Software educativo Morfofisiología del ojo humano

Dianelys León Medina

Texto completo:

HTML PDF

Imagen de portada

Resumen

Introduction: the accelerated technologic development has given origin to the new technologies of information and communication, with implications in the teaching of Medicine in Cuba, adjusting to the graduate's insertion into the community, to carried out health actions and provide high quality medical services, in specialties like ophthalmology.
Objective: to design a educative software for teaching and learning the macro-functional characteristics of the vision organ, in view of the performance way of the first-year Medicine students of Eastern Havana School Medical Sciences.
Material and method: pedagogical study of the promotion results of the subject Morphology and Physiology III. Several methods were used such as theoretical, empirical, dialectic-materialistic, and statistical ones. The target group and the sample were composed of professors of Informatics, specialists in Comprehensive Medicine and in Basic Sciences.
Results: it was necessary to perfect the teaching aids and achieve a scientific conception of the world using the advances of the new technologies. The software consists of several modules, which present fundamental morphologic and physiologic contents and more frequent eye disease and of greater importance for the general training of medical specialists.
Conclusions: this software constitutes a new contribution to the teaching-learning process about the vision organ. It tributes to the performance way of the coming graduate, by means of values formation, contents interactivity, back-feeding, evaluation, and the development of skills like independent work and self-training using the modern teaching aids.

Palabras clave

Programas informáticos; Oftalmología.

Referencias

Mejías Sánchez Y, Duany Machado OJ, Toledo Fernández Am. Cuba y la cooperación solidaria en la formación de médicos del mundo. Rev. Educación Médica Superior. 2010; 24(1):4-20.

Marquès P. Posibilidades de las TIC en educación especial. [Internet]. 2011 [Consultado10.02.2012]. Disponible en: http://www.peremarques.pangea.org

Rodríguez Cortés V, del Pino Sánchez E. Proceso docente educativo: una visión para el profesor de la asignatura de Morfofisiología Humana (I). Educ Med Super. 2009; 23(3):13-8.

Fernández Pérez J, Reyes Reyes S, Blasco Carratalas A. Farmacología. CápII. En: Alañón Fernández FJ, Fernández Pérez J, Ferreiro López S. Oftalmología en atención Primaria. Madrid: Formación Alcalá; 2001: 47.

Vidal M, Gómez F, Ruiz M. Software educativos. Educ Med Super. [revista en la Internet]. 2010 Mar [citado 18 Abr 2010 ];24(1):97-110. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0864-21412010000100012lng=es

Vidal M, Nolla N, Diego F. Plataformas didácticas como tecnología educativa. Educ Med Super[revista en la Internet]. 2009 [citado 11 Nov 2009]; 23(3) Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol23_3_09/ems13309.htm

Clark RE. Five Common but Questionable Principles of Multimedia Learning. En: Clark. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press; 2009: 90-4.

O'Farrill E. El Centro de Cibernética Aplicada a la Medicina, estrategia: 1985-1995. Cuba. Revista Cubana de Informática Medica. [Internet]. 2007 [citado 2008 May 15]; (1): [Aprox. 10 p.] Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_12/articulos_htm/estrategiacecamdos.htm

Lombillo Rivero I. La utilización de los medios de enseñanza y las tecnologías de la información y la comunicación en la nueva universidad universalizada. ¿Una relación dinámica? Revista Pedagogía Universitaria [Internet] 2006 [Citado 2009 Mar 02]; 11(3): [Aprox. 20 p.] Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/375/366

Area M. Introducción a la tecnología educativa. Universidad de La Laguna. [Internet]. 2009 [Consultado15.03.2012]. Disponible en: http://webpages.ull.es/users/manarea/ebookte.pdf

Rodríguez Morell JL. Universalización, internacionalización y educación multicultural: hacia un nuevo paradigma de la Universidad Cubana contemporánea. Revista Cubana de Educación Superior. 2006; 26(2): 113-9.

Wong Orfila T, Gutiérrez Maydata A, Díaz Velis Martínez E. Alternativas metodológicas para el establecimiento de la vinculación básico-clínica de la anatomía en la carrera de Medicina. Educ Med Super [Internet]. 2007 Jun [citado 2014 Mar 01]; 21(2): [Aprox. 9 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0864-21412007000200005lng=es

Almeida Campos S. La universalización de las Ciencias Médicas. Un nuevo reto a la enseñanza médica cubana. Memorias de la Convención Internacional [CD-ROM]. La Habana: Universidad; 2006.



Copyright (c) 2014 Dianelys León Medina

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.