATION/prevention and control, MEDICAL GENETICS, FAMILY.


María J. Fuentes Camargo, Prisca Saray Núñez Millán, Estrella Labrador Rodríguez, Ileana A. Díaz Hernández, Adeliz Castro Montesino
Pág(s):96-112
307 lecturas
Análisis de los contenidos de vih/sida en los programas del plan de estudio de la carrera de medicina. Analysis of HIV/AIDS contents in Medicine major syllabus

El virus de la Inmunodeficiencia Humana, afecta a 39.5 millones de personas en el mundo. Cada día se infectan alrededor de 11 mil personas, aproximadamente el 40% de las nuevas infecciones se producen en jóvenes de entre 15 y 24 años. Durante el año 2006 el SIDA causó 29 millones de muertes en todo el mundo es por eso que se realizó una valoración de los contenidos de VIH/SIDA en los programas del Plan de Estudios de la carrera de Medicina vigente actualmente y las propuestas para incluir dichos contenidos. Para ello se empleó el método teórico con la aplicación de técnicas cualitativas como la revisión documental, en este caso los programas del Plan de Estudios y se hicieron entrevistas a los profesores integrantes del Comité Vertical que constituyeron el grupo nominal del estudio. Se demostró con esta valoración que existen insuficientes contenidos del VIH/SIDA en los Programas del Plan de Estudios, por lo que se propuso la inclusión de dichos contenidos en todos los años académicos , teniendo en cuenta las habilidades sensoperceptuales, diagnósticas, terapéuticas y de rehabilitación que deben desarrollar los estudiantes y la preparación científico-pedagógica de los profesores.

Palabras clave: ESTUDIANTES DE MEDICINA, SINDROME DE INMUNODEFICIENCIA ADQUIRIDA.

ABSTRACT

The Human Immunodeficiency Virus affects 39.5 million people worldwide. Each day about 11 thousand people get infecte, approximately 40% of the new infections occur in young people with ages raging from 15 to 24 years. During year 2006, AIDS caused 29 million deaths worldwide, this is why an assessment of HIV/AIDS contents in the currently into-force syllabus programs of Medicine major and the proposals to include such contents was carried out. To that end, the theoretical method with the application of new qualitative techniques, such documentary revision, in this case syllabus program, and interviews were made to professors members of the Vertical Committee who were the nominal study group. With the assessment it was documented that there are impaired HIV/AIDS contents, therefore the inclusion of such contents in all academic years was proposed, taking into account the sensoperceptual, diagnostic, therapeutical, and rehabilitation skills which students should develop, as well as professors' scientific-pedagogical training.

Key words: MEDICAL STUDENTS/ACQUIREDINMUNODEFICIENCY SYNDROME.


Brenda de la C. Núñez Díaz, Raisa Aranda Reyes, Ana C. Valdés Vento, Carmen Forcelledo Llano
Pág(s):113-128
383 lecturas
Diseño de un medio de enseñanza, para el estudio de técnicas hemostáticas en sangramientos postonsilectomía Design of a Teaching Aid in the Study of the Hemostatic Techniques in Post-tonsillectomy Bleeding

Se confeccionó un medio de enseñanza por tres especialistas de Otorrinolaringología del Hospital Pediátrico Provincial Docente "Pepe Portilla" de Pinar del Río en el año 2006. Se lograron mostrar, mediante el uso de esta maqueta, las diferentes estructuras anatómicas de la orofaringe y la conducta a seguir ante el sangramiento en pacientes amigdalectomizados. Se utilizaron materiales desechables y de bajo costo para su diseño. Se obtuvo el 100 % de promoción en los estudiantes de la brigada # 88 con el aprendizaje de la anatomía orofaríngea y el dominio de las técnicas para hacer hemostasia en el sangramiento de pacientes tonsilectomizados.

Palabras clave: ENSEÑANZA/métodos, MATERIALES DE ENSEÑANZA, TÉCNICAS HEMOSTÁTICAS, ESTUDIANTES DE MEDICINA.


ABSTRACT

Three otolaryngologists designed a teaching aid at "Pepe Portilla" Provincial Children Teaching Hospital in Pinar del Rio in 2006. It was shown by means of this model the different anatomical structures of the oro-pharynx and the behavior to be followed in presence of a bleeding in patients underwent a tonsillectomy. Disposal and low cost materials were used for the design . A promotion of 100 percent was attained in students from the Brigade 88 knowing the oropharyngeal anatomy as well as the techniques for the hemostasis in presence of bleeding in patients undergone a tonsillectomy.

Key words: TEACHING/methods, TEACHING MATERIAL, HAEMOSTATIC TECHNIQUES, MEDICINE STUDENTS.

 

Sergio J. Vento Cruz, Milagros Ramos Cruz, María E. Clemente Rodríguez, Medardo Pérez Pérez
Pág(s):129-137
284 lecturas
Análisis crítico del programa de cirugía general para alumnos de la carrera de medicina A critical analysis of the subject " General Surgery " for Medical Students

Con el Triunfo Revolucionario, Cuba sufre una transformación radical que abarca todos los campos. Dentro de ellos, la Salud Pública, tan desatendida en todos los años anteriores, sufre la transformación tan demandada para dar respuesta a las necesidades de la población, que incluye la Educación Medica Superior, la cual va ha tener la responsabilidad de formar un nuevo egresado capaz de dar cobertura a la población y sus necesidades. En el presente trabajo hacemos un estudio del diseño curricular del Programa de la Asignatura de Cirugía General para Alumnos de 4to año de la Carrera de Medicina. Veinte años después de realizado dicho programa en el marco de los nuevos requerimientos que se le imponen a dicho egresado, analizándolo objetivamente, exponiendo las conclusiones y dando sugerencias con vistas a mejorar el aprovechamiento docente de nuestros alumnos y su desempeño ulterior en la atención Primaria de Salud.

Palabras clave: ESTUDIANTES DE MEDICINA, EDUCACIÓN MÉDICA, PROGRAMAS DE ESTUDIO, CIRUGÍA, CURRICULUM.

ABSTRACT

With the revolutionary triumph Cuba experiencedmented radical transformations in all fields, Public Health System among them. This field demanded changes to respond to the needs of the population, including High Medical Education, which has had the responsibility of forming a new graduate being able to solve the needs of the people. A curricular design was analyzed for the subject of General Surgery in 4th academic year of the medical major, 20 years teaching the same syllabus requires a new analysis of the objectives considering the skills the students must develop. Conclusions and proposals were expressed in view of improving teaching -learning process and the further performance of the graduate in Primary Health Care.

Key words: MEDICAL STUDENTS, MEDICAL EDUCATION, SYLLABUS, SURGERY, CURRICULAR DESIGN.

Ricardo Barbero Arencibia, Gladys Iglesias Díaz, Joselín Valdés Ferro, Amaury R. Marcé Quinás
Pág(s):138-147
468 lecturas
Propuesta de estrategias de aprendizaje en el área básica de la carrera de medicina A proposal of teaching strategies in the basic area of Medicine major

Los cambios en la educación superior, y en especial en la carrera de Medicina, han complejizado el proceso de enseñanza- aprendizaje en la misma. Muchos estudiantes carecen de las herramientas necesarias para enfrentar las nuevas condiciones de aprendizaje. El claustro de profesores, en ocasiones insuficiente en cantidad, e inexperimentado pedagógicamente, está en la obligación de garantizar un proceso de enseñanza- aprendizaje a la altura de las necesidades institucionales y sociales, lo que implica además preparar al alumno para las demandantes condiciones de la universalización de la enseñanza. Este trabajo pretende ofrecer los rudimentos que permitirían desarrollar un entrenamiento de estrategias de aprendizaje para alumnos que cursan las asignaturas del Área Básica de la Carrera de Medicina de la Facultad de Medicina Dr. Ernesto Guevara de la Serna de Pinar del Río. Contiene una taxonomía de estrategias de aprendizaje que podrían ser entrenadas, considerando áreas tales como la solución de tareas, la recepción, el procesamiento, la comunicación, y la memorización de la información. Constituye el primer acercamiento de la carrera de Medicina, a un proceso de enseñanza- aprendizaje estratégico.

Palabras clave: APRENDIZAJE, ESCUELAS MÉDICAS.

ABSTRACT

The changes in the Higher Education, particularly in the Medicine major, have complicated the teaching-learning process in this major. Many students are lacking the tools the need to face the new conditions of the learning process. The teaching staff, occasionally not sufficient and pedagogically unexpert, should warrant a teaching-learning process according to the institutional and social needs, which implies to prepare the student for the conditions required for the universalization of teaching too. This work is intended to provide the methods which allow to develop a learning strategy training for students in the basic area of Medicine major at "Ernesto Che Guevara de la Serna" Medical School in Pinar del Río. It contains a taxonomy of learning, strategies which would be trained, considering areas such as the soluti9on of the tasks, the reception, the process, the communication and the memorization of the information. It represents the first contact of the Medicine major to a strategic teaching-learning process.

Key words: LEARNING, MEDICAL SCHOOLS.


Vilma María Pérez Viñas, Gretel Liliam Pérez Viñas, Marcia Leticia Gómez García, Alicia María Rosales del Pino, Alfredo Otero Martínez
Pág(s):148-158
238 lecturas
Propuesta de ejercicios para desarrollar la habilidad auditiva en inglés en los estudiantes del tercer año de la carrera de medicina A proposal of exercises to develop listening skill. English language for Medical Students in the third academic year

Se realizó un estudio sobre los resultados alcanzados en el examen de ciclo de Inglés de tercer año de la carrera de medicina de ambos hospitales, León Cuervo Rubio y Abel Santamaría del curso escolar 2005-2006, comparando los resultados de las 4 habilidades impartidas y desarrolladas en el curso Changes, los profesores que trabajamos en este año académico pudimos constatar que las mayores dificultades presentadas según los resultados fueron en la comprensión auditiva, debido a muchos obstáculos y limitaciones de recursos durante el curso anterior, teniendo como resultados que de 100 exámenes analizados solo el 40 % obtuvo notas de 4 y 5 y el resto, que fue el 60% obtuvo notas de 3 y 2 ptos teniendo en cuenta las mismas limitantes en este curso y los resultados del curso anterior, los profesores que trabajamos en este nivel nos trazamos como estrategia elaborar un sistema de ejercicios complementarios que diera respuesta a estas dificultades y con el objetivo de reforzar la habilidad auditiva al terminar el ciclo básico de esta disciplina, para esta investigación de tipo descriptiva y explicativa se utilizó el método estadístico de porcentaje.

Palabras clave: Estudiantes de Medicina, Habilidad DE AUDICIÓN, IDIOMA INGLÉS

ABSTRACT

A study about the results obtained on the tests of students enrolled in the third academic year of the Medical Major (2005-2006) was carried out aimed at comparing the development of the four skills through "Changes" program. Professors who teach the program observed that the main difficulties were present in listening comprehension, because of many obstacles to overcome and limitations in material resources during the preceding course, to conduct this descriptive and explicable study a percentage statistical method was used, and results showed that out of 100 tests analyzed, only 40% had 4 and 5 scores, and the rest (60%), scores of 3 and 2. In this current course (2006-2007), limitations are the same, but the strategy changed in order to create a series of complementary exercises to work with this group of students and try to give solution to the problems found with the purpose of strengthening listening skill.

Key words: MEDICAL STUDENTS, LISTENING SKILL, ENGLISH LANGUAGE

María Teresa Valdés Linares, Marilay Candelaria Domínguez, Caridad Córdova Álvarez, Isis Lietys Ferro Gómez, Arelys Gener Ramírez
Pág(s):159-169
307 lecturas
Identificación de factores que influyen en la fijación de los conocimientos en estudiantes de pregrado Identification of the factors influencing on the strengthening of knowledge in pregraduate students

Se realiza un análisis sobre los factores que influyen en la fijación de los conocimientos en estudiantes de pregrado. Para ello se ejecutó un estudio observacional descriptivo de corte transversal mediante una prueba de aprovechamiento de carácter diagnóstico, aplicada a 47 estudiantes pertenecientes a las brigadas 47, 48, 49 y 50 de segundo año de la carrera de Medicina de la Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara" de Pinar del Río que asistieron a la conferencia introductoria de Genética Médica para diagnosticar la preparación con que llegan los educandos a nuestra rotación así como sus principales dificultades en los hábitos de estudio, para poder trazarnos las direcciones y estrategias de trabajo. El 70,21% del total prefieren estudiar las asignaturas que menos relación guardan con la genética; de los alumnos evaluados con 2 puntos la mayoría (70%) no estudia siempre en el mismo lugar y prefieren el horario nocturno, el 60% lo hace acompañado y el 50% estudia por un espacio de 2 horas únicamente. De la muestra, el 74,47% autovalora de bueno su desempeño como estudiante y aunque algunos no tienen una adecuada orientación vocacional, la mayoría ofrece sugerencias válidas para su consideración.

Palabras Clave: EDUCACIÓN DE PREGRADO EN MEDICINA, ESTUDIANTES DE MEDICINA, GENÉTICA MÉDICA.

ABSTRACT

A study on the factors influencing on the strengthening of knowledge in pregraduate students is carried out with an observational descriptive and cross- sectional study doing a performance test in 47 students in the 2nd academic year of the Medical Science at "Ernesto Che Guevara de la Serna "in Pinar del Río who attended the Introductory Lecture on Medical Genetics. They were evaluated for finding out their difficulties in the study habits in order to design a working plan. From the total of the students 70,21% prefer those subjects non related to Genetics, from the students evaluated (2 marks) most of them (70%) do not study in the same place and prefer to do it at night, 60% study accompanied and 50% do it during two hours only. Out of the sample, 74,47% consider that their performance as students is good and although some of them do not have a proper vocational orientation, most of them give valid suggestions to be considered .

Key words: PREGRADUATE MEDICINA EDUCATION, MEDICINE STUDENTS, MEDICAL GENETICS.

Osvaldo Pérez Estévez, María J. Fuentes Camargo, Reinaldo Menéndez Garcías, Deysis Licourt Martínez
Pág(s):170-181
242 lecturas
Valoración del diseño del programa de la asignatura psiquiatría en la carrera de medicina Assessment of the Program Design in the Psychiatry Subject in the Medical Major

Se realiza un análisis del programa de estudio de la asignatura Psiquiatría, en la carrera de medicina, que se imparte en el noveno o décimo semestre de dicha carrera, en un tiempo de 190 horas distribuidas en un período de seis semanas a tiempo completo. Se destacó en el análisis, la carencia en los objetivos del enfoque comunitario que debe tener este programa, si estamos formando un profesional, que desarrollará su trabajo en la comunidad, así como también las necesidades de cambio a realizar en el programa, pues existen temas que deben ser eliminados del programa y utilizarse ese tiempo en otras temáticas. Es de vital importancia que el Médico General Básico posea un amplio conocimiento de temas tales como drogodependencias y urgencias psiquiátricas y dentro de estas últimas en especial la prevención de la conducta suicida, por lo que se hacen las propuestas de modificaciones, así como las formas que deben utilizarse para impartir las mismas.

Palabras clave: ESTUDIANTES DE MEDICINA, EDUCACIÓN MÉDICA, EVALUACIÓN EDUCACIONAL, PSIQUIATRÍA.

ABSTRACT

An analysis of the study program in the Psychiatry Subject is carried out in medical students teaching this subject in the ninth or tenth semester of this major during 190 hours (six weeks, uninterruptedly). The analysis revealed the absence in the objectives of the community approach which this program must have ,because we are training a professional for working in the community, as well as the need of changes in this program, because there are themes which should be eliminated from the program and to have this time in other themes. It is very important for the basic comprehensive doctor to have a vast knowledge on the following themes : drug-abuse and psychiatric emergencies, especially the prevention of suicidal behaviour. so modifications are proposed as well as the ways which must be used for teaching this themes.

Key words: MEDICAL STUDENTS, MEDICAL EDUCATION, EDUCATINAL EVALUATION, PSYCHIATRY.

Esperanza Heida Hernández Elías, Adalberto Montanet Avendaño, Dayand Marín Hernández, Andrés Marín Ortega
Pág(s):182-191
232 lecturas
La autoevaluación y la coevaluación en las clases prácticas de la lengua inglesa en la educación médica superior Autoevaluation and co-evaluation in English practical classes in middle-high education

La premisa de la necesidad de considerar los intereses educacionales y productivos en la educación de la personalidad de los educandos para sí y para la sociedad sobre la base del ideal de hombre concreto y universal que aporta la concepción martiana de hombre pleno, posibilitó demostrar a través del siguiente trabajo la importancia de la aplicación de las técnicas autoevaluación y coevaluación en las clases prácticas de la lengua inglesa en la Educación Médica Superior. Esta actividad científica e investigativa tuvo como centro dos de las técnicas de la más controvertida categoría pedagógica-la evaluación, poniendo especial énfasis en la dialéctica de las relaciones evaluación -autoevaluación y evaluación-coevaluación. La evaluación de los futuros técnicos y profesionales de la salud que ha tenido lugar en nuestros centros de Educación Superior ha presentado insuficiencias teóricas y metodológicas lo cual incide en la óptima calidad de la formación de los egresados. Todo lo anterior, unido a lo novedoso de las transformaciones y la inestabilidad del claustro, ha provocado que los profesores del futuro profesional de la salud no cuenten aún con todas las respuestas teórico-metodológicas concretas en relación con la evaluación del desarrollo alcanzado por éstos últimos. En esta propuesta se identificaron las tendencias evaluativas fundamentales y se plantearon las condicionantes para tomar en cuenta otras formas y estilos dentro del modelo de evaluación que ha existido en las clases prácticas de inglés; propiciando el desarrollo a lo cognitivo, lo afectivo, lo valorativo y actitudinal aumentando la significación del aprendizaje, la motivación y creatividad de los educandos.

Palabras claves: APLICACIÓN, AUTOEVALUACIÓN, COEVALUACIÓN, EDUCACIÓN MÉDICA, LENGUAJE, ENSEÑANZA, APRENDIZAJE.

ABSTRACT

The premise of the need to consider the educational and productive interests in educating the students' personality for themselves and society on the basis of the ideal of universal and concrete man, who gives Martí's conception of a complete man, made it possible to demonstrate through the present paper the importance of the application of auto-evaluation and co-evaluation techniques in English practical classes in middle-high education. This scientific and research activity was centered on two of the techniques of the most controversial pedagogical category - the evaluation, making special emphasis on the dialectic of the evaluation-autoevaluation and evaluation-coevaluation relationships. The evaluation of future health technicians and professionals, which has been carried out at our higher educational institutions, has had theoretical and methodological difficulties, which influence the optimal quality of the formation of graduates. All the above, along with the novel transformations and the faculty's instability, has caused professors of the future health professional to not yet count on all the concise theoretical methodological answers in terms of the evaluation of the development accomplished by these professors. In this paper, fundamental evaluative trends were identified, and conditions were approached to take into account other forms and styles within the evaluating model that has existed in English practical classes, facilitating the development towards the cognitive, the affective, the valorative and behavioral, increasing the students' learning, motivation and creativity.

Key words: APPLICATION, AUTOEVALUATION, COEVALUATION, MEDICAL EDUCATION, LANGUAGE, TEACHING, LEARNING.

Idania Díaz Cabezas, Aniuska Verdayes Vives, Isis Lietis Ferro Gómez, Pedro Galdo Ruisanchez, Mayelín Bosque Cruz
Pág(s):192-204
362 lecturas
Propuesta de inserción de un módulo de cirugía experimental en la carrera de medicina A Proposal of a Surgery Experimental Model in the Medical Study

El nuevo perfil de salida del egresado de Ciencias Médicas obliga a desarrollar metodologías docentes de simulación o experimentación que permitan mejorar la enseñanza-aprendizaje tradicional realizada con el paciente, idealmente en Laboratorios de Cirugía Experimental, ya que existen dificultades en la adquisición de habilidades y destrezas en técnicas quirúrgicas elementales en el egresado que formamos, por lo que se considera necesario proponer una alternativa pedagógica consistente en la adquisición de habilidades y destrezas quirúrgicas básicas mediante la enseñanza de simuladores biológicos. Para lo cual se encuestaron 170 alumnos cursantes del 5to año de la carrera de Medicina en la Facultad de Ciencias Médicas de Pinar del Río y 32 docentes que en ambos hospitales provinciales imparten la asignatura Cirugía en el cuarto año de ésta, indagando sobre la adquisición de habilidades quirúrgicas y dónde se presentaban dificultades al respecto. Se detectó que una gran parte no sabe suturar heridas, y los que saben hacerlo, aprendieron practicando en pacientes con la asesoría de docentes y residentes. Los docentes por su parte en su totalidad consideran que existen dificultades en la adquisición de estas habilidades y coinciden en lo oportuno de realizar un entrenamiento en simuladores biológicos. Por lo que se infiere que existen dificultades serias en la adquisición de destrezas sobre técnicas quirúrgicas elementales, por lo que se propone un modelo de estrategia docente para una rotación de cuatro horas semanales durante 10 semanas, dirigido por docentes especialistas, para la enseñanza de habilidades y destrezas de manera experimental en simuladores biológicos.

Palabras Clave: ESTUDIANTES DE MEDICINA, ENSEÑANZA, CIRUGÍA, EVALUACIÓN EDUCACIONAL.

ABSTRACT

The new profile of the graduate in Medical Science force us to design teaching methodologies of simulation or experimentation allowing to improve the traditional teaching-learning which is done specially with the patient in the Experimental Surgery Laboratories, bearing in mind the problems existing for the skilling in the elementary surgical techniques in the graduate , so it is necessary to propose a pedagogical alternative on the acquirement of the surgical basic skills through the teaching of biological simulators , and 170 students were surveyed as well as 32 professors who teach surgery in both provincial hospitals. In the present study it is concluded that serious difficulties exist in the skills on elementary surgical techniques, that is why a model of teaching strategy is proposed for four hours during 10 weeks lead by specialists in the skill teaching in biological simulators.

Key words: MEDICINE STUDENTS, TEACHING, SURGERY, EDUCATIONAL EVALUATION.

Laura Martha Bencomo Fonte, Yunit Hernández Rodríguez, Nohary Fonte Medina, Yudrién Álvarez Ampudia, Yoryana Ramírez Acosta
Pág(s):205-218
278 lecturas
Una valoración integral del programa de la asignatura "Introducción a la medicina general integral" de la carrera de Medicina A comprehensive assessment of the syllabus in the subject " Introduction to the Comprehensive Medicine". Medical Major

La disciplina integradora es aquella que tiene como objeto de estudio, el objeto de trabajo del egresado y el ejercicio de la profesión, para la carrera de medicina es la Medicina General Integral, y la primera asignatura impartida es la Introducción a la Medicina General Integral; constituyendo el primer vínculo del estudiante con su perfil de egresado. El objetivo de este trabajo es valorar integralmente el Programa de esta asignatura (diseño en general y pertinencia). Se utilizaron técnicas de investigación cualitativa, y en su valoración, los componentes personales y no personales del proceso docente educativo. Concluyendo que este programa responde al perfil del egresado al incorporar conocimientos y habilidades sobre la medicina familiar (promoción de salud y prevención de enfermedades relacionados con el individuo, la familia, la comunidad y el ambiente). La asignatura resulta pertinente, ya que constituye la puerta de entrada a la disciplina rectora y al plan de estudios de la carrera y propicia la capacidad del estudiante para realizar procederes prácticos relacionados con la profesión, desarrollando una identificación del mismo con su escenario futuro de desempeño profesional. Se recomienda definir el problema y objeto de estudio de la asignatura. Respecto a los contenidos se debe explicitar el sistema de habilidades y elaborar el sistema de valores. En cuanto al método debe enfatizarse en la preparación del profesor (tutor del estudiante) para lograr su capacidad de desarrollar los métodos heurísticos que preveé la asignatura, la evaluación debe establecer la metodología para la elaboración del trabajo referativo final.

Palabras clave: EDUCACIÓN DE PREGRADO EN MEDICINA, EVALUACIÓN EDUCACIONAL, PROGRAMAS DE ESTUDIO, MEDICINA FAMILIAR, MEDICINA COMUNITARIA.

ABSTRACT

An integrated discipline is that one which objective of study is the future graduate and the exercise of profession. For the medical major Comprehensive Medicine is the main subject taught and it constitutes the first link of the student with the future job. The objective of this study is to assess the Syllabus of the subject ( general design and pertinence ). Methods of qualitative research were used and in its assessment personal and non-personal components on the educative-teaching process were taken into consideration. Concluding that this syllabus responds to graduate profile incorporating knowledge and skills about family medicine ( health promotion and disease prevention related to the individual, family , community and environment ). The subject is pertinent , it constitutes the introduction to the Main Subject , to the syllabus of the medical major which favors the capacity of the students to perform the practical procedures with regard to the profession and to develop an identification with the future professional setting. It is recommended to define the Problem and Object of the study. The contents must explain the system of skills and values. The method should emphasize the preparation of the professors ( tutors of the student) in order to achieve the ability to develop the heuristic methods the subject foresees, the evaluation establishes a methodology to create a final referential work.

Key words: UNDERGRADUATE EDUCATION IN MEDICINE, EDUCATIONAL EVALUATION, SYLLABUS, FAMILY MEDICINE, COMMUNITY MEDICINE

Nury Esther García Alum, Raysa Aranda Reyes, Ana Carmen Valdés Vento, Ilia García Fernández, Brenda de la C. Núñez Díaz
Pág(s):219-232
285 lecturas
Propuesta metodológica. Vinculación del programa farmacología I con la medicina natural tradicional. Perfil de servicios farmacéuticos Methodological proposal. Linking the syllabus of Pharmacology I with Natural Traditional Medicine. Profile of Pharma

Nuestro trabajo aborda la propuesta de incorporación de los conocimientos de la Medicina Natural Tradicional en el programa de Farmacología I que se imparte en la formación completa del perfil de Servicios Farmacéuticos de la Carrera Tecnología de la Salud, con el objetivo de vincular el programa de estudio y sus modalidades, y de esta forma promover la disciplina como una terapia actual y beneficiosa en el mundo moderno, logrando motivar a los profesionales en formación, partiendo de la vinculación de la especialidad (que abarca la Medicina Natural y Tradicional en su estudio) con el farmacéutico, personal paramédico que se encarga de la preparación de los medicamentos fitofármacos y apifármacos. Se impone entonces un sólido conocimiento de las plantas activas, teniendo como principal ventaja la aplicación de estos medicamentos que no implican efectos secundarios en su administración al paciente. Para lo cual incorporamos en cada uno de los temas las modalidades como apifármacos, fitofármacos, acupuntura, ejercicios estimuladores, masajes y otras que comprenden la disciplina, lo que permitirá lograr motivar a los estudiantes en formación a la investigación constante y aplicar los conocimientos adquiridos en la práctica diaria como criterio de la verdad.

Palabras clave. MEDICINA TRADICIONAL, FARMACOLOGÍA, ACUPUNTURA, TÉCNICOS EN SALUD.

ABSTRACT

This work is about a proposal to incorporate knowledge of Natural and Traditional Medicine in the syllabus of Pharmacology I, a subject that is taught in the profile of Pharmaceutical Services at Health Technology Major. The aim of this proposal is: to link the syllabus established in the specialty with these medical alternative and, at the same time, to promote it as a current and beneficial therapy in the modern world to achieve motivation in the future professionals. Starting from the link of the specialty-comprising Natural and Traditional Medicine in its study- with the paramedic personnel who is in charge of preparing the drugs (phyto and api medications) thus, knowledge about the active plants should be developed having as an advantage the application of those medications which do not produce adverse effects when administered. In each of the topics the modalities of api and phyto medications, acupuncture, stimulating exercises, massages and other terms are incorporated to encourage students to investigative systematically and apply knowledge obtained by experience or study in the daily practice.

Key words: TRADITIONAL MEDICINE, PHARMACOLOGY, ACUPUNCTURE, HEALTH TECHNICIANS.

Dianelys Hernández Alonso, Olga Lidia Martínez Cruz, Leopoldina Domínguez Domínguez, María Mayra Hernández Cubilla
Pág(s):233-241
396 lecturas
Servicio de infectología en los hospitales pediátricos. Una metodología de trabajo Infectious Disease Service in Children Hospitals. A Methodology for Working

En las infecciones el inicio rápido de la terapéutica puede salvar la vida, por lo que es necesario establecer un diagnóstico causal preliminar antes del definitivo. El primero debe basarse en la historia, el examen físico, la epidemiología de la enfermedad en la comunidad y los estudios microbiológicos. Entonces será posible instituir tratamiento antimicrobiano contra los posibles agentes causales y revalorarse a medida que se cuenta con información diagnóstica más definitiva, con el objetivo de reducir la morbimortalidad por enfermedades infecciosas en los hospitales pediátricos. Se realiza un trabajo longitudinal de tipo participativo sobre el control de las enfermedades infecciosas de la infancia en el Hospital Pediátrico "Pepe Portilla", proponiendo una metodología de trabajo de los servicios de Infectología resultando de esta investigación una estandarización en el diagnóstico y tratamiento.

Palabras Clave: HOSPITALES PEDIÁTRICOS, SERVICIOS DE SALUD, INFECTOLOGÍA, PERSOAL DE SALUD/normas.

ABSTRACT

In presence of infectious diseases, the early treatment can save life, so it is necessary to establish a preliminary causal diagnosis before the definitive diagnosis. The first should be based on the history , the physical examination, the epidemiology of the disease in the community and the microbiological studies, then it will be possible to establish the antimicrobial treatment against the possible causal agents and to reassess as a more definite diagnostic information is available in order to reduce the morbidity and mortality rate due to infectious diseases in children hospitals, so a longitudinal and a participation type study was carried out aimed at controlling the infectious diseases in children at "Pepe Portilla" Children Hospital, proposing a methodology for working in the Infectious Disease Services resulting an standardization in the diagnosis and treatment of these infections.

Key words: PEDIATRIC HOSPITALS, HEALTH SERVICES, INFECTOLOGY, HEALTH MANPOWER/standards.


María Antonieta Méndez Suárez, Jorge Rafael López Rodríguez, Mayté Cabrera Hernández, Maite Barbosa Amaro, María Teresa Machín López Portilla
Pág(s):242-247
294 lecturas
La medicina natural y tradicional vinculación en la rehabilitación logofoniátrica Linking of natural and tradicional Medicine in logophoniatric rehabilitation

La MNT es una disciplina de las Ciencias Médicas que es necesario estudiar y profundizar, forma parte importante del acervo cultural de la humanidad. Ella se ha desarrollado en cada país y región del mundo con características propias en dependencia de los recursos disponibles, tomando como base la idiosincrasia de sus habitantes. En las últimas décadas ha existido una tendencia mundial al uso de las terapias bioenergéticas que proviene de culturas milenarias, fundamentalmente de la medicina tradicional china. La Logopedia y Foniatría, encargada del diagnóstico y rehabilitación de los trastornos de la comunicación oral, es una ciencia joven, pero no por ello ajena al uso de la MNT en su práctica clínica. En el presente trabajo se vincula la MNT a los contenidos del programa de 2do año del curso regular del Perfil Logofonoaudiología en la carrera de Tecnología, específicamente en la asignatura Logopedia y Foniatría, que dentro de sus objetivos se plantea, desarrollar habilidades en la aplicación de métodos y procedimientos para el tratamiento logofoniátrico en casos de alteraciones en la comunicación, en correspondencia con las particularidades del trastorno y las características específicas de cada caso. Esta vinculación le posibilitará al estudiante ampliar otros métodos de tratamiento de estos pacientes, enriqueciendo el programa actual.

Palabras Clave: MEDICINA CHINA TRADICIONAL, LOGOTERAPIA, COMUNICACIÓN, TRASTORNOS DEL LENGUAJE, TRASTORNOS DE LA VOZ/rehabilitación, MODELOS EDUCACIONALES.

ABSTRACT

Natural and tradicional Medicine is a discipline of the Medical Sciences that it is necessary to study and deepen. It is an important part of the cultural resources of humanity. This medical discipline is being developed in every country and region all over the world, having proper characteristics, depending on the available resources and taking as a basis the idiosyncrasy of the population. In the last decades a worldwide trend towards the use of bioenergetic therapies coming from millennial cultures, especifically Chinese Traditional Medicine, is followed. Logopedics and Phoniatrics are the sciences that study the diagnosis and rehabilitations of the speech disorders. These are modern sciences, but Natural and Traditional Medicina (NTM) is also used in clinical practice of Logopedics and Phoniatrics. In the present work a link between NTM and the contents belonging to the second academic year of Logophonoaudiology is establishced in Health Technology major, mainly in the subjects of Logopedics and Phoniatrics, where the objectives are: to develop skills applying the methods and procedures for the logophoniatric treatment in cases that present speech disorders, taking into consideration the characteristics of the disorder and the psychological features in every case. This link will make it possible for the students to extend other methods of treatment of these patients, improving the current program.

Key words: CHINESE TRADITIONAL MEDICINE, LOGOPEDICS, COMMUNICATION, SPEECH DISORDERS, VOICE DISORDERS/rehabilitation, EDUCATIONAL METHODS.

Marta María Olivera Hernández, Grisel González Gil, Rosabel de la C. Lozano Becerra, Pedro Mujica Pérez
Pág(s):248-256
417 lecturas
El modelo experimental en la enseñanza de la medicina en el V semestre The Experimental Teaching Model in the 5th Semester of Medicine

Se realizó un análisis de los resultados del proceso docente _ educativo en la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Médica del V Semestre de la Carrera de Medicina en los estudiantes del Modelo Experimental de Enseñanza, en el actual curso académico. La muestra estuvo constituida por los estudiantes que integran el grupo experimental de enseñanza, insertados en el Proyecto Policlínico Universitario (PPU). Los resultados académicos fueron satisfactorios, con un comportamiento similar a los restantes modelos de enseñanza. La valoración del proceso docente educativo fue considerada de Buena por la mayoría de los estudiantes (60,5) y el 92.1 %de ellos evaluaron positivamenteel papel desempeñado por los profesores integrales (tutores) durante este proceso. Se plantearon dificultades con la calidad de algunos medios de enseñanza (Tele clases), así como falta de tiempo para la auto- preparación de los profesores integrales. No obstante, la aplicación de este nuevo modelo revoluciona la enseñanza actual por la introducción de nuevas Formas de Organización de la Enseñanza (FOE), la enseñanza tutorial y el uso de Tecnologías de la Información Científico Técnica (TIC´s), prometiendo un futuro esperanzador hacia la excelencia en la formación médica y profesional que demanda la sociedad contemporánea.

Palabras clave: EVALUACIÓN EDUCACIONAL/método, ESTUDIANTES DE MEDICINA, ENSEÑANZA, EDUCACIÓN MÉDICA.

ABSTRACT

The results of the teaching - educative process of Clinical Propedeutics and Medical Semiology in the 5th Semester of Medicine in students of the Teaching Experimental Model in the present academic year were analyzed, the academic results were similarly satisfactory to those of the other teaching models. The assessment of the educative teaching process was considered good by most of the students (60,5) and 92,5% of them evaluated positively the role played by the Comprehensive Professors (Tutors ) during this process. The difficulties found with the quality of some teaching aids (classes by TV) as well as the short time for the selftraining of the comprehensive professors were pointed out, however, the application of this new model changes the present teaching using new techniques in the organization of the teaching, the tutorial teaching and the use of the Scientific- Technical Information Technologies, which promise a hopeful future toward an excellent medical and professional training that the society needs nowadays.

Key words: EDUCATIONAL EVALUATION/methods, MEDICINE STUDENTS, TEACHING, MEDICAL EDUCATION.

María Elena de la Uz Herrera, Rosendo Sánchez Núñez, María de los Ángeles Díaz Domínguez, María del Carmen de la Uz Herrera, Yenisey Sánchez Pando
Pág(s):257-271
240 lecturas
Criterios de los estudiantes sobre la calidad del proceso docente educativo en cirugía. 2006-2007 The Student's Opinions on The Quality of The Educational Teaching Process in Surgery. 2006-2007

Se realizó un estudio con el objetivo de determinar los principales factores que afectan el desarrollo del proceso docente educativo en la rotación de cirugía en el cuarto año de la carrera de Medicina de la Facultad de Ciencias Médicas de Pinar del Río en el curso 2006-2007. Se seleccionó una muestra al azar de 55 estudiantes que representan el 85,9 % de la matrícula del semestre, a los cuales se les aplicó una encuesta que incluía 9 variables referidas a: cumplimiento de tiempos electivos y exámenes de premio, actualización científica de los contenidos y vías de actualización, papel de las actividades prácticas y la educación en el trabajo en la adquisición de habilidades, disponibilidad de literatura docente, así como valoración integral del proceso. Los datos fueron procesados a través del método porcentual aritmético utilizando además análisis de correlación para variables independientes (estadígrafo P de Pearson), y la prueba de comparación de dos y K- proporciones de grupos independientes. Se demostró que aunque existen deficiencias con el desarrollo del proceso docente, el grado de satisfacción con elmismo es adecuado.

Palabras clave: PROCESO DOCENTE-EDUCATIVO, ESTUDIANTES DE MEDICINA, ESCUELAS MÉDICAS, PRÁCTICA PROFESIONAL.

ABSTRACT

A study is carried out at determining the principal factors obstructing the development of the educational teaching process in fourth degree of Medicine Major at Medicine School in Pinar del Rio during 2006 _ 2007. A sample of 55 students was selected at random accounting for 85,9 % of the total. The were surveyed including 9 variables related to the fulfillment of optional times and rewarding examinations, scientific updating of contents and update means, the role of practical activities and the education for developing skills, the availability of teaching literature as well as the whole evaluation of the process. Data were processed using the arithmetic percentage method using the co relational study as the comparison test with two and K proportions in non-dependant groups. Although deficiencies in the teaching process development exist, it was demonstrated satisfaction is appropriate.

Key words: TEACHING PROCESS, STUDENTS OF MEDICINE, MEDICAL SCHOOLS, PROFESSIONAL PRACTICE.

Luis Ramón Acosta González, Carlos A. Sánchez Portela, Luis E. Robaina Arias, Raúl Castro Pérez, Aracelys Blanco Baños
Pág(s):272-282
250 lecturas
Docencia en cirugía general. Una propuesta para su perfeccionamiento Teaching in General Surgery: a proposal for its training

La metodología propia del diseño curricular para la formación de recursos humanos de la salud, se fundamenta en el enfoque histórico cultural y por tanto tiene en cuenta el aprendizaje basado en el desarrollo social de cada etapa histórico-social concreta. La Educación Superior en Cuba marcha acorde con el desarrollo de la ciencia contemporánea, esto hace que indiscutiblemente la entrada al tercer milenio tenga que estar encaminada a la formación de profesionales con una elevada calificación científico- técnica, lo cual implica que los curriculum tengan un alto nivel científico y respondan a los intereses de la sociedad. La metodología en sí misma, tiene en cuenta como punto de partida los problemas de salud y el modo de actuación profesional, este último como objetivo supremo. No obstante lo anterior, el hecho del desarrollo científico técnico acelerado en las ciencias, como es el caso de la Cirugía General, marca una nueva pauta ya que los objetivos supremos dejan de ser la esencialidad al ser superados por los contenidos, o lo que es lo mismo dejan de ser la categoría rectora obligando a nuevos diseños, como es el caso que nos ocupa.

Palabras clave: DOCENTE MEDICO, CIRUGÍA, APRENDIZAJE, ESTUDIANTES DE MEDICINA

ABSTRACT

The typical methodology for the curricular design for the training of the health human resources is based on the historical-cultural approach, bearing in mind the learning based on the social development in every specific historical-social stage. In Cuba, Higher Education goes on according to the development of the contemporary science. This unquestionably causes the entering into the third millennium to be directed to a high scientific-technical qualification of the professionals, that means that the curricula have a high scientific level and respond to the needs of the society. The methodology itself deals with the health problems and the ways of professional performance, this being the supreme objective. In spite of the above mentioned, the fact of an accelerated scientific-technical development in sciences, and that is the case in General Surgery, makes us face the dilemma that the supreme objectives are not so essential, being overcome by the contents, that is to say, they are not the principal category which leads to new designs, this being the case we are discussing.

Key words: FACULTY MEDICAL, SURGERY, LEARNING, MEDICAL STUDENTS.

Carlos A. Sánchez Portela, Eduardo Mijares Díaz, Luis R. Acosta González, Raúl Castro Pérez, Roberto Sosa Hernández
Pág(s):283-291
287 lecturas
Cómo realizar una clase modelo de una asignatura o disciplina How to prepare a model class of a subject

Existen ciertas relaciones entre las clases, que son la forma organizativa de carácter especial del proceso docente de tipo académico, y el eslabón, como momentos del proceso en el lapso determinado por el tema o unidad de estudio. Las clases son un espacio para el desarrollo de la habilidad, en que sus objetivos se adecuarán a las condiciones específicas del grupo y hasta de cada estudiante, los eslabones son momentos sistémicos para el logro de una habilidad, de un objetivo mayor, que puede ser el tema, de ahí que un eslabón puede incluir varias clases, y viceversa, una clase puede incluir varios eslabones. Cada eslabón de este proceso cumple una tarea determinada. En cada una de ellas, los estudiantes asimilan el material estudiado y avanzan en el estudio de lo nuevo. La interacción de estos elementos constituye la dialéctica real del proceso docente que determina la actividad creadora y la orientación ideológica del estudiante. De esta forma amplía y profundiza los conocimientos sobre la asignatura estudiada. Se plantea que el pensamiento creador es aquel que no está sujeto a patrones preestablecidos. La propia capacidad de utilizar los mecanismos del pensamiento hasta llegar a niveles superiores de generalización es un rasgo característico de la personalidad creadora.

Palabras clave: EDUCACIÓN MÉDICA/métodos, ENSEÑANZA, ESTUDIANTES, EVALUACIÓN EDUCACIONAL.

ABSTRACT

There are some relationships between the classes which represent the special organization character of the academic teaching process and the link, as interval of time determined by the theme or unity of study. The classes represent a space for the development of the skill, whose objectives will be adapted to the specific conditions of the group and every student, the links are systemic moments for attaining a skill, as well as a greater objective which may be the theme so that is why a link may include many classes and vice versa, a class may include various links. Every link in the process has a particular role. The interaction of these elements represent the real dialectics of the teaching process which determines the creative activity and the ideologic orientation of the student, deepening the knowledge of every subject. The creation is not depending on pre-established patterns. The own capacity to use the mechanisms of thinking up to high generalization levels is a characteristic feature of the creative personality.

Key words: MEDICAL EDUCATION/methods, TEACHING, STUDENTS, EDUCATIONAL EVALUATION.

 

Eddy Llobany González Ungo, Migdalia de las Mercedes Peña Abraham, Martha Valladares Hernández
Pág(s):292-298
367 lecturas
Importancia del programa de detección del cáncer de mama para estudiantes de medicina Importance of the breast cancer detection program for medical students

La detección precoz del cáncer de mama es de gran importancia, por continuar siendo éste la segunda causa de muerte en la mujer cubana. Entre los programas del Sistema Nacional de Salud, el Programa Nacional de Estética, categoría dentro del concepto de lo bello, que según Aristóteles descansa en la armonía, la proporción y la medida, queda trunco en la mujer portadora de una cirugía radical (mastectomía). La mujer portadora de un cáncer de mama cuyo diagnóstico se ha realizado tardíamente, precisa de un tratamiento quirúrgico mutilante en su glándula mamaria y, por ende, afectando su esfera espiritual -psicológica, al provocar una influencia contraproducente en sus relaciones sociales. La práctica médica en la prevención de esta enfermedad es la utilización del programa de pesquisaje en la población femenina como única forma para el diagnóstico precoz de las masas ocultas de las glándulas mamarias por medio de la mamografía en toda mujer entre 50 y 64 años o con factores de riesgo conocidos. En nuestra práctica diaria durante 16 años, el autoexamen de las glándulas mamarias, así como la lucha por modificar los factores de riesgo como el hábito de fumar y la no lactancia materna son medios en los cuales nos basamos para el desarrollo de la cultura general de la comunidad, tarea importante en los estudiantes de Medicina.

Palabras Clave: NEOPLASMA DE LA MAMA, ESTUDIANTES DE MEDICINA, MAMOGRAFÍA, PROGRAMAS NACIONALES DE SALUD.

ABSTRACT

The early detection of breast cancer is very important because it continues to be the second cause of death in Cuban women. Among the National Health Systems, the National Program on cosmetics with a category within the concept of beauty , which according to Aristoteles lies on harmony , proportion and measurement disappears in a woman who has undergone a radical surgery (mastectomy). A woman with a late breast cancer diagnosis needs a mutilating surgical procedure of the breast gland, and it damages her spiritual sphere with a contrary influence on the social relationships. The medical practice to prevent this condition is the use of a screening program in female population as the only way for the early diagnosis of the hidden masses of the breast glands by means of mammography in every 50 and 64 year old women or those with known risk factors. In our daily practice during 16 years the self examination of the breasts, as well as the attempts to change risk factors such as the smoking habit and the non breast feeding are means for basing the development of the community general culture, which is considered an important task in the medical students.

Key words: BREAST MALIGNANCY, MEDICAL STUDENTS, MAMMOGRAPHY, NATIONAL HEALTH PROGRAMS

Miriam Musa Rodríguez, Analiz de Paula Paredes, Jorge Luis Mendieta Domínguez, Mayrín Hidalgo Musa, Ulises L. Rodríguez Ávila
Pág(s):299-306
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El componente investigación dentro del proceso docente educativo para elevar formación profesional The investigative component in the educative-teaching process to enhance professional formation. Department of Pediatrics. 2007

El proceso docente educativo en su dimensión espacial debe poseer los siguientes componentes: académico, laboral, e investigativo; los mismos deben ser trabajados dentro del proceso enseñanza-aprendizaje conjuntamente profesor-alumno, y además deben estar diseñados en los programas curriculares de los diferentes asignaturas. Se efectuó un estudio longitudinal y prospectivo a un grupo de estudiantes pertenecientes al segundo año de la carrera de Licenciatura en Enfermería, en el hospital pediátrico provincial docente "Pepe Portilla" (curso 2006-2007), con el objetivo de diseñar un sistema de actividades para el estudio independiente en la asignatura bioquímica, que contribuya a elevar la calidad del proceso de formación de este profesional al trabajar dentro del proceso docente educativo el componente investigativo. El universo y muestra de estudio estuvo representado por 20 estudiantes, utilizando muestreo intencional. Se utilizaron métodos empíricos (cuestionarios y observación científica) y teóricos, que nos permitieron determinar la pobre participación de los estudiantes de la muestra escogida en las actividades científicas estudiantiles y además la baja contribución de la asignatura en la utilización de la investigación como una forma de trabajo independiente, que permita vincular los conocimientos teóricos con la práctica médica, elevando así la calidad de la docencia.

Palabras clave: DOCENTE, COMUNICACIÓN, ENSEÑANZA/métodos, ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA, PEDIATRÍA, APOYO A LA FORMACIÓN PROFESIONAL.

ABSTRACT

Educative-teaching process should have academic, working and investigative components; these must be used in the teaching-learning process as a whole for professors and students, which must be designed in the curricular programs of the different subjects. A longitudinal and prospective study was carried out with a group of students enrolled on second academic year of nursing studies at "Pepe Portilla" Teaching Pediatric Hospital (2006-2207) aimed at designing a system of activities for the individual study of Biochemistry subject, which contributes to the enhancement of quality in the process for the professional formation through the investigative component. The sample for the study was represented by 20 students, using intentional sampling. Empirical and theoretical methods were used (questionnaires and scientific observation), determining the poor participation of these students in the student-scientific activities; besides the low contribution of this subject to use the investigation as an individual way of learning, making possible the link between theoretical knowledge and medical practice in order to increase teaching quality.

Key words: TEACHING, COMMUNICATION, LEARNING/methods, NURSING STUDENTS, PEDIATRICS, TRAINING SUPPORT.

Tania Pampillo Castiñeiras, Odalys Cáceres Roque, Maité Barbosa Amaro, María Antonieta Méndez
Pág(s):307-316
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